Jump to content

Ting vedrørende skifte av ATF-olje og filter s202 220 CDi

Guest Mads Kristian

Recommended Posts

Guest Mads Kristian

Heisann.

Skal snart skifte olje på bruksbilen, og trenger da svar på et par spørsmål.

1: Hvilken girolje fra Biltema passer spesifikasjonene som denne girkassa skal ha? Biltema-oljen får duge på denne, ettersom det tross alt bare er en billig bruksbil.

2: Mener jeg leste noe om et spesialverktøy for å få løsnet oljefilteret på denne, stemmer dette - isåfall hvilket verktøy er det, og hvor kjøper jeg så det?

Ellers regner jeg med det er samme prosedyre som på f.eks w124 når det gjelder å skifte olje? For å få tappet converteren setter man på skralla på nedre reimhjul og drar rundt til man ser tappepluggen, ikke sant?

Jeg kjøpte metallkladden til å fjerne oljefilterdekselet hos BOS. Kostet rundt 200 kroner. Jeg bruker Biltema motorolje på slit- og slengbilen (W124) Funker bra år etter år. På de andre bilene brukes Mobil1 0W40 olje.

Guest Mads Kristian

Bilde av hvordan dette verktøyet ser ut?

Ja, veit at Biltema-oljene er like bra som mye annet, og brukte Biltema sin ATF-olje på min w124 uten noen som helst problemer.

Guest Mads Kristian

Meget mulig. Leste en tråd på et eller annet utenlandsk forum for en stund tilbake, og der var det nevnt noe om et "spesielverktøy".

Hvilken olje fra Biltema kan jeg bruke, da, som har de riktige spesifikasjonene?

Guest Mads Kristian

Flotters. Takker.

Og ellers er det bare å fylle på ca riktig mengde, dra girspaken sakte innom alle girene flere ganger, kjøre en lang tur, peile og eventuelt etterfylle?

Guest Mads Kristian

Ellers regner jeg med det er samme prosedyre som på f.eks w124 når det gjelder å skifte olje? For å få tappet converteren setter man på skralla på nedre reimhjul og drar rundt til man ser tappepluggen, ikke sant?

Ingen som kan svare på dette? Trenger også å vite moment bunnpanna på girkassa er skrudd til med.

Er ikke sikker på om det er tappe plugg på den.

Men hvis det er så er det bare å tappe som 124.

Hvis det er er magnet i bunnpanna så husk rengjør den.

Skift "silen" også pluss bunnpannepakningen...

Og momentet på boltene til bunnpanna er å dra til med

sunn og fornuft. Ikke for hardt, for da bøyer du "ørene" og

da blir det leksje...

Løkke te  :)

Guest Mads Kristian

Takk for svar.

Min er en 1998 modell, så da tar jeg utgangspunkt i at min har det. Hvis ikke finner jeg det fort ut når jeg turner motoren, eventuelt om man ser at det ikke er mulighet for å tappe når man ligger under :)

Ang. moment, så får jeg gjøre som jeg gjorde på w124en min; skru opp skruene på bunnpanna med momentnøkkel, så får jeg vite ca. moment.

Guest Mads Kristian

Ringte BOS, og de sa at det måtte være MB 236.14 eller Dexron III. Kan jeg da bruke artikkelnummer 36979 fra Biltema uten problemer?

NEI det er ikke mineralsk olje på 722.6 kassene.

236.14 er en syntetisk godkjenning.

du kan bruke oljene listet her www.bevo.mercedes-benz.de

For 722.6 girkassene er dette de godkjente oljene.

Fuchs TITAN ATF 4134  Fuchs Petrolub AG, Mannheim/Deutschland

MB 236.14 ATF NAG2VSport A 001 989 68 03,  Daimler AG, Stuttgart/Deutschland

Mercedes-Benz Automatik-Getriebeöl Blatt 236.14, Daimler AG, Stuttgart/Deutschland

Mobil ATF 134, Exxon Mobil Corporation, FAIRFAX, Virginia/USA

OMV ATF M plus, OMV Refining & Marketing GmbH, VIENNA/Österreich

Q8 AUTO 25, Kuwait National Petroleum Company, Kuwait/KUWAIT

Shell ATF134, Shell International Petroleum Company, LONDON/UNITED KINGDOM

Shell SPIRAX S6 ATF 134M, Shell International Petroleum Company, LONDON/UNITED KINGDOM

TUTELA TRANSMISSION STARFLUID 7S, PETRONAS LUBRICANTS INTERNATIONAL, KUALA LAMPUR/MALAYSIA

Filteret er ikke skrudd, magneten skal rengjøres og eventuelt byttes. Tiltrekningsmomentet på bunnkaret er 8Nm, (Veldig lite)

Husk å skifte kontaktstykket samtidig, dette koster ikke alverden, men intern lekkasje her kan føre til olje i girkasseledningsnett med påfølgende kostnader til nytt ledningsnett og EGS (Girkassestyreenhet) Tiltrekkes med 10Nm

Tappeplugg på converter (Frem til 01.01.00) 25Nm tappeplugg på bunnkar 25Nm kan økes med 5Nm om man benytter gammel kobberpakning, men det er bedre å gløde de gamle pakningene og benytte riktig moment om man ikke har nye.

Til slutt, det er meget viktig med korrekt olje da denne girkassen ikke har bremsebånd, bare lameller og den er derfor 100% avhengig av en olje som tåler den ekstra belastningen. I tillegg er adapsjonstrykket avhengig av olje med stabil wiscositet, som man ikke får med mineral olje. Bruk av mineralsk olje vil i denne girkassen føre til glassering av lameller og i noen få tilfeller problemer med KUB og eller feil på EHS.

Bruk av mineralsk olje vil i denne girkassen føre til glassering av lameller og i noen få tilfeller problemer med KUB og eller feil på EHS.

Når BOS, Motortrade og andre verksteder anbefaler folk med og bruke Dextron 3 eller 236.14....

Så hører vi på dem....

Men hørt mye snakk om brente/glasserte lameller pga forlite automat olje eller for gammelt automat olje....

Og lamellene blir utslitte også med tiden...

Jeg har jobbet for et firma som har spesialert seg på mercedes.

Der hadde vi en kunde som fylte etter olje på sin automat og etter kort tid så begynte den og oppfører seg rar.

Han etterfylte faktisk med hydraulikkolje og der ble resultat av glasserte lammeler pga feil olje...

Bruk av mineralsk olje vil i denne girkassen føre til glassering av lameller og i noen få tilfeller problemer med KUB og eller feil på EHS.

Når BOS, Motortrade og andre verksteder anbefaler folk med og bruke Dextron 3 eller 236.14....

Så hører vi på dem....

Men hørt mye snakk om brente/glasserte lameller pga forlite automat olje eller for gammelt automat olje....

Og lamellene blir utslitte også med tiden...

Jeg har jobbet for et firma som har spesialert seg på mercedes.

Der hadde vi en kunde som fylte etter olje på sin automat og etter kort tid så begynte den og oppfører seg rar.

Han etterfylte faktisk med hydraulikkolje og der ble resultat av glasserte lammeler pga feil olje...

Dersom noen hos Motortrade eller BOS anbefaler Dextron 3 så vet de ikke hva de gjør.

Oljen SKAL følge 236.14 eller 236.15 om du ønsker lettløps/lavvekts oljen.

Jeg jobber selv i BOS og må beklage på vegne av mine kollegaer om de har ment noe annet.

Spesifikasjoner for olje er egentlig meget enkelt, alle Mercedes-Benz forhandlere får tilgang til hvilke oljer som er godkjent via WIS men en alltid oppdatert online guode er bevo.mercedes-benz.de

• 2 years later...

Hei.

Kan denne oljen fra Biltema brukes på en automatkasse på en 2000modell E220: Artikkelnummer 36848. Helsyntetisk som tilfredstiller MB 236.6/236.7/236.9/236.10/236.11 ? Har akkurat kjøpt bilen, og av og til vil ikke kassen gire ned ved pådrag....

Takk for svar.

Min er en 1998 modell, så da tar jeg utgangspunkt i at min har det. Hvis ikke finner jeg det fort ut når jeg turner motoren, eventuelt om man ser at det ikke er mulighet for å tappe når man ligger under :)

Ang. moment, så får jeg gjøre som jeg gjorde på w124en min; skru opp skruene på bunnpanna med momentnøkkel, så får jeg vite ca. moment.

Løsner du de først da og strammer tilbake til samme punkt? Å bare løsne med moment nøkkel vil vel gi helt spinnville verdier.

236.14 kom etter at denne kassen var laget, og jeg mener du kan bruke 236.10.

Men virker noe rart at Biltema sin holder kravene både til 236.6 og 10 samtidig, da det ikke anbefales å bruke 10-olje på eldre kasser som skal ha 6-olje.

Dextron 3 brukes på kasser som skal ha 236.6, men alle dextron 3-oljer trenger nødvendigvis ikke holde 236.6-kravene.