Jump to content

Nøkkelen vil ikke vri om. 201


Guest farbrot

Recommended Posts

Guest farbrot

Har en 190D hvor jeg ikke får vridd om nøkkelen. Har lest litt forskjellige steder som sier at man er i trøbbel når dette skjer. Har ikke merket at den har vært vrien tidligere, plutselig ville den bare ikke.

 

Har haynes boka som forteller hvordan man tar ut låssylinderen men dette krever at man vrir nøkkelen i posisjon I, hvilket jeg ikke klarer.

 

Kan det være at det holder med å få ny nøkkel eller må jeg ta opp forbrukslån for å få fikset dette?  :cwm10:

Link to comment
Share on other sites

det høres ut som om du snakker om tenningslåsen?

 

Jeg bytta min føre var, så jeg vet desverre ikke hvordan man evt bruker en sprengladning for å få den ut. Det skal da gå an å plukke ned litt plastdekser rundt låsen og prøve å se hvordan den er festet. Jeg kjenner ikke W201, men antar igrunnen at den er ganske lik W124 på akkurat det området?

Link to comment
Share on other sites

Guest farbrot

Utifra hva jeg har lest så skal W124 og W201 være like på tenningslåsen.

 

BOS sier selvfølgelig at tenningslåsen og rattlåsen må byttes og at dette vil komme på rundt 10.000. Evt kan jeg jo bestille delene og gjøre jobben selv, men hadde håpet det fantes en quick fix på dette slik at jeg i det minste kan kjøre hjem bilen. Fant en video på youtube som sier at man kan prøve å kakke en 10-12 ganger med en hammer på nøkkelen når den sitter i, noe som vet om dette funker?

 

Link to comment
Share on other sites

Guest Gjesten

Før 1990 er det bare å knekke låsen til høyre så ta et skrujern å vri første hakk.

Etter 1990 må en slå inn eller slipe av den lille tappen som holder tenningslåsen fast. Ca 2 timers jobb på hele opplegget hvis en ikke vet hvordan det gjøres og må studere litt.

Jeg pleier som regel å få vridd nøkkelen rundt når de har kilt seg.

Fester en låsetang på nøkkelen og rister som en vibrator mens en vrir.

Link to comment
Share on other sites

Guest Gjesten

Orginalverktøyet til dette er et rør som man trer over den sorte hylsen rundt låsesylinderen.

Når røret er tredd på er det bare å dytte det mot høyre så knekker man av hylsen å låsesylinder.

Da er det tut å kjør med et skrujern. Man må bytte tennlås etterpå ,men det er 20 min,

Enkelt å stjele de.Tar3 sek.

Link to comment
Share on other sites

...BOS sier selvfølgelig at tenningslåsen og rattlåsen må byttes og at dette vil komme på rundt 10.000. ...

De har jo totalt tippa over nå...

DERSOM du klarer å lirke det til så du får vridd nøkkelen kan du få ut hele greia ved å bruke rette verktøyet, da slipper du med å bytte låsesylinderen.

Om dette ikke funker må de kverke rattlåsen og det blir mer arbeid og deler, men ikke fan et det skal kunne komme på 10 tusen?

 

Her er jobben beskrevet - men du må få vridd nøkkelen først.

Om det tar deg en time med risting og krangling før du får vridd den er det likevel godt betalt...

http://autorepair.about.com/library/faqs/bl668h.htm

 

Nyttig info og beskrivelse av hele tenningslås/rattlåsmekanismen:

 

Link to comment
Share on other sites

Stikk til et sted som kan lese av nøkkelen elektronisk og slipe opp en ny på låskoden. Både låsen og nøkkelen blir slitt, og får du byttet ut nøkkelen med en "ny", er det god sjanse for at det vil fungere.

 

Jeg har vært hos Groruddalen Låsservice og fått slipt opp noen ekstranøkler. De hadde vært borti en mengde gamle mercer der de hadde laget ny nøkkel, og kunden fikk vridd rundt.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke elektronisk greier på nøkkel på 201 (unntak med di aller siste med fjernkontroll).

Når en bestiller tenningslås til bilen med nøkkel kostet det laaaangt

under 10.000 kr. Bestiller man det etter bilens nøkkelkode/chassinr

så koster det ikke mere enn par tusen kr. (Husker ikke prisen helt)

Har byttet endel slike på 124 og 201...

Link to comment
Share on other sites

Det var ikke det jeg sa heller. Jeg sa "lese av elektronisk", dvs. at nøkkelen ikke kopieres direkte, men at den leses av og tolkes av en datamaskin, som finner ut nøkkelkoden (nøkkelnummer eller hva man skal kalle det), og sliper en ny nøkkel med samme nummer. Da blir kopien lik originalen før den ble slitt.

 

 

Det blir fort dyrt nok å bestille nytt på chassinummer. Jeg har gjort det selv, og det viste seg at en eller annen luring har byttet låser på bilen en gang i tiden, så da var jeg like langt.

 

Ny lås med egen nøkkel får man for bare noen få hundrelapper, og for ca. 3-500 (husker ikke i farta hvilken pris jeg fikk) kan den bygges om til å passe originalnøkkelen.

Link to comment
Share on other sites

Guest farbrot

Takker for alle tips. NAF veihjelp har nå tauet bilen til et verksted (ikke BOS) da de ikke klarte å løse problemet på stedet. Prøvde riste og lirkemetoden men kastet inn håndkleet etter to timer i underkant av 20 minus. Så nå blir det å sjekke pris hos verkstedet, ringe låssmed osv, evt få tak i delene og gjøre jobben selv.

 

Men hvis jeg har forstått det rett, hvis det ikke hjelper å slipe opp en ny nøkkel slik at man får ut låssylinderen så må tenningslåsen byttes.

Link to comment
Share on other sites

Guest gjesten

Ja,men husk man skal enten slå inn den 3-4 mm tappen eller bare slipe den av. Man skal ikke bruke drill og begynne å borre.

Det beste er en liten slipesten som i dremel settene. Kjøp et slik sett så har du tjent in hele jobben og maskinen. De koster vel 300 kr.

Link to comment
Share on other sites

Guest farbrot

Har nå bestilt låssylinder og satser på å klare å vri nøkkelen til accessory, tenningslås var komplett umulig å få tak i på kort varsel. så hvis ikke plan 1 funker så får det bli den tid den sorg..

Link to comment
Share on other sites

Guest Gjesten

Lykke til.

Olje i låsesylinderen gjør det værre. Har du tatt i olje så spray ned noe rensende som bremserens,startgass eller bestefars 96%

Link to comment
Share on other sites

Guest farbrot

Det funka! Kopierte nøkkelen og fikk vridd etter en del lirking. Så da gjenstår bare å bytte låsesylinder. Kostnaden ble redusert fra potensielt 10.000 til ca 1500.  :D

Link to comment
Share on other sites

Låsesylinderen bør nok byttes uansett, men hvis du får vridd rundt, så er det relativt enkelt. Jeg brukte to stikkepinner, da kom den lett.

 

 

edit : ser det funket med kopiert nøkkel. Det var bra :-)

 

Ny låsesylinder er slettes ikke dyrt. Eksempel : http://www.stjerneservice.no/catalog/product_info.php?products_id=1004

 

og : http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p5197.m570.l1313&_nkw=w201+key&_sacat=See-All-Categories

Link to comment
Share on other sites

Guest farbrot

Så hvordan får man av den svarte hylsen? Har spesialverktøyet av 2 mm ståltråd, dytter den helt inn, men får altså ikke skrudd av den svarte hylsen.

Link to comment
Share on other sites

Dette er jo nesten håpløst å forklare, men jeg kan prøve.

 

Det er to hull, i begge må det dyttes inn en passende gjenstand. Den ene av disse vil løsne selve låsesylinderen, mens begge vil løsne den svarte kappen rundt. Det er veldig selvsagt når man ser det i etterkant.

"Passende gjenstand" må være skrå i tuppen, først for å skyve -ned- låsen til selve låsesylinderen, deretter for å skyve ut (eller var det inn?) clipsene som holder den svarte ringen helt i bakkant.

 

Søk på "strikkepinner" i forumet, se om du finner noe :)

Link to comment
Share on other sites

Guest farbrot

Fått bytta nå. Merkelig nok fungerte ikke låsesylinderen jeg fikk fra BOS (kosta 1200), men en uoriginal låsesylinder jeg bestilte for 70kr fungerte uten problemer..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...