Jump to content

Ikke start på 350 se


Guest Velodyne80

Recommended Posts

Guest Velodyne80

Hei.

Jeg  har en Mb 350SE , 1973 mod, bilen har stått innendørs siste 8 årene.

kun tatt ut 3 ganger i året. Problemet er att den ikke starter. De siste 2 årene har det ikke vært start på bilen.

Skiftet Rotor, fordeler,hallgiver,plugger og ledninger,coil. Det er gnist på pluggene, men det er helt dødt.

Noen gode forslag??

 

Mvh

 

Link to comment
Share on other sites

Guest Velodyne80

bensinpumpa surrer å går, og jeg vet det er bensin fram til dysene. Hellte også besnin rett i innsuget, men tente ikke i det hele tatt.

 

Link to comment
Share on other sites

disse motorene fyrer alltid når de drammes med litt bensin rett i innsug / gass spjell

er det ikke liv i det hele tatt må det være noe med tenninga

spes om pluggene er våte

 

har aldri opplevd problemer med 5-10år gammel bensin (så sant fri for kondens)

Link to comment
Share on other sites

Guest Velodyne80

jo men pluggene er igrunn litt tørre. men d er jo bensin inn i motorrommet. tette dyser da?

eller feil med tenninga. men tenninga er ikke rørt siden var oppe og gikk.. så ville den ikke starte.. ble skifta ett par rele, så gikk den igjen.. men nå er det bare dødt!

Link to comment
Share on other sites

regner med at det er D-Jetronic på denne

løsne alle dysene og løft de opp ilag med fuelrailen

sett trykk på systemet, av med tenning

trykk inn nåla i dysene med ett eller annet og det skal komme bensin ut

disse dysene kan sette seg rimelig godt, men det høres litt snålt ut at det kan gjelde alle

 

stå ute om du gjør dette :-)

Link to comment
Share on other sites

Det første man gjør med en bensinmotor som ikke starter er å sjekke om det er gnist. Er dette

tilfelle så går man på bensinsystemet. Hvis den ikke starter med bensin rett i innsuget så kan man prøve med startgass. Det beste er om en medhjelper sprayer gassen inn i innsuget mens motoren kjøres

på starteren. Starter den fortsatt ikke kan man begynne å mistenke ventiler som "henger", registerkjede/

reim som har røket eller hoppet over, eller stempelringer som sitter fast i sporene i stempelet. Pakninger på innsug kan også bli tørre og utette på en bil som står lenge uten å bli startet.

Er pluggene tørre etter et forsøk med bensin rett i innsuget så sjekk at spjeldet faktisk åpner. Regner med at denne har K-jetronic og da kan man se at platen på mengdefordeleren beveger seg, alternativt kan man bevege den selv for å sende bensin til dysene. Jo mere den flyttes, jo mere bensin går til dysene.

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Ville begynt med å sjekke tenningstidspunktet. Er dette riktig skal bilen fyre hvis pluggene er tørre. Er disse fuktige, må du være sikker på at tenninga er riktig før du starter opp igjen med tørre plugger. Bruk startgass, dette funker bedre da du unngår å drukne heile sulamitten. Vær obs på at ved mye kinning vil all bensin renne ned i bunnpanna og blande seg med motorolje. Sleit veldig med å få start på en 73 450sel jeg har. Byttet alt av tenningsdeler, tempfølere, releer, bensinpumpe osv. Viste seg at halvparten av injektorene mer eller mindre stod med vidt gap og pøste på med bensin. Fikk start til slutt med god utlufting, tørre plugger og startgass. Bensinforbruket lå på ca 2,2 l/mil på langkjøring+ at bilen omtrent ikke gikk på tomgang. Den har siden den gang fått 8 nye injektorer og går nå på 1,3l/mil, maler som en V8 skal og starter som et skudd uansett vær og vind. Tidspunktet for når injektorene skal fyre og hvor lenge kan også være en feilkilde. Sitter en kontakt nede på siden av selve fordeleren, denne isammen med ecu styrer injektorene. Denne kontakten(ser ut som en hestesko og henter signaler ifra aksling på  fodeler) i fordeleren kan du ta opp og rengjøre og smøre opp. Hjernen(Ecu) er det lite å gjøre med dessverre. Mapsensor, tenningsmodul + tempsensorer (4stk) kan også lage krøll. Mye elektronikk på disse gamle mercene med D-jetronic innsprøytning.

Link to comment
Share on other sites

En vanlig feil på D-jetronic er kontaktene til dysene som sitter i en liten "skuff" nede på rotoren. Festet med to små skruer. Hvis det ikke er kontakt her vil ikke dysene åpne. Du kan og pårøve å lytte på dysene med et skrujern mot øret eller noe. Du burde klare høre om de tikker når de skal åpne.

 

Og hvis du kjeder deg deg så kan du sjekke bensintrykket. Det skal være ca 2bar.

Link to comment
Share on other sites

Guest Velodyne80

Takker for mange fornuftige forslag. Har hvertfall ett sted å begynne. Noen som vet hvor jeg kan få tak i koblingsskjema for coil/fordeler, og ei rep.håndbok til denne bilen?

Link to comment
Share on other sites

Guest Velodyne80

Har forresten sjekket bensintrykket. Pluggene er tørre, men jeg kan se spjeldet bevege seg.

Tenninga er sjekka att står riktig. Det har vært noen å kobla der tidligere pga coilen røk. Så koblet de opp en ny coil

og rundt den gamle. Kunne vært intressant å visst hvordan det skulle vært kobla?

Link to comment
Share on other sites

Hvis bensintrykket og gnisten er i orden og pluggene er tørre etter startforsøk, så er det grunn til å tro at injectorene ikke får signal om å åpne. Jeg ville tatt opp den kontakten i fordeleren som er nevnt tidligere og renset denne. Denne sitter festet med 2 skruer helt nederst ved fordeleren der du ser 2 ledninger går inn. Løsne fordeler og løft denne opp da kommer du lettest til disse skruene. Sjekk også etter irr i "koblingsboksen" rett ved siden av fordeler. Funker ikke dette kan problemet ligge i Ecu(Hjernen), ved at denne ikke får 12v(dårlig jord eller feil i rele).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...