Jump to content

for høy CO på EU-kontroll?


Tor Olav

Recommended Posts

Avgasskravene har jo blitt endret (strammet inn) flere ganger, men her er det vel stort sett endringene som skjedde rundt 1990 som har blitt diskutert. Altså er det Forskrift om krav til kjøretøy som er aktuell. Denne gjelder alle biler som er godkjent før 1. januar 1995.

For det første er der ikke et uttrykt krav om katalysator - der er bare stilt avgasskrav som i praksis vil kreve at kat. blir brukt.

Disse kravene ble, for typegodkjenning/nyregistrering, innført 1.januar 1989 for personbiler med bensinmotor i gruppe L1

 

 

For biler i bruk gjelder følgende :

Utslipp av CO skal ikke overskride 0,5% og utslipp av HC skal ikke overskride 100ppm for bil i gruppe L1. For bil i gruppe L2 er grensene 1,0% og 200ppm. Dette kravet gjelder fra 1. juli 1991 for biler i gruppe L1 og fra 1. oktober 1992. Biler registrert første gang før disse datoene skal innhold av CO ikke være over 3,5%, men må være minst 0,5% - dersom ikke lavere verdi er spesifisert fra produsent og/eller HC innholdet samtidig er under 300ppm (Her kommer vi inn på konsekvensene av "feiljustering" for å oppnå lav CO-verdi : Det vil vanligvis føre til forhøyet utslipp av andre stoffer, f.eks. HC)

For biler førstegangsreg før 1.januar 1974 er der ingen målekrav, deretter er grensen 4,5% CO. Den ble redusert til 3,5% fra 1.januar 1979 - men kontrollforskriften sier at biler registrert før 1.oktober 1986 kan godkjennes med inntil 4,5% CO utslipp.

Går vi enda lenger tilbake ble kravet om tett og "hensiksmessig" eksosanlegg innført i 1.januar 1971, og kravet om at motorvogn ikke skal "unødig utvikle skadelig eller sjenerende gass eller røyk" ble innført, med tilbakevirkende kraft, 26. august 1964

Link to comment
Share on other sites

Det vil ikke bli noen fare med CO når det gjelder det nei. Om bilen er typegodkjent med katalysator er det strengt tatt ikke tillatt, men vil neppe bli oppdaget. En annen sak er at det ikke er noe vits i - en intakt og fungerende katalysator er ikke noen restriksjon å snakke om i eksosanlegget, så man vil overhodet ikke merke noen forskjell med mindre katalysatoren fra før er kaputt.. ;)

 

Link to comment
Share on other sites

Biler registrert til og med 1985 kan ha CO 4,5. Registrert fra 1986 til og med 1988 kan ha CO 3,5. 1.1.1989 ble katalysator påbudt og CO-kravet sank til 0,5. Etter 2002 eller noe slikt er kravet 0,3.

 

 

O.3 kravet skal ikke måles ved tomgang da.

Skal måles mellom 1000 og 2000 o/min har jeg hørt...  :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en berlingo som strøk på avgasstesten. Dro på statoil og fylte E85 ca 50/50 med bensinen som var på tanken. Kjørte bilen noen dager, dro på etterkontroll med varm motor. Avgassen var god som ny :-)

 

Vet ikke hvordan Mercedes-motorene tåler å bli kjørt på E85.

Link to comment
Share on other sites

Problemet er at når man har for høy CO er det noe som er feil. Det er fint å fylle litt E85 fordi det renser bra opp, men å bruke det for å komme gjennom en avgasstest er bare å lure seg selv - det som er ødelagt/feil blir ikke i orden av at det displayet på avgassmåleren viser et annet tall bare fordi man har en etanol-skvett på tanken.. ;)

 

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Jeg frisker opp denne litt. Jeg har en 92-mod 230 TE som fikk feil på EU-kontroll grunnet høy CO. Den var på 2,9. Siden det skranglet i katalysatoren ble denne byttet ut med en universaltype på et eksosverksted. Men fortsatt er CO for høy. Ligger på 2,6 nå. Kan den nye katalysatoren være defekt? Eller er det andre ting som bør sjekkes? Verksteet som tok EU-kontrollen virket ikke for å ha all verdens kunnskap om disse bilene, så jeg tok ikke sjansen på å la dem feilsøke og bytte deler på måfå. Er det noe som er enkelt å sjekke på egen hånd, eller er det best å få den på et verksted med god kompetanse på slik først som sist. Er det forresten noen som har verksted å anbefale?

Link to comment
Share on other sites

Guest Gjest

Når det gjelder 230 KE-Jetronic så må de justeres etter noen år.

Dette gjøres enkelt og og under en time på alle verksted.

Lamda sonde kobles fra ved varm motor og turtall kjøres opp på 2000 omd og blandingsskruen justeres på til avgass ligger på lambda 1.

Så slippes den ned på tomgang for kontroll at den går riktig og co er normal.

Så kobles lamdasonde på.

Da trekkes co ned og lambdaverdien skal være innforbi på alle turtall hvis sonde er ok.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...