Jump to content

Dyse 220cdi

Guest Ronald

Recommended Posts

Hei har en-oo E220cdi med eksos lekasje rundt en dyse har kjøpt pakning og ny skrue og har løyst gaffelen som holder dysen.Men hvordan får jeg den opp ??

Mvh Ronald

Guest Gjesten

Dette er " Som regel " ikke en jobb for hjemme mekking.

Grunnen til jeg sier det er fordi jeg har fått så mange med redningsbil hvor eieren har ødelagt me

r enn de har fikset.

Dysene kan sitte ufattelig fast og bruk av krefter på de gjør at de må til kontroll etterpå. Det gjelder for verksted og.

Når dysen løsner er det fare for at noe koks ramler ned og skaper problem for en ventil å lukke.

Dysen og anlegget i bunnen må parallell freses da det er krster spor etter lekkasjen.

Det er nesten alltid et problem å få ned igjen bolten igjen som holder dysen fast (Dette er strekkbolter som må skiftes hver gang) Gjengene tetter seg og har sett flere som har skrudd bolten ned fordi om og sprekt toppen så det kommer vann i hullet.

Så bruk hodet underveis. Dette må gjøres ordentlig skal det vare.

Ikke som å skifte en tenplugg hvis det er kokset til.

Får man en time på et verksted skiftes det på dagen, men er en uheldig selv kan en stå noen dager uten bil.

Guest Gjesten

Legg merke til at jeg skriver " KOKSET ".

Er det rent å pent og man får tatt det før det er det ikke noe problem.

Hadde nettopp en jobb som BOS sendte ut igjen som de hadde begynt på. De forlangte 30 000kr hvis de skulle gjøre jobben, så det er ikke bare å vaske på alle.  Ikke uvanlig å se at koksen (hard som stein) har bygd seg opp så en ikke kan se noen av dysene en gang. Det løsner ikke med noe varmtvann steam, tynner....

Da må man til med tolmodighet og tid.

Håper du er tidlig ute og heldig slik at alt løsner greit.

Jeg fikk gjort en slik jobb hos BOS. Før jobben sa de at de ikke kunne gi noen garanti. De måtte bruke lastebil tersj for å få ut dysene. De klarte å ødelegge toppdekselet også. Alle dysetetningene ble byttet. Dyrt ble det! Heldigvis for meg fungerte alle dysene etter denne jobben og ingen bolter knakk. Rengjøring er nok veldig viktig før en begynner å skru. Dette er nok en jobb for proffe.