Jump to content

Baklukemekanisme

LuckyDuck

Recommended Posts

Ta en titt på bildene her.

DSC_1072.jpg

Låsene er tilnærmet like. Passer fysisk. Det er en litt annen lyd/frekves på den ene servomotoren enn den andre, -det ser du jo ikke utav bildene)

DSC_1073.jpg

DSC_1074.jpg

Men det er en liten forskjell. Den ene har en liten svart dibbedutt festa til siden av nøkkelhullet/låseknappen, det går en liten ledningstubb utfra denne, og den skal inn i en rund kobling inni døra. 3 ledninger.

Hva er denne enheten god for? Legg merke det at den andre ikke har dette.

Servomotor og lys går jo på den andre koblingen, og sentrallåsen står på andre siden av hele låsemekanismen. Og ved fuksjonstesting er det ikke noenting jeg finner unormalt(annet enn at den har en litt roligere lyd).

DSC_1075.jpg

DSC_1076.jpg

DSC_1077.jpg

DSC_1078.jpg

Funksjons symptomer:

Når luka blir lukket igjen, lukket i det første hakket og servomotoren begynne å jobbe, så kommer saken. Ingenting skjer. Motoren arbeider, men ingenting skjer. Det hender at jeg kan legge fingeren min på den for å hjelpe den litt, og da greier den å lukke luka på skikkelig måte.

Skulle tro at dette er pga svak motor eller at den ikke får tak(girkasse?) med motoren... ?

Jeg ville gjette at den lille med tannhjulet er en tacho - en slags giver som forteller noe til en datamaskin (e.l.) om bevegelsen i det hvite tannhjulet.

Men jeg vet ikke.

Tror du er inne på noe der.

Min har også denne ledningen. Jeg hadde ute og smurte hele opplegget, satt inn nye pakninger i sommer. Jeg er ganske sikker på at det er elektrisk signal til låsesystemet om at en lås er låst opp. Derved aktiveres sentrallåsen, og resten av dørene låses også opp. Det er tilsvarende på dørene fremme også.

På den s124 jeg hadde så var det for lite strøm fram til låsen, som gjorde at den ikke lukket helt. Hørte at den jobbet, men klarte ikke å låse. La opp ny ledning og det var fiksa. Dette er mange år siden, så hukommelsen er vel ikke helt på topp, men mener det var sånn jeg fiksa det.