Egil Posted February 11, 2012 Share Posted February 11, 2012 Har kjøpt nytt vinterhjulsett til min S211 i 8x18 med Michelin 245/40-18 piggfrie dekk, og på den ene felgen er det hele 205gram med lodd, se bilde for samlingen. Reagerte litt på at det skal være nødvendig med så mye lodd på nytt hjulsett, er det kanskje slik at med så mye lodd så bør felgen vurderes som dårlig produsert og kanskje vurdert kassert ? eller er det slik at dette er helt vanlig.? Har kjøpt en del nye felgsett iløpet av de årene jeg har kjørt bil, men kan aldri huske at noen har hatt så store mengder lodd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jørn Posted February 11, 2012 Share Posted February 11, 2012 Jeg synes dette var i overkant mye lodd. Ser ut som du har kjøpt både dekk og felg av bra kvalitet, så her er det noe som ikke stemmer. Ville tatt turen tilbake til der jeg handlet, for å se hvordan dette hjulet ser ut i avballanseringsmaskinen. Her må enten dekk eller felg ha en feil. Jeg vil tro 50-60g totalt begge sider pr felg er normalen ved handel av kvalitetsdekk og greie felger. Noe rundt der mine 18 og 19 toms hjul ligger på. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Egil Posted February 11, 2012 Author Share Posted February 11, 2012 Jeg synes dette var i overkant mye lodd. Ser ut som du har kjøpt både dekk og felg av bra kvalitet, så her er det noe som ikke stemmer. Ville tatt turen tilbake til der jeg handlet, for å se hvordan dette hjulet ser ut i avballanseringsmaskinen. Her må enten dekk eller felg ha en feil. Jeg vil tro 50-60g totalt begge sider pr felg er normalen ved handel av kvalitetsdekk og greie felger. Noe rundt der mine 18 og 19 toms hjul ligger på. Ok, takk for svar. Eg tek turen innom forhandlaren og høyrer kva dei har å seie. Hadde ikkje tid til å sjå så nøye på hjulsettet då eg henta dei onsdag, oppdaga det først då eg skulle reingjera dei for monteringspasta i gårkveld. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sven Håkon Posted February 11, 2012 Share Posted February 11, 2012 Ujevnheter vil det jo alltid være både i dekk og felger, så jeg tipper at mye ville vært løst ved å dreie dekket litt.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olav Posted February 11, 2012 Share Posted February 11, 2012 Som nevnt ovenfor er det ofte lurt å løsne dekket og vri det en halv omdreining. Når jeg jobbet med dekk pleide jeg å gjøre det hvis maskina viste mer enn 100 gram feil. Men det er selvsagt enklere å bare pøse på med lodd fremfor å ta hjulet av balanseringsmaskina, spenne det opp på dekkomleggeren, fylle luft og sette det på balnseringsmaskina igjen. 9 av 10 kunder vil ikke reagere på om det er for mye vekter. Men det er stor forskjell på kvalitet på både felger og dekk. Selv opplevde jeg en gang å legge på et sett dyre kvalitetsdekk på nye originalfelger uten å måtte sette på lodd på mer enn en enkelt felg. Trodde ikke mine egne øyne, og kunden kom tilbake og klagde og påsto at jeg ikke hadde balansert hjulene. Måtte ta dem på maskina en gang til for å overbevise ham. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Egil Posted February 11, 2012 Author Share Posted February 11, 2012 Greide ikke å løsrive meg fra kontoret i dag tidsnok til å rekke innom dekkbutikken, blei derfor til at jeg gikk i gang for å montere hjulene da jeg kom hjem. Første jeg fant var feil bolter, hadde fått med M12. Fant ut at de jeg har til TSW Holsten felgene passet med lengde og kon, neste var å montere sentreringsringene. De var for store til felgen, og var og en ørliten tanke for store til huben, kanskje ikke så rart da de var innepakket i boltesken som og var feil. Tenkte da at jeg skulle ihvertfall prøvemontere en framfelg bare for å få et inntrykk av hvordan det kom til å se ut, men idet jeg dyttet felgen over huben ble senterdekslet dyttet av og huben stakk vel 12 mm utforbi der dekslet skal sitte. Ble visst ikke disse felgene som skal brukes på min S211 fremover nei. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gujoni Posted February 13, 2012 Share Posted February 13, 2012 205 gram er ALTFOR mye! Det normale med nye felger og dekk er 15 - 25 gram. Med Michelin dekk er dette også i overkant, da de pleier å være veldig bra fra fabrikk. Jeg fant en felg hos Dekklåven som jeg hadde veldig lyst på, men måtte droppe det på grunn av nettopp det med for grundt hull til navet. Ekspeditøren gjorde meg oppmerksom på det. De liknet litt på de felgene du har her. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tor Olav Posted February 14, 2012 Share Posted February 14, 2012 eg var med å ballanserte 2 felger, etter som eigaren måtte ha hjula på bilen , da han ikkje hadde andre hjul, og skulle til stavanger samme kvell. eine felgen hadde 450gram og den andre 520gram (ble satt bak)... fantes ikkje vibrasjon etter vi stablet felgane fulle felgane blei kaste 2mnd etter. skeivere felger har eg aldri sett Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Egil Posted February 18, 2012 Author Share Posted February 18, 2012 Da ser det ut som det begynner å ordne seg her. Forhandleren som solgte meg felgene er løsningsorientert og har nå skaffet meg 4 stk 18mm spacere. Da jeg skulle montere felgene fredagskvelden ble jeg noe overrasket da det viser seg at senteret har større diameter foran enn bak på bilen.... Jeg ordnet til en jigg av tre for å forsøke å banke inn spacerne, men da jeg hadde dunket 2 mm og det fortsatt gjenstod 4-5mm så måtte jeg innse at differansen var for stor. Siden jeg nå var rimelig klar for å få dem på, så ble det til at jeg fjernet senterdekslet og monterte dem uten spacere. Bak satt dem som et skudd, merkelig at det skal være forskjell foran og bak.... originalfelgene som jeg til nå har brukt om vinteren passer likegreit både foran og bak på bilen. Hadde dessverre ikke operativt digitalt måleutstyr tilgjengelig så har ingen mål å dele foreløpig. Da får en høre med forhandleren igjen over helgen og se hva vi skal gjøre med dette, ser ikke bra ut uten senterdeksel. Hjulet med den store samlingen lodd ble dreid på felgen og balansert på ny, så var loddmengden nesten halvert. Veit ikke hva som skjedde med Nokia E-7n min her, blei litt tåkete. Kommer en oppdatering i biltråden min etterhvert når alt er på plass og bilen har fått årets første polering. Holder ikke helt samme stand på putsen nå som den var i fjor høst nei. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.