Jump to content

Få igang dieselvarmer på E290 TDT (210)

Guest Pos

Recommended Posts

Hei,

min E290 TDT 1997 har orginal dieselvarmer (tilleggsvarmer). Om det betyr Webasto eller Eber vet ikke jeg. Den fungerte fint forrige vinter, men ble litt ustabil når det nærmet seg våren.

Nå starter den ikke, og jeg vil gjerne få denne til å fungere igjen.

1)

Hvordan kommer jeg til den?

Jeg har forstått at den sitter foran høyre forhjul, men tydeligvis ikke i motorrommet. Har prøvd å google, men finner ikke bilder eller monteringsanvisning.

2)

Hva er mest sannsynlig årsak til at den ikke starter?

(Denne styres av bilens elektronikk. Jeg har ikke knapper for den. Forstår det slik at jeg trenger bare å starte motor og ha varmer på maks, så skal tilleggsvarmeren starte av seg selv.)

Er det sikring(er) som kan ryke?

Må den renses, og hvordan?

Eller noen slitedeler som må byttes?

All hjelp mottas med takk ;-)

Når jeg søkte på "webasto 210" kommer det opp absolutt ingenting... Ser nå at søkeboksen KUN fungerer i forumet man står i, eller i en tråd dersom man står i en tråd...

Fant nå en del tråder, men foreløpig ingen som viser hvordan webastoen er montert. Går man inn ovenfra eller underfra? - Eller f.eks inn fra hjulsiden?

Jeg finner en del som har med litt nyere Webasto å gjøre, der den brukes som parkeringsvarmer også. Ergo med kontroller inni bilen med enten "manuell start" og evt timer. Jeg har ingen av delene, så jeg antar at den er helintegrert i bilens elektronikk...

Stemmer det at sikring nr 17 (Booster heater) er Webastoen? Så ved å ta ut sikring noen sekunder (30?) vil resette webastoen?

Jeg har godt batteri ( ialle fall ingen problemer med å starte motoren i -15 C, men har ikke målt volt), og ser at jeg må ha mer enn 1/4 tank for at webasto vil starte. Noe mer å tenke på (utenom evt skitten flammevakt etc)?

Dersom du vet om en god tråd her på forumet, så link gjerne til den. Har lest til øyet ble stort og vått, men har ikke sett svar på overstående ennå (for min gamle modell).

Takk :-)

"kjørevarmer" og "parkeringsvarmer" er i bunn og grunn samme greia. Brenneren er den samme, men de som kan være parkeringsvarmer har noe ekstra elektronikk for styring av dieselpumpe.

Er du sikker på at du har en webasto i bilen din? Jeg trodde det bare var CDI-motorene som var levert med kjørevarmer.

Ja, 100% sikker :-)

Ikke til å ta feil av den lyden når brenneren er aktiv, og heller ikke eksosen som kommer ut fra under høyre forskjerm. Mener også at det er bekreftet fra en tidligere da jeg fikk utskrift av utstyrslisten. Til å være en gammel 210 (1997 mod) så er den bra utstyrt med regnsensor, lyktespylere, dieselvarmer, oppvarmet spylervæske (kanskje standard på "norske" Mercedeser?) etc.

Da jeg kjøpte bilen visste jeg ikke om brenneren, men fant det fort ut. Dersom den går når jeg parkerer bilen, så står den jo og jobber en liten stund etter at tenningen er skrudd av og bilen er låst. Sikkert for å "kjøle seg ned".

Eneste jeg savner er en manuell knapp for å kunne "tvangskjøre" den som en manuell parkeringsvarmer.

Jeg fant et bilde av webasto i en 210, men kan noen hjelpe meg med hvilken vinkel bildet er tatt fra?

Er det fra undersiden, så jeg må ha bilen på bukk for å komme til? (synes jeg ser det svarte skummet som er inni plastfageren her...)

motor-talk(punktum)de/bilder/probleme-zuheizer-e220-webasto-g28194208/sl277262-i203618761.html

Noen som vet om en "Gjør det selv" / DIY guide for å rense webasto?

Tenker på rens av flammevakt og dyse (er vel dem som er mest sannsynlig å sote igjen?)

Jeg fant en for rensing av webasto i båt, og det muligens (?) samme fremgang i webasto i bilen?

canalworld(dot)net/forums/index.php?showtopic=20695

Guest AassBayer

Jeg var under min 210 280 4matic i dag og kikket oppunder skjermen og webastoen var plassert helt fremme ved støtfangeren inne imskjermen. Er nok lettest å komme til fra undersiden.

Sikring 17 er webastoen. Jeg fikk start på webastoen min igjen ved å ta ut den i 30sek.

Takk for hjelp. Det har dessverre ikke hjulpet å ta ut sikring nr 17 (gul 20 A), så det er nok noe i brenneren. Koksing er meget mulig. Får demontere den en dag det er mindre kaldt.

Noen som vet om man kan ta ut brenneren uten at man må tappe kjølevann? (Er brenner montert uten at kjølevannet går gjennom den?)

• 2 weeks later...