Guest Per Mjøen Posted February 2, 2012 Share Posted February 2, 2012 Hei! Prøver meg her i håp om å få litt hjelp fra kjennere. Vi går med planer om å kjøpe ny bil. Tenker på e-klasse, men er litt usikker på hva vi bør gå for. Vil gjerne ha en 211, men hører folk klage en del på de. Tenker å bruke opp til ca 250000. Men finner jeg et brukbart eksemplar av 210 til 100000 kr kan jeg gjerne gå for det også. Det er gjerne samboeren som vil ha så ny som mulig.. Så det jeg lurer på er egentlig: Hva er best kvalitetsmessig? Sen 210 eller tidlig 211? Står 210 mye tilbake i forhold til kjøreegenskaper og sikkerhet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ronnie Westpold Posted February 3, 2012 Share Posted February 3, 2012 Les litt i kjøpeguider her på forumet. Personlig er 211 langt bedre bil på alle pungter. For 250.000,- får du veldig fin bil. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alexander Posted February 4, 2012 Share Posted February 4, 2012 211 er mer moderne. Men 210 har bedre plass og en kjørefølelse jeg liker veldig godt. Begge er gode biler Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ØHN Posted February 4, 2012 Share Posted February 4, 2012 Prøvekjør en 210 f. eks http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=33062160 Prøvekjør en 211 f. eks http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=33060611 Hvis du synes 211 er bedre å kjøre, og synes det er verdt 100.000,- ekstra, velger du den. Jeg hadde valgt 210 fordi den er større innvendig, er billigere i innkjøp og å reparere, har litt enklere teknikk og litt mindre risiko for store verkstedregninger. Men har du pengene, er den 211 i linken over et bra alternativ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest POS Posted February 4, 2012 Share Posted February 4, 2012 Jeg har ikke personlig erfaring med 211, men min far har (sedan). Selv har jeg en 210 (stv) fra 1997. Min favoritt for tiden er en sen 210. Fra 2000 og nyere, med CDI motor og "tip tronic" girkasse. Uansett hvilken bil du kjøper er mine klokkeklare råd: 1) Sjekk etter rust i kanaler og ellers under. (også fjærbrønn) 2) Sørg for å rustbehandle den (jeg har selv bestemt meg for å sette bilen på oljebehandling på verksted hvert 2. år). 3) Dersom lakken er i god stand, lakkforsegl den. Min 210 er ikke strøken, den har litt rust her og der, men er teknisk i god stand og god å kjøre. Har passert 280000,- (privat eie, innlandsveier), og "leverer" komfort fremdeles. Også på lengre turer, med 4 i bilen. Men jeg skulle gjerne hatt mer "forbikjøringsmotor". 210 fra ca år 2000 med CDI og "tip tronic" er gjerne bedre til forbikjøring. Det er jo ditt valg om du vil ha en 210 til ca 100000 - 120000 eller 211 til 250000. Jeg hadde valgt en 210 til ca 100000. Når du nå har muligheten til å velge "fritt", vil jeg anbefale deg å se etter en bil med: - Dieselvarmer (uvurdelig når temp synker under -10 C) - Regnsensor (avlastende, spesielt på langtur) Håper dette hjelper deg litt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jøran89 Posted February 4, 2012 Share Posted February 4, 2012 Jeg hadde helt klart valgt en 211. Mye mer moderne og sikker bil, og man er mer sikret mot rust (fra 2004...) Ligger ute flere fine 4syl. eksemplarer med rundt 100k km og til en fin pris. Husk å sjekk historikk! Lykke til! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MB JON Posted February 5, 2012 Share Posted February 5, 2012 Jeg hadde helt klart valgt en 211. Mye mer moderne og sikker bil, og man er mer sikret mot rust (fra 2004...) Ligger ute flere fine 4syl. eksemplarer med rundt 100k km og til en fin pris. Husk å sjekk historikk! Lykke til! Helt enig med Jøran89. Husk at 211 er en 7 år nyere bil Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Eklassemann Posted February 5, 2012 Share Posted February 5, 2012 Hei, har eid begge over en 5 års periode og kan trygt anbefale 211. Sikrere, føles mer moderne, og har etter min erfaring mindre problemer. Har eid min s211 kompressor nå i 7 år og kjørt 70k (60'til 132). Har kun skifta begge fjærer foran i 08 forutenom vanlige servicer. En vanvittig bra bil på alle måter! 210 var også bra men dørene rusta vekk, ellers ingen problemer av betydning der heller. Men 211 er nyere og bedre, helt klart. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Per Mjøen Posted February 5, 2012 Share Posted February 5, 2012 Tusen takk for nyttig info og tilbakemelding Steg 1 er å kvitte seg med en v70 06 mod som jeg er så j..... lei av. Aldri en uke uten en eller annen feilmelding, hjullager+++++. Bør gå greit, de er jo tross alt ganske populære biler de også... Etter det kan jakten begynne, heller litt mot 211 kjenner jeg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.