Jøran89 Posted February 10, 2012 Share Posted February 10, 2012 Har fått skiftet øvre og nedre opphengskule på venstre side foran, på min 2005 w211 E320 CDI idag, hos BOS. Helt siden jeg fikk bilen har den vært skjeiv på rattet og dratt litt til høyre. Etter dagens inngrep ble det tatt firehjulskontroll på bilen, for å rette opp dette. Maskinen deres viser at bilen er justert rett, men på veien føles den langt fra rett og drar fortsatt mot høyre... De påstår at de har hatt problemer med dette på flere 211-biler og alternativet er å justere litt mot det maskinen mener er rett. Er det noen her som har vært borti samme problemet? Dekkene har heller ingen ugunstig dim (Good Year piggdekk i dim. 225 55 16 og med orginale Mercedesfelger) ,så alt skal være på stell der. Bilen er utstyrt med parameterstyring. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sven Håkon Posted February 10, 2012 Share Posted February 10, 2012 Dette er en gjenganger på disse bilene - Frizzy på Mercefreaken (han var her også tidligere i hvertfall) fikk såvidt jeg husker bukt med problemet ved å bytte flere komponenter i understellet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jøran89 Posted February 10, 2012 Author Share Posted February 10, 2012 Jeg fant, jeg fant! http://www.mercefreaken.com/forum/viewtopic.php?f=6&t=16235&hilit=firehjulskontroll Takk for tipset Sven Håkon! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bska Posted February 10, 2012 Share Posted February 10, 2012 nå har jeg ikke erfaring med w211, men kjenner litt til gamle & gode w124 trekk i rattet lukter for meg avvikende vinker på h & v side snekka på w124 gir nok en annen styre tilbakemelding enn w211, uansett - forskjellig camber på w124 foran gjenkjennes ved at side-trekket varierer ettersom dekket har fullkontakt med underlaget eller ikke ellers er det nokså innlysende at en bil som har skanglet noen kilometer har mindre odds på å få perfekt handling med originale vinkler hvor er kompetansen som tar utgangspunkt i stand&stilling og gjør det beste utav situasjonen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jøran89 Posted February 10, 2012 Author Share Posted February 10, 2012 nå har jeg ikke erfaring med w211, men kjenner litt til gamle & gode w124 trekk i rattet lukter for meg avvikende vinker på h & v side snekka på w124 gir nok en annen styre tilbakemelding enn w211, uansett - forskjellig camber på w124 foran gjenkjennes ved at side-trekket varierer ettersom dekket har fullkontakt med underlaget eller ikke ellers er det nokså innlysende at en bil som har skanglet noen kilometer har mindre odds på å få perfekt handling med originale vinkler hvor er kompetansen som tar utgangspunkt i stand&stilling og gjør det beste utav situasjonen? Har skrevet ut tråden fra Mercefreaken og skal ta den med til BOS på mandag. Må si det virker helt bak mål at kunden selv må fortelle verkstedet hvordan de justerer forstillingen på en vanlig MB E-klasse. Kunne kansje forstått det vist det var et verksted, som tok inn alle type biler, men her snakker vi tross alt om et merkeverksted i regi av BOS, som tar 1200,- timen! Har kjørt 7 mil med bilen idag, og det hersker ingen tvil om at den fortsatt drar mot høyre... Vist noen lurer så har bilen kjørt 181 000km, med alle servicer stemplet av merkeverksted. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Gjesten Posted February 10, 2012 Share Posted February 10, 2012 Det at en sier at nå er de innenfor målene, men bilen ikke oppfører seg riktig er blitt et problem i dag. Mekanikere forstår ikke hvordan det fungerer og stoler blindt på digitale apparater. Med et vater og måleband og øyemål skal alle som kan hjulstilling klare å justere en bil til å gå perfekt. Med det mener jeg forståelsen av vinklene og avstandene. Har sett så mange som klager på 4 hjulskontroll. Tar man bilen på bukk ser og kjenner man fort hvor feilen er. Har man en bil med feilfrie hjul på en bukk i vater så er alt av fancy utstyr omgjøring av et vanlig vater måleband og øyemål. Etter en måling må man alltid sikte og kjenne etter. Apparater har enorme muligheter til å være feilinnstilt, men det kan aldri øyemål bli. Når det gjelder selvoppretning så er desverre 210 den sisste som har det slik mange ønsker? Dette gjelder ikke bare Mercedes, men BMW, AUDi m. fler. Nå må man korrigere hele tiden under kjøring dessverre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Gjesten Posted February 10, 2012 Share Posted February 10, 2012 Husk at bilen må kjøres på motsatt side av veien for kontroll. Trekker den da til venstre er den følsom for kurving og kan ikke sammenlignes med trekking til høyre Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gujoni Posted February 10, 2012 Share Posted February 10, 2012 Har også opplevd at rattet forandret stilling ved skifte av v.nedre bærekule på min S211 03-modell. Den trekker ikke til noen av sidene, men rattet stod mot høyre. Siden jeg hadde hatt 4-hjulskontroll 6måneder før dette, visste jeg at spissingen var ok før skiftet så jeg justerte bare litt mere spissing På venstre hjul slik at rattet ble rett. Så til problemet med en bil som trekker til høyre: Dette kan komme av at castervinkelen på venstre hjul er større enn den på høyre. Dette kan kanskje rettes opp ved å gi høyre side mer caster, noe som gjøres ved å justere trekk / casterstaget lenger framover. For å si det på en annen måte så flytter man bærekulen lenger forover. Dette kan gjøres uten å forandre spissingen nevneverdig. I mine dager som Ford mekaniker, la vi alltid inn 1/2 grad ekstra caster på høyre side for å motvirke det at veien som oftest heller ned mot ytterkant for å få vann til å renne av. Mercedes opererer med mye mere caster enn Ford gjorde, noe som er med på å gjøre dem veldig retningsstabile. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.