Jump to content

Automatoljekjøler på 124 300TDT 4matic?


Guest 4290

Recommended Posts

Det er det nok. Så bare i tråden din at du styra litt med denne vifta til automatoljekjølern. Siden jeg ikke har noe som helst der ble jeg usikker. I stedet har dem lagt på en automatoljekjøler på radiatoren...  :)

Link to comment
Share on other sites

Oljekjøler. Standard på 300 bensin, 300-24 bensin og 300 turbodiesel.

 

Vet det er standard på 300-24, E280/320 bruker kjølevannet til å kjøle oljen.

Det er veldig få E300/300E som har motoroljekjøler i venstre forskjerm som jeg har sett, det er det samme om det er 4 matic eller bare bakhulsdrift.

Det har nok noe å si om bilen har originalt tilhengerfeste fra fabrikk, utstyrsnivå og kanskje eventuelt årsmodell.

 

Ser at Brabus har ettermontert oljekjøler bak støtfanger på midten på sin 1994 E300 4-Matic 3,6 Brabus.

Denne har vanlig oljekjøling til automat i radiator og tilhengerfeste (usikker på om det er originalt fra fabrikk)....  :P

 

men det gir jo dårligere kjøling av motoren.

 

Så lenge temperaturen ikke er høyere på kjølevannet på en med autmat kjøler i radiator kontra en uten så er dette omtrent neglisjebart.

Det er ofte så stor overkapasitet i radiator (når den er nyere og i orden) at om en legger til kjøling av automat så vil en ikke kunne se forskjellen.  :lol:

Link to comment
Share on other sites

Tror vi tenker feil her Frode :lol:. HansAA spør etter automatolje kjøler.

Jeg satt å tenkte på motorolje kjøler jeg.

 

Er vel få 124 som har ekstern automatolje kjøler, denne er som oftest integrert i radioatoren.

Motorolje kjøler var å få på de store motorene og med org hengerfeste.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

...Så lenge temperaturen ikke er høyere på kjølevannet på en med autmat kjøler i radiator kontra en uten så er dette omtrent neglisjebart.

Det er ofte så stor overkapasitet i radiator (når den er nyere og i orden) at om en legger til kjøling av automat så vil en ikke kunne se forskjellen.

300 turbodiesel har absolutt ikke noen overkapasitet i kjølingen, den genererer en hinsides masse varme om den for jobbe litt med noe bakpå, og har i mine øyne absolutt behov for ekstern kjøling av ATF om du skal dra på noe ut over singel bil.

 

Min ex-300TDT hadde originalt hengerfeste og klima. Motoroljekjøler i venstre forskjerm og giroljekjøler med vifte i venstre forskjerm. Ingen oljekjøler i radiatoren.

Som FrodeS sa: Hengerfeste og AC: Egen kjøler for automat. Og den står i høyre forskjerm - som du sikkert mente.  :-)
Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

En lite innspill om den giroljekjølingen via radiator, altså røret som går inn i toppen på radiatoren og ut i bunnen. Dette er ikke primært for kjøling, men også forvarming av giroljen så den kommer raskere opp på driftstemperatur.

 

-a-

Link to comment
Share on other sites

300 turbodiesel har absolutt ikke noen overkapasitet i kjølingen, den genererer en hinsides masse varme om den for jobbe litt med noe bakpå, og har i mine øyne absolutt behov for ekstern kjøling av ATF om du skal dra på noe ut over singel bil.

 

Dro masse med den i sommer ved bygging av platting, og la ikke merke til noe spesielt i grunnen. Men nå kjørte jeg bare innombys også, da. Kjørte forøvrig maaange flyttelass mellombys med den også i sommer. No stress. Mb er vel ikke heeelt ukjent for å ta litt i heller, eller hva? Hvis det blir en delebil i framtida, kan jeg jo håpe at den har ekstra atf-kjøler.

 

En annen ting: tilfeldigvis sprang radiatoren til en kompis nettopp lekk. Det kommer vann i atf-olja... Han har 124 300D 4matic, er det noen som vet hvilke biler han kan hente radiator fra?

Samme setup som meg med atf-varmeveksler i radiatoren.

Link to comment
Share on other sites

... Men nå kjørte jeg bare innombys også, da. Kjørte forøvrig maaange flyttelass med den også i sommer uten. No stress.

...

En annen ting: tilfeldigvis sprang radiatoren til en kompis nettopp lekk. Det kommer vann i atf-olja... Han har 124 300D 4matic, er det noen som vet hvilke biler han kan hente radiator fra?

Samme stup som meg med atf-varmeveksler i radiatoren.

Det blir litt forskjell på flyttelass i byen og stor campingvogn over Sognefjell, for å si det sånn...men følger man med temperaturen og heller drar litt av når det passerer 115C går det helt sikkert greit.

 

Tror ikke 4Matic har noen spesiell radiator så da går det sikkert med radiatoren fra hvilken som helst MB med tilsvarende størrelse motor. Skal han først bytte ville nå jeg hørt på ny, en 20 år gammel radiator har til tider ikke mye kjøleeffekt igjen, halvfull av dritt som den gjerne er.

Link to comment
Share on other sites

En lite innspill om den giroljekjølingen via radiator, altså røret som går inn i toppen på radiatoren og ut i bunnen. Dette er ikke primært for kjøling, men også forvarming av giroljen så den kommer raskere opp på driftstempareatur.

 

Nåda? Når vi tusler rundt vinterstid er det knapt noen som helst varme i radiatoren, kun litt varmtvann som kommer inn i toppen, og raskt avkjøles på vei nedover. Hadde oppvarming vært måle, burde den på et vis vært integrert i kjølekretsen før radiatoren.

 

Idéen er jo grei, men i praksis vil ikke dette normalt ikke føre til noen oppvarming.

Link to comment
Share on other sites

Tipper det er termostat i automaten, slik det er på motoroljen, dvs ingen sirkulasjon uten at det er varmt nok.... en vil ikke ha for kald olje i slike systemer, det er ofte verre enn for varm olje..... :lol:

Håper noen som har litt bedre kjennskap til automaten kan bekrefte eller avkrefte dette.... :P

Link to comment
Share on other sites

300 turbodiesel har absolutt ikke noen overkapasitet i kjølingen, den genererer en hinsides masse varme om den for jobbe litt med noe bakpå, og har i mine øyne absolutt behov for ekstern kjøling av ATF om du skal dra på noe ut over singel bil.

 

Dro masse med den i sommer ved bygging av platting, og la ikke merke til noe spesielt i grunnen. Men nå kjørte jeg bare innombys også, da. Kjørte forøvrig maaange flyttelass mellombys med den også i sommer. No stress. Mb er vel ikke heeelt ukjent for å ta litt i heller, eller hva? Hvis det blir en delebil i framtida, kan jeg jo håpe at den har ekstra atf-kjøler.

 

En annen ting: tilfeldigvis sprang radiatoren til en kompis nettopp lekk. Det kommer vann i atf-olja... Han har 124 300D 4matic, er det noen som vet hvilke biler han kan hente radiator fra?

Samme setup som meg med atf-varmeveksler i radiatoren.

 

Ta i fra en 300D eller tdt.. Tar du fra tdt, får du litt større radiator med mere kjøling.. men da får du ikkje på luftinntak til motor..

Link to comment
Share on other sites

En lite innspill om den giroljekjølingen via radiator, altså røret som går inn i toppen på radiatoren og ut i bunnen. Dette er ikke primært for kjøling, men også forvarming av giroljen så den kommer raskere opp på driftstempareatur.

 

Nåda? Når vi tusler rundt vinterstid er det knapt noen som helst varme i radiatoren, kun litt varmtvann som kommer inn i toppen, og raskt avkjøles på vei nedover. Hadde oppvarming vært måle, burde den på et vis vært integrert i kjølekretsen før radiatoren.

 

Idéen er jo grei, men i praksis vil ikke dette normalt ikke føre til noen oppvarming.

Ja, dieselmotorene går jo nokså kaldt på vinters tid.  Men V8 bensin er absolutt ikke kald, der blir det fort varmt. Men det hadde vært moro å vite filosofien bak dette.

 

-a-

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...