Jump to content

Spylervæskekonsentrat/Isopropanol.

Jørn

Recommended Posts

Hei.

Er spylervæskekonsentrat det samme som isopropanol?? Noen som vet hvor man kan kjøpe dette i 25l kanner eller større kvanta?

Saken er at i vårt firma har vi en mengde firmabiler. Alle disse bilene kjøper spylervæske på Shell hvor vi har firmakort til hver bil. Jeg mener at vi kunne spart mye penger i året på å kjøpe sylervæskekonsentrat og blandet dette selv. Går noen kanner i året fra Shell med spylervæske når man har 15 biler. Merker det spesielt godt på denne tiden av året.

Noen tips til hvor slikt kan kjøpes i Oslo området??

Isopropanol er bare en komponent av spylærvesken. Varierer fra type til type men er gjerne 10-20%

http://no.wikipedia.org/wiki/Isopropanol

Ellers inneholder spylervæske store deler Etanol, og litt såpeprodukter.

Vil anbefale å kjøpe konsentrat på fat og blande ut etter behov. Stikk innom en bensinstasjon og tøm en av dunkene deres for tomme kanner.  :D

Når jeg hadde drosje kjøpte jeg 20-liters dunker og blanda fra 1:1 om vinteren til 1:5 om sommeren.

Autotrio leverer konsentrert einszett spylervæske i 1 liters dunker.

Vil tro de klarer å skaffe 25 liters konsentrert også. Veldig fornøyd med vaske-effekten i den spylervæsken.

Vasker minst 15 ganger bedre enn bensinstasjonskiten, og billigere ferdig blandet.

http://einszett.de/1/products/find-a-product/

Alternativt kan dere som storforbrukere kanskje gå direkte til distrubitør og høre med dem om kjøp?

http://einszett.de/1/contact/international/?c=8

Hei.

Er spylervæskekonsentrat det samme som isopropanol?? Noen som vet hvor man kan kjøpe dette i 25l kanner eller større kvanta?

Saken er at i vårt firma har vi en mengde firmabiler. Alle disse bilene kjøper spylervæske på Shell hvor vi har firmakort til hver bil. Jeg mener at vi kunne spart mye penger i året på å kjøpe sylervæskekonsentrat og blandet dette selv. Går noen kanner i året fra Shell med spylervæske når man har 15 biler. Merker det spesielt godt på denne tiden av året.

Noen tips til hvor slikt kan kjøpes i Oslo området??

Du kan jo høre med kemetyl også...

• 2 weeks later...

Til info så kan jeg opplyse om at jeg fikk tak i 200 liters plastfat med spylervæskekonsentrat til 13,50kr pr liter +mva.

Så vi blander nå dette selv på jobben. Ferdig blandet 1-3  gir spylervæske til vinterbruk som tåler -18. En slik ferdigblandet 4liter koster oss nå 16,88kr. Noe billigere enn 4liter kjøpt hos Shell. De tar vel til vanlig 50-60kr for en sånn kanne.

Til info så kan jeg opplyse om at jeg fikk tak i 200 liters plastfat med spylervæskekonsentrat til 13,50kr pr liter +mva.

Så vi blander nå dette selv på jobben. Ferdig blandet 1-3  gir spylervæske til vinterbruk som tåler -18. En slik ferdigblandet 4liter koster oss nå 16,88kr. Noe billigere enn 4liter kjøpt hos Shell. De tar vel til vanlig 50-60kr for en sånn kanne.

Hvor ?

Isoprop er 96 sprit  tilsatt endel som ikke gjør den drikkbar...Før kjøpte vi isopro og brukte på luftbremsene på lastebilene da det var kaldt, og dette kjøpte vi fat fra vinmonopolet. Kostet da 7,12 kroner literen.. Men poenget er at Isopro'en er veldig tørr. Bland det opp med den blandingen før beskrvet her med Zalo og vann, så har du en suveren og billig spylevæske. Tar til og med den bedritne salthinna som legger seg på ruta i disse dager ( hilsen Mesta )

Prøver igjen jeg..

Hvor ??