Frode Posted February 3, 2012 Share Posted February 3, 2012 Noen som har tekniske data på denne motoren.? Ønsker å vite borr, slag og kompresjon.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hauk Posted February 4, 2012 Share Posted February 4, 2012 Boring: 91,5mm Slaglengde: 84mm Dette tilsvarer 3310ccm, som er "skryteoversatt" til 3,4 liter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bjørn Vedø Posted February 4, 2012 Share Posted February 4, 2012 Det er en 300-24v M104.980 som er convertert til 3.4 Og utstyrt med KE-jetronic.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hauk Posted February 5, 2012 Share Posted February 5, 2012 Ja, og borret opp til 91,5mm, samt skiftet veiv for å forandre slaglengde. Dette er vel den AMG-motoren som er vanskeligst å finne data på, uten å vite helt hvor man skal lete. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alexander Posted February 5, 2012 Share Posted February 5, 2012 Jeg vet litt om dette av naturlige årsaker Basert på M104.980 Borring: 91,49 + 0,01mm Omarbeidete innsug og utblåskanaler i toppen Toppaknng: HWA104 018 01 20 Veiv med 84 mm slag fra M104.990, delenummer A104 031 1101 Diameter på stempel: 91,46, vekt: 513g Effekt: 200kW ved 6500 o/min 330Nm ved 4500 o/min Alle data fra AMG sin egen verksteddokumentasjon. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hauk Posted February 5, 2012 Share Posted February 5, 2012 Hehe, regnet med at fasiten kom fra deg, Alexander! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frode Posted February 5, 2012 Author Share Posted February 5, 2012 Så de brukte bare veiv fra 320.... ok... kult... Hvilken kompresjon har den motoren.?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bjørn Vedø Posted February 5, 2012 Share Posted February 5, 2012 Basert på M104.980 300-24v -> 3.4 Kamaksel inn: H WA 104 050 01 01 (Standar innsug) kamaksel ut: ? Topp: H WA 104 010 02 20 Toppaknng: H WA 104 016 01 20 Veiv: A 104 030 09 01 (84.00mm) Stempel: H WA 104 030 02 18 Råde: A 102 030 10 20 A 102 030 26 20 + A 111 038 09 10 (erstatter) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alexander Posted February 6, 2012 Share Posted February 6, 2012 Så de brukte bare veiv fra 320.... ok... kult... Hvilken kompresjon har den motoren.?? M104.990 er jo den mellommotoren som ligner på 300-24, men er på 3,2 liter og med elektronisk innsprøytning. Ble levert i SL og S-klasse i hvertfall Kompresjonen visste jeg en gang, men det er borte. Kan det ha vært 10,5:1? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alexander Posted February 6, 2012 Share Posted February 6, 2012 Veiv: A 104 030 09 01 Dette delenummeret stemmer ikke med AMG sin dokumentasjon fra 1991. Har det kanskje blitt endret i mellomtiden? Eller er det jeg som misforsto tysken? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frode Posted February 6, 2012 Author Share Posted February 6, 2012 Dette delenummeret stemmer ikke med AMG sin dokumentasjon fra 1991. Har det kanskje blitt endret i mellomtiden? Eller er det jeg som misforsto tysken? Den har ikke blitt erstattet med "ny" M104 320 veiv da, den som kom i 1993...? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bjørn Vedø Posted February 6, 2012 Share Posted February 6, 2012 3.6 Kamaksel inn: H WA 104 050 04 01 (Standar innsug) kamaksel ut: ? Topp: H WA 104 016 02 20 Toppaknng: H WA 104 016 01 20 Veiv: A 603 030 10 01 (92.4mm) A 606 031 01 01 (92.4mm) Stempel: H WA 104 030 05 18 (91.00mm) H WA 104 030 16 18 (91.50mm) Råde: H WA 104 030 02 20 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frode Posted February 6, 2012 Author Share Posted February 6, 2012 Nei Bjørn, ikke bland 3,6`en inn her.... Jeg snakke om delenummeret til 320 veiva som 3,4 literen brukte siden Alexander delenummeret er anderledes enn AMG sin dokumentasjon fra 1991... Den "nye" 320 motoren kom vel i 1992 på SL og S klasse så de kan ha forandret delenummer til 3,4 veiva for å tilpasse seg den "hye" veiva.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alexander Posted February 6, 2012 Share Posted February 6, 2012 Epc fungerer ikke lenger på jobbpcen min, så jeg får ikke sjekktet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bjørn Vedø Posted February 6, 2012 Share Posted February 6, 2012 Nei Bjørn, ikke bland 3,6`en inn her.... Jeg snakke om delenummeret til 320 veiva som 3,4 literen brukte siden Alexander delenummeret er anderledes enn AMG sin dokumentasjon fra 1991... Den "nye" 320 motoren kom vel i 1992 på SL og S klasse så de kan ha forandret delenummer til 3,4 veiva for å tilpasse seg den "hye" veiva.... Sorry Tok den med bare for og sammeligne litt... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hauk Posted February 6, 2012 Share Posted February 6, 2012 Står noe om veiven her, 300d: http://www.peachparts.com/shopforum/performance-paddock/286904-300e-3-4-amg-4.html Det har jeg lest andre plasser også. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alexander Posted February 6, 2012 Share Posted February 6, 2012 Det med 350 td veiven stemmer i forhold til 3,6, men ikke i forhold til 3,4 Vi forholder oss til AMG sin info nå, og ikke hva noen skriver på et forum (dog må vi ta høyde for at ting kanskje endret seg underveis). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bjørn Vedø Posted February 6, 2012 Share Posted February 6, 2012 På 3.6 er veiva hentet fra W140 300/350 turbo diesel serien. Mens på 3.6 økte di borringa 91.0 og har 92.4 slaglengde = 3.604 ccm Men på 3.4... På 3.4 er borringa 91.0 og har 84.0 slaglengde = 3.276 ccm.... ????På 3.4 beholdte di kansje 88,5 borringa og hadde 92.4 slaglengde = 3.412 ccm???? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frode Posted February 6, 2012 Author Share Posted February 6, 2012 Men på 3.4... På 3.4 er borringa 91.0 og har 84.0 slaglengde = 3.276 ccm.... ????På 3.4 beholdte di kansje 88,5 borringa og hadde 92.4 slaglengde = 3.412 ccm???? Bjørn hva er det du holder på med..?? vi vet boring og slag på 3,4`en.... Boring: 91,5mm Slaglengde: 84mm Veiven i 3,4 er tatt fra 320 bensin slik som delenummer tilsier. Det jeg ønsker at noen kommer med info om er kompresjonen....alt det andre vet vi sånn ca.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bjørn Vedø Posted February 7, 2012 Share Posted February 7, 2012 Men på 3.4... På 3.4 er borringa 91.0 og har 84.0 slaglengde = 3.276 ccm.... ????På 3.4 beholdte di kansje 88,5 borringa og hadde 92.4 slaglengde = 3.412 ccm???? Bjørn hva er det du holder på med..?? vi vet boring og slag på 3,4`en.... Boring: 91,5mm Slaglengde: 84mm Veiven i 3,4 er tatt fra 320 bensin slik som delenummer tilsier. Det jeg ønsker at noen kommer med info om er kompresjonen....alt det andre vet vi sånn ca.... Hehe... Nei,det som er at jeg har leste meg fram litt forskjellige meninger hvordan 3.4 (AMG/Brabus) ble bygget opp på nettet.. Derfor satt jeg "??" i den ene setningen. Glem den setningen Aner ikke hva kompresjonen er på 3.4 motoren. Men tipper di hadde mellom 9.5:1 til 10:1 i kompresjon Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frode Posted February 7, 2012 Author Share Posted February 7, 2012 300-24 har 10 i komp så jeg vil anta 3,4`en har mer....men spørsmålet er hvor mye mer... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
500AMM Posted February 8, 2012 Share Posted February 8, 2012 Hei. Nå var ikke denne tråden under ønskes kjøpt, men det ligger en 3.6 AMG motor for salg her på forumet ser jeg: http://www.mbentusiastklubb.com/smf/index.php?topic=52044.0 Kunne vært moro å vite litt om forskjellen på 3.4 AMG og 3.6 AMG? -arnt- Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frode Posted February 8, 2012 Author Share Posted February 8, 2012 3,6 har endel mer dreiemoment enn 3,4 motoren. 3,4 er mer en turtallsmotor, de har omtrent samme antall hk, 3,4 har KE-Jet inssprøytning mens 3,6 har ren elektronisk innsprøytning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.