Jump to content

3,4 AMG


Frode

Recommended Posts

Jeg vet litt om dette av naturlige årsaker ;)

 

Basert på M104.980

 

Borring: 91,49 + 0,01mm

Omarbeidete innsug og utblåskanaler i toppen

Toppaknng: HWA104 018 01 20

Veiv med 84 mm slag fra M104.990, delenummer A104 031 1101

Diameter på stempel: 91,46, vekt: 513g

 

Effekt: 200kW ved 6500 o/min

330Nm ved 4500 o/min

 

Alle data fra AMG sin egen verksteddokumentasjon.

Link to comment
Share on other sites

Basert på M104.980 300-24v -> 3.4

 

Kamaksel inn:   H WA 104 050 01 01 (Standar innsug)

kamaksel ut:     ?

Topp:               H WA 104 010 02 20

Toppaknng:      H WA 104 016 01 20

Veiv:                A 104 030 09 01 (84.00mm)

Stempel:          H WA 104 030 02 18

Råde:              A 102 030 10 20

                      A 102 030 26 20 + A 111 038 09 10 (erstatter)

 

Link to comment
Share on other sites

Så de brukte bare veiv fra 320.... ok... kult... :lol:

 

Hvilken kompresjon har den motoren.??

 

M104.990 er jo den mellommotoren som ligner på 300-24, men er på 3,2 liter og med elektronisk innsprøytning. Ble levert i SL og S-klasse i hvertfall :-)

 

Kompresjonen visste jeg en gang, men det er borte. Kan det ha vært 10,5:1?

Link to comment
Share on other sites

Dette delenummeret stemmer ikke med AMG sin dokumentasjon fra 1991. Har det kanskje blitt endret i mellomtiden? Eller er det jeg som misforsto tysken?

 

Den har ikke blitt erstattet med "ny" M104 320 veiv da, den som kom i 1993...?

Link to comment
Share on other sites

3.6

 

Kamaksel inn:   H WA 104 050 04 01 (Standar innsug)

kamaksel ut:     ?

Topp:               H WA 104 016 02 20

Toppaknng:      H WA 104 016 01 20

Veiv:                A 603 030 10 01 (92.4mm)

                      A 606 031 01 01 (92.4mm)

Stempel:          H WA 104 030 05 18 (91.00mm)

                      H WA 104 030 16 18 (91.50mm)

Råde:               H WA 104 030  02 20

 

Link to comment
Share on other sites

Nei Bjørn, ikke bland 3,6`en inn her.... :lol:

 

Jeg snakke om delenummeret til 320 veiva som 3,4 literen brukte siden Alexander delenummeret er anderledes enn AMG sin dokumentasjon fra 1991... :P

 

Den "nye" 320 motoren kom vel i 1992 på SL og S klasse så de kan ha forandret delenummer til 3,4 veiva for å tilpasse seg den "hye" veiva.... :P

Link to comment
Share on other sites

Nei Bjørn, ikke bland 3,6`en inn her.... :lol:

 

Jeg snakke om delenummeret til 320 veiva som 3,4 literen brukte siden Alexander delenummeret er anderledes enn AMG sin dokumentasjon fra 1991... :P

 

Den "nye" 320 motoren kom vel i 1992 på SL og S klasse så de kan ha forandret delenummer til 3,4 veiva for å tilpasse seg den "hye" veiva.... :P

 

 

Sorry

Tok den med bare for og sammeligne litt...  :)

Link to comment
Share on other sites

På 3.6 er veiva hentet fra W140 300/350 turbo diesel serien.

Mens på 3.6 økte di borringa 91.0 og har 92.4 slaglengde = 3.604 ccm

 

Men på 3.4...

På 3.4 er borringa 91.0 og har 84.0 slaglengde = 3.276 ccm....

????På 3.4 beholdte di kansje 88,5 borringa og hadde 92.4 slaglengde = 3.412 ccm????

Link to comment
Share on other sites

Men på 3.4...

På 3.4 er borringa 91.0 og har 84.0 slaglengde = 3.276 ccm....

????På 3.4 beholdte di kansje 88,5 borringa og hadde 92.4 slaglengde = 3.412 ccm????

 

Bjørn hva er det du holder på med..?? vi vet boring og slag på 3,4`en.... :lol:

 

Boring: 91,5mm

Slaglengde: 84mm

 

Veiven i 3,4 er tatt fra 320 bensin slik som delenummer tilsier.

Det jeg ønsker at noen kommer med info om er kompresjonen....alt det andre vet vi sånn ca.... :lol: :P

Link to comment
Share on other sites

Men på 3.4...

På 3.4 er borringa 91.0 og har 84.0 slaglengde = 3.276 ccm....

????På 3.4 beholdte di kansje 88,5 borringa og hadde 92.4 slaglengde = 3.412 ccm????

 

Bjørn hva er det du holder på med..?? vi vet boring og slag på 3,4`en.... :lol:

 

Boring: 91,5mm

Slaglengde: 84mm

 

Veiven i 3,4 er tatt fra 320 bensin slik som delenummer tilsier.

Det jeg ønsker at noen kommer med info om er kompresjonen....alt det andre vet vi sånn ca.... :lol: :P

 

Hehe...

Nei,det som er at jeg har leste meg fram litt forskjellige meninger hvordan 3.4 (AMG/Brabus) ble bygget opp på nettet..

Derfor satt jeg "??" i den ene setningen. Glem den setningen  :lol:

 

Aner ikke hva kompresjonen er på 3.4 motoren.

Men tipper di hadde mellom 9.5:1 til 10:1 i kompresjon

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...