_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted February 2, 2012 Share Posted February 2, 2012 Det diskuteres veldig om vrakpanten bør justeres. Justeres så kraftig at vi med gamle biler blir fristet til å vrake dem forså å få 20.000,- for dem. Hva er din mening? Det blir sabla dyre delebiler rundt om kring iallefall Hva med delemarkedet? En drastisk økning i vrakpanten, har de siste årene ført til en sterk økning i nybilsalget i flere land. USA, Storbritannia, Frankrike, Spania, Tsjekkia, Italia og Tyskland er blant de mange landene som har innført vrakpantordninger for å bytte ut landenes gamle bilparker og stimulere nasjonal bilindustri. I alle land har ordningen fått folk til å strømme til bilforhandlerne. Les hele saken her.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LuckyDuck Posted February 2, 2012 Share Posted February 2, 2012 Ser for meg at når det en gang kanskje under sterk tvil blir vedtatt og godkjent, så har verdien på de gamle kjelkene våre begynt å stige igjen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted February 2, 2012 Share Posted February 2, 2012 Jeg syns egentlig ikke vi trenger en "drastisk økning i nybilsalget". Nordmenn kjøper nye biler som aldri før. Andre land trenger en (kunstig?) høy utskiftelsestakt på bilene sine fordi de produserer dem selv, og det bidrar til at folk skal ha noe bedre å gjøre enn å gå og sparke i grusen. Her i Norge trenger vi ikke det. Nå er ikke miljøvern noen stor sak for meg, men jeg blir litt matt når folk mener det er så miljøvennlig med en ny bil, bare fordi den bruker noen desiliter mindre pr. mil. Det går jo ikke opp i forhold til miljøbelastningen det er å produsere en ny bil. I stedet for "bruk og kast", og billig, smått ræl, burde folk heller kjøpe skikkelige biler, ta godt vare på dem, og beholde dem til de i større grad er oppbrukt. Innføres en vrakpant på 20.000 kroner, vil "minsteprisen" på biler bli noe høyere enn det (folk vraker heller bilen enn å selge for samme prisen for å unngå problemer). Det vil gjøre det vanskeligere for de som ikke har drøyt 20.000 å bruke på ny bil. -- Hilsen en som var russ akkurat det året vrakpanten var høyere Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olav Posted February 2, 2012 Share Posted February 2, 2012 En moderat økning hadde nok vært bedre. F.eks 5000. Da hadde vi fått bort de aller dårligste bilene, og de som står hensatt rundt omkring og forsøpler naturen. Så kunne man heller satt ned omregistreringsavgiften betydelig, slik at folk lettere kan bytte biler også i de lavere prisklasse. En bil til 20.000 kan fortsatt gjøre god nytte for seg, men med dette forslaget vil den bli vraket. Det vil si at det blir nesten umulig å få kjøpt en bruktbil for mindre enn 30.000 kroner. Det er mange som ikke har råd til dyrere biler. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RuneT Posted February 2, 2012 Share Posted February 2, 2012 Enig med Olav. Vrakpanten bør opp på et nivå som gjør at folk leverer biler som har gått i stå til oppsamlingplass, men ikke så høy at gode biler går til pressing. Hvis du ikke har egen traktor, koster det idag mer for folk å få bringa dritten til huggern enn det de får i vrakpant. Har selv nettopp handla en 190d til under 20k, og jeg synes det er ille om den skulle presses istedet for å gjøre nytte for ungdom eller familier som trenger en billig bil. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted February 3, 2012 Share Posted February 3, 2012 En moderat økning kan ha noe for seg for å bli kvitt gammelt ræl, men 20.000 blir håpløst. De fleste steder finnes det vel folk som kjører rundt og henter biler? Her er det stadig annonser fra noen som gir 800,- uansett stand. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.