Jump to content

Demontering av taklukemotor W124.

PeerCB

Recommended Posts

Sliter med takluka på min W124. Skal bytte hele taklukekasetten, men får ikke av vaieren i bagasjerommet. Hva er trikset? Hvis jeg prøver å skru av vaieren manuelt på hjulet på motoren, så flytter jeg vel bare luka bakover eller oppover?

Guest Gjesten

Wire skal kun løsnes fremme på takluke bjelken. Deretter skal du bare kjøre wire ut med motoren og dra den ut.

Hvorfor skal du bytte kasett? Rustet? Aldri sett de ryke.

Takk for svar. Trenger nok egentlig ikke å bytte hele kasetten, men den åpner seg skeivt, selve luka har rusta opp i festene til gummilistene, og den løfter seg en cm i framkant når jeg kjører over 90 km/t. Ganske irriterende. I tillegg er det noe galt med en av skinnene, og taktrekket er stygt, så da får jeg bytta det i samme slengen.

• 3 months later...

Det gikk relativt greit, men det er lettest å være to. Bilen er en sedan fra 1990. Demonter taktrekk og diverse deksler. Løsne vaieren i framkant og kjør den ut med motoren så langt det går, og så dra den rett ut. Selve kasetten sitter bare å noen få (12-15) skruer. Jeg la begge framseteryggene så langt ned som mulig, og da gikk det akkurat å få den ut. Det tar litt tid, men med litt hjelp er det ikke umulig.

Slo inn chassinummer på bilen min på EPC, og sammenligna med en stasjonsvogn. Delenummer var likt på kassetten på begge, men det kan tenkes at det likevel er forskjeller på f.eks innfesting av vaier e.l. C-klasse (202) er ikke likt såvidt jeg kan se.