Jump to content

W124 300 turbodiesel stopper....


Tor Håkon

Recommended Posts

Kan noen hjelpe meg med å forstå hva som kan være galt?

Bilene på tunet liker seg visst ikke for tida..... Første som skjedde var at bakre potta på eksosanlegget på min w124 300DT datt av på fredag, deretter, på lørdag raste tenningslåsen på samboerens s124 300 TDT (heldigvis(?) i tunet heime), og har derfor allerede en bil i manko frem til jeg får fikset det, og som om ikke det var nok ser det ut som om min w124 ikke er helt på lag lenger heller.....

 

Samboeren skulle nemlig ha denne på jobb i dag siden hennes ikke går, og jeg bor så nære jobben at jeg bare fikk noen til å hente meg. Der vi bor er det en dum bratt bakke siste biten opp til hovedvegen, og når hun skulle ut kom det selvfølgelig bil slik at hun måtte stoppe. Hun tråkte inn bremsen og skulle til å sette bilen i revers for å rygge tilbake og ta ny fart da den plutselig bare døde ut......... Bilen hadde stått og gått på tomgang en god halvtime/3 kvarter fra jeg reiste på jobb så motoren var omtrent driftsvarm.... Hun sier hun syntes bilen gikk rart på tomgang da hun kom ut, og jeg hørte selv da jeg startet den at det var en ulyd uten at jeg tenkte mer over det (en slags ule/skrikelyd, litt som ei gåen multireim, men ikke så veldig høyt...)

 

Har noen en formening om hva det kan være? Uten at jeg har noen videre greie på motorer tenker jeg dieselpumpe, vet ikke om noen kan bekrefte/avkrefte mistanken min?

Link to comment
Share on other sites

Ja, den har startet og fungert greit etterpå.

Da den stoppet ville den først ikke starte igjen. Jeg kom med booster og da startet den med en gang. Døde derimot ut igjen så fort hun slapp gassen, og vi måtte til med booster igjen. da holdt hun gassen litt inne mens hun fikk den i revers og rygget tilbake til garasjen. Da hun kom tilbake til garasjen fungerte bilen som normalt igjen..... Prøvde og å stoppe den, og den startet igjen som normalt med en gang, uten booster. Etter dette har den fungert som den skal.....

 

Problemet er at jeg frykter at dette kan være et forvarsel om et alvorlig problem, og siden jeg egentlig ikke kan være uten bil vil jeg helst finne ut hva som er problemet og få gjort noe med det fortest mulig.

Link to comment
Share on other sites

Hvis den starter med booster, og ikke uten, så betyr jo det ganske enkelt at batteriet er flatt. Enten fordi batteriet er ødelagt, eller fordi ladingen ikke fungerer. Få det uansett ladet opp, og sjekk ladespenning.

 

At den stopper kan ha med ELR å gjøre, og at spolen bakpå dieselpumpa ikke fungerer. Min tullet ganske lenge før den ga helt opp. Den stoppet ikke, men ble stående og hangle på ca. 400 rpm. Jeg har ikke fått byttet den ennå, men skrudde opp den mekaniske grunninnstillingen for tomgang.

 

Bakerst på pumpa sitter altså en rund "dings" med en 2-polet ledning på seg. Prøv å nappe av denne mens bilen går normalt. Hvis den stopper da, så er det tydelig at mekanisk grunninnstilling er i laveste laget. Den kan justeres med en bolt som stikker ut på baksiden av pumpa. Det sitter en kontramutter på den, som kan løsnes. Jeg mener jeg stilte opp 2-3 runder, men det begynner å bli lenge siden nå. Jeg vil tro kontramutteren er 12-13-14mm, og den innerste er 10-11mm.

 

 

ELR = Elektrisk tomgangs(Leerlauf)Regulering, fritt oversatt fra tysk. Den vil være avhengig av noe strøm for å fungere, men ikke allverden.

 

 

 

Usikker på om ELR går via OVP, men det er jo ikke usannsynlig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...