Tor Olav Posted February 7, 2012 Share Posted February 7, 2012 Eg ser på lappen eg fikk etter EU-kontroll at CO er på 0,60. er dette høy? hva burde den tilfelle ligge på? og hva kan gjøres for evt. og få redusert utslippet? bilen det gjelder er en S124 230TE 92mod ( ligger under brukernes biler). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mercedeskongen-(Geir) Posted February 7, 2012 Share Posted February 7, 2012 egentlig kan du ha 3,0 på din modell, det er høyt, er grensen på biler med catalysator.. og som din i dette tillfelle 0,6 er veldig bra..))))) hvorfor skal du reduseren den??!!!.. går vel ikke an å få den noe lavere.. mvh Geir Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tor Olav Posted February 8, 2012 Author Share Posted February 8, 2012 eg såg bare på kontroll papirene fra verkstedet at det var skrevet opp 2'er feil på CO, men det stod ingenting om CO i beskrivelsen i bunn (kun i "avkryssnings feltet") Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bjørn Vedø Posted February 8, 2012 Share Posted February 8, 2012 Fra og med 01.01-1990 ble det innført krav på nybilene skal ha katalysator og co utslippet ikke overstige 0.5%....... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frode Posted February 8, 2012 Share Posted February 8, 2012 På Brabusen fra 1994 står det et skilt at den er godkjent med CO på 3-4%...den er med kat....... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bjørn Vedø Posted February 8, 2012 Share Posted February 8, 2012 Avgasskravene har jo blitt endret (strammet inn) flere ganger, men her er det vel stort sett endringene som skjedde rundt 1990 som har blitt diskutert. Altså er det Forskrift om krav til kjøretøy som er aktuell. Denne gjelder alle biler som er godkjent før 1. januar 1995. For det første er der ikke et uttrykt krav om katalysator - der er bare stilt avgasskrav som i praksis vil kreve at kat. blir brukt. Disse kravene ble, for typegodkjenning/nyregistrering, innført 1.januar 1989 for personbiler med bensinmotor i gruppe L1 For biler i bruk gjelder følgende : Utslipp av CO skal ikke overskride 0,5% og utslipp av HC skal ikke overskride 100ppm for bil i gruppe L1. For bil i gruppe L2 er grensene 1,0% og 200ppm. Dette kravet gjelder fra 1. juli 1991 for biler i gruppe L1 og fra 1. oktober 1992. Biler registrert første gang før disse datoene skal innhold av CO ikke være over 3,5%, men må være minst 0,5% - dersom ikke lavere verdi er spesifisert fra produsent og/eller HC innholdet samtidig er under 300ppm (Her kommer vi inn på konsekvensene av "feiljustering" for å oppnå lav CO-verdi : Det vil vanligvis føre til forhøyet utslipp av andre stoffer, f.eks. HC) For biler førstegangsreg før 1.januar 1974 er der ingen målekrav, deretter er grensen 4,5% CO. Den ble redusert til 3,5% fra 1.januar 1979 - men kontrollforskriften sier at biler registrert før 1.oktober 1986 kan godkjennes med inntil 4,5% CO utslipp. Går vi enda lenger tilbake ble kravet om tett og "hensiksmessig" eksosanlegg innført i 1.januar 1971, og kravet om at motorvogn ikke skal "unødig utvikle skadelig eller sjenerende gass eller røyk" ble innført, med tilbakevirkende kraft, 26. august 1964 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mercedeskongen-(Geir) Posted February 8, 2012 Share Posted February 8, 2012 hvis du eventuelt skal endre co,så kan du kjøre motoren din hoinn varm, å eventuelt ha på den condensfjærner,den var vel på grensen sikkert til å bli gokjennt,å den var sikkert ikke helt ordentlig varm heller tenker jeg..typisk verksted å ikke kjøre den varm før co.. mvh Geir Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tor Olav Posted February 8, 2012 Author Share Posted February 8, 2012 eg leverte bilen kvelden i forkant, og så vidt meg bekjent så lar de bare bilen stå på tomgang til den har nådd drifttemp. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
E_S Posted February 8, 2012 Share Posted February 8, 2012 Biler registrert til og med 1985 kan ha CO 4,5. Registrert fra 1986 til og med 1988 kan ha CO 3,5. 1.1.1989 ble katalysator påbudt og CO-kravet sank til 0,5. Etter 2002 eller noe slikt er kravet 0,3. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SigurdB Posted February 8, 2012 Share Posted February 8, 2012 Så jeg som har bil registrert i 1987 kan fint fjerne kat uten å få problemer på pkk? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
E_S Posted February 8, 2012 Share Posted February 8, 2012 Det vil ikke bli noen fare med CO når det gjelder det nei. Om bilen er typegodkjent med katalysator er det strengt tatt ikke tillatt, men vil neppe bli oppdaget. En annen sak er at det ikke er noe vits i - en intakt og fungerende katalysator er ikke noen restriksjon å snakke om i eksosanlegget, så man vil overhodet ikke merke noen forskjell med mindre katalysatoren fra før er kaputt.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bjørn Vedø Posted February 8, 2012 Share Posted February 8, 2012 Biler registrert til og med 1985 kan ha CO 4,5. Registrert fra 1986 til og med 1988 kan ha CO 3,5. 1.1.1989 ble katalysator påbudt og CO-kravet sank til 0,5. Etter 2002 eller noe slikt er kravet 0,3. O.3 kravet skal ikke måles ved tomgang da. Skal måles mellom 1000 og 2000 o/min har jeg hørt... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest E220D Posted February 8, 2012 Share Posted February 8, 2012 Jeg har en berlingo som strøk på avgasstesten. Dro på statoil og fylte E85 ca 50/50 med bensinen som var på tanken. Kjørte bilen noen dager, dro på etterkontroll med varm motor. Avgassen var god som ny Vet ikke hvordan Mercedes-motorene tåler å bli kjørt på E85. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
E_S Posted February 9, 2012 Share Posted February 9, 2012 Problemet er at når man har for høy CO er det noe som er feil. Det er fint å fylle litt E85 fordi det renser bra opp, men å bruke det for å komme gjennom en avgasstest er bare å lure seg selv - det som er ødelagt/feil blir ikke i orden av at det displayet på avgassmåleren viser et annet tall bare fordi man har en etanol-skvett på tanken.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olav Posted July 24, 2012 Share Posted July 24, 2012 Jeg frisker opp denne litt. Jeg har en 92-mod 230 TE som fikk feil på EU-kontroll grunnet høy CO. Den var på 2,9. Siden det skranglet i katalysatoren ble denne byttet ut med en universaltype på et eksosverksted. Men fortsatt er CO for høy. Ligger på 2,6 nå. Kan den nye katalysatoren være defekt? Eller er det andre ting som bør sjekkes? Verksteet som tok EU-kontrollen virket ikke for å ha all verdens kunnskap om disse bilene, så jeg tok ikke sjansen på å la dem feilsøke og bytte deler på måfå. Er det noe som er enkelt å sjekke på egen hånd, eller er det best å få den på et verksted med god kompetanse på slik først som sist. Er det forresten noen som har verksted å anbefale? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Gjest Posted July 24, 2012 Share Posted July 24, 2012 Når det gjelder 230 KE-Jetronic så må de justeres etter noen år. Dette gjøres enkelt og og under en time på alle verksted. Lamda sonde kobles fra ved varm motor og turtall kjøres opp på 2000 omd og blandingsskruen justeres på til avgass ligger på lambda 1. Så slippes den ned på tomgang for kontroll at den går riktig og co er normal. Så kobles lamdasonde på. Da trekkes co ned og lambdaverdien skal være innforbi på alle turtall hvis sonde er ok. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olav Posted August 8, 2012 Share Posted August 8, 2012 Det gjorde susen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.