Jump to content

Vrakpant på 20.000,-?


_s_y_v_e_r_s_e_n_

Recommended Posts

Det diskuteres veldig om vrakpanten bør justeres. Justeres så kraftig at vi med gamle

biler blir fristet til å vrake dem forså å få 20.000,- for dem. Hva er din mening?

 

Det blir sabla dyre delebiler rundt om kring iallefall  :lol:

 

Hva med delemarkedet?

 

En drastisk økning i vrakpanten, har de siste årene ført til en sterk økning i nybilsalget i flere land.

 

USA, Storbritannia, Frankrike, Spania, Tsjekkia, Italia og Tyskland er blant de mange landene som har innført vrakpantordninger for å bytte ut landenes gamle bilparker og stimulere nasjonal bilindustri. I alle land har ordningen fått folk til å strømme til bilforhandlerne.

 

Les hele saken her..

Link to comment
Share on other sites

Jeg syns egentlig ikke vi trenger en "drastisk økning i nybilsalget". Nordmenn kjøper nye biler som aldri før.

 

Andre land trenger en (kunstig?) høy utskiftelsestakt på bilene sine fordi de produserer dem selv, og det bidrar til at folk skal ha noe bedre å gjøre enn å gå og sparke i grusen. Her i Norge trenger vi ikke det. Nå er ikke miljøvern noen stor sak for meg, men jeg blir litt matt når folk mener det er så miljøvennlig med en ny bil, bare fordi den bruker noen desiliter mindre pr. mil. Det går jo ikke opp i forhold til miljøbelastningen det er å produsere en ny bil. I stedet for "bruk og kast", og billig, smått ræl, burde folk heller kjøpe skikkelige biler, ta godt vare på dem, og beholde dem til de i større grad er oppbrukt.

 

Innføres en vrakpant på 20.000 kroner, vil "minsteprisen" på biler bli noe høyere enn det (folk vraker heller bilen enn å selge for samme prisen for å unngå problemer). Det vil gjøre det vanskeligere for de som ikke har drøyt 20.000 å bruke på ny bil.

 

 

--

Hilsen en som var russ akkurat det året vrakpanten var høyere

Link to comment
Share on other sites

En moderat økning hadde nok vært bedre. F.eks 5000. Da hadde vi fått bort de aller dårligste bilene, og de som står hensatt rundt omkring og forsøpler naturen. Så kunne man heller satt ned omregistreringsavgiften betydelig, slik at folk lettere kan bytte biler også i de lavere prisklasse. En bil til 20.000 kan fortsatt gjøre god nytte for seg, men med dette forslaget vil den bli vraket. Det vil si at det blir nesten umulig å få kjøpt en bruktbil for mindre enn 30.000 kroner. Det er mange som ikke har råd til dyrere biler.

Link to comment
Share on other sites

Enig med Olav.

Vrakpanten bør opp på et nivå som gjør at folk leverer biler som har gått i stå til oppsamlingplass, men ikke så høy at gode biler går til pressing.

Hvis du ikke har egen traktor, koster det idag mer for folk å få bringa dritten til huggern enn det de får i vrakpant.

Har selv nettopp handla en 190d til under 20k, og jeg synes det er ille om den skulle presses istedet for å gjøre nytte for ungdom eller familier som trenger en billig bil.

 

Link to comment
Share on other sites

En moderat økning kan ha noe for seg for å bli kvitt gammelt ræl, men 20.000 blir håpløst.

 

De fleste steder finnes det vel folk som kjører rundt og henter biler? Her er det stadig annonser fra noen som gir 800,- uansett stand.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...