Tor Olav Posted February 8, 2012 Share Posted February 8, 2012 Noen som har gjort dette tidligere og som har tatt seg bryet og fotografert litt, samt beskrevet fremgangsmåte? har søkt litt rundt på forumet, men ikkje direkte funnet noe. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Will Posted February 8, 2012 Share Posted February 8, 2012 Ingen bilder, men står litt her... http://www.mbentusiastklubb.com/smf/index.php?topic=16248.0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tor Olav Posted February 8, 2012 Author Share Posted February 8, 2012 Takk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Yankee Posted March 12, 2012 Share Posted March 12, 2012 ligger noen bilder på DIY på forumet til www.mercefreaken.com Har bytta på min 1992 modell. Grei jobb, men du MÅ ha den på bukk for å komme til å få rørene på plass igjen. Også må du være obs på at rørene er forte å ødelegge, så må du ha bilen på veien igjen med en gang så er det nok lurt å ha tilgang på nye. Jeg bytta ikke rør, men min er da heller ikke mye rusta under...... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted March 13, 2012 Share Posted March 13, 2012 men du MÅ ha den på bukk for å komme til å få rørene på plass igjen. Snodig. På min 1992 300TDT gikk det helt greit uten å ha bilen på bukk. Jeg bare rygget den opp på kjørebukker og tok det derfra. Knotete jobb, men det gikk da greit. Pass på å rengjøre torx-bolten under kulene NØYE før du prøver å løsne dem. Jeg brukte lang tid på å banke og skrape ut alt som var av ræl i bolthodene før jeg banket inn et torx-bit. Da gikk det greit å løsne. Anbefaler å spraye på med en rustløser en del dager i forveien. Jeg sprayet på hver 2. dag i 2 uker før jeg satt i gang. Jeg ble nødt til å skru ut alle rørene fra ventilen til høydereguleringen. Muligens hadde det vært enklere å skru løs drivakslingene først. OBS : husk loctite eller liknende på boltene til drivakslingene hvis du skrur dem ut. Brukte ca. 6 timer på jobben. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tor Olav Posted March 13, 2012 Author Share Posted March 13, 2012 Eg gruer litt for å begynne med dette, men de burde vel være overkommelig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frode Posted March 13, 2012 Share Posted March 13, 2012 Det går veldig greit så lenge du gjør som Frode sier og gjøre skikkelig rent inni bolten under, og får dunket inn rett størrelse...... for klarer du å løsne den uten at noe går galt så er jobben stort sett gjort..... Få med et par alupakninger til bolten sånn at du får byttet disse....noe drit hvis det begynner å lekke for at du skulle spare 50 kroner..... Deretter er det bare å løsne de 3 muttrene under kula (10`er pipe) og ta kula opp inni bilen....ferdig, ferdig.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted March 13, 2012 Share Posted March 13, 2012 Eg gruer litt for å begynne med dette, men de burde vel være overkommelig. Det er absolutt overkommelig, det bare tar litt tid. Forslag til verktøy du bør ha : -Det er trangt, så forskjellige størrelser av det mest brukte verktøyet, forskjellige lengder forlengere og sånt er kjekt. -Briller, så ikke du får øynene fulle av drit. -Wise Grip-tang (måtte til for å få av noen av rørene på nivåventilen). Vanlig bremserørverktøy har ikke samme dim. som noen av rørene. Det er også lurt å ta løs platene inni bilen før du begynner under. Da slipper du jobbe med det når du har hendene fulle av årgangsdrit og hydraulikkolje. Hansker er muligens ikke så dumt. Oppvaskhansker funker greit. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Emil Fjeld Posted March 13, 2012 Share Posted March 13, 2012 Har akkurat bytta på min e300T 4matic å det var ikke vanskelig i det heletatt, det var første gang jeg hadde gjort det å brukte vell ikke mer en 1 1/2t men jeg tok det på løfte bukken vil anbefale det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tor Håkon Posted March 13, 2012 Share Posted March 13, 2012 Hvis du vil kan vi sikkert ordne en dag på løftebukken her så det blir greit å komme til Jeg har også både lange, normale og korte fastnøkler, forlengere i alle lengder, griptenger i både normale og små størrelser, og antakeligvis alt annet som trengs;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tor Olav Posted March 13, 2012 Author Share Posted March 13, 2012 Hvis du vil kan vi sikkert ordne en dag på løftebukken her så det blir greit å komme til Jeg har også både lange, normale og korte fastnøkler, forlengere i alle lengder, griptenger i både normale og små størrelser, og antakeligvis alt annet som trengs;) Spørs om eg får avlegge deg eit besøk ein dag :lol:bilen er i hvertfall brukbar nå etter den fikk 2nye hjullager fremme..(istenfor 2stk som ikkje hang sammen lenger) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tor Håkon Posted March 13, 2012 Share Posted March 13, 2012 Jau! bare å huge ut det! Er ikke heime nå til helga, men ellers er jeg ledig Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tor Olav Posted March 13, 2012 Author Share Posted March 13, 2012 Jau! bare å huge ut det! Er ikke heime nå til helga, men ellers er jeg ledig Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.