Guest Palmo123 Posted March 21, 2005 Share Posted March 21, 2005 Hei Jeg har en 123, 200T 85 mod. og har tenkt litt på å få meg en større motor. Har hørt at det går å få godkjent bilen med en motor økning 0,3 L uten å modifisere fjærer og bremser, men at man må ha kraftigere fjærer, bremseskiver og callipre hvis man skal ha større motor enn 230. Stemmer dette Er det noen som har erfaring med dette Hvor får jeg tak i spesifikasjoner på hva som må gjøres Noen som har efaring med tilsynet i Trondheim Jeg vet at mercedes(O.Steen) ikke er behjelpelige.I Bodø er tilsynet litt umedgjørlige, men jeg hører rykter om at tilsynet på Fauske, 6 mil unna, fikser dette. Noen som vet noe om dette Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Eivind Soltvedt Posted March 21, 2005 Share Posted March 21, 2005 På 124 så er bilene identisk satt opp på 2l og 2,3l.. Er i utgangspunktet samme motor. Er vel så og si samme motor (m102) i siste 123 og 124 fram til 92 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Palmo123 Posted March 21, 2005 Share Posted March 21, 2005 Ja, motorene ser like ut. Det eneste er at jeg må bruke de motorfestene jeg har så passer 230`n rett i, også på gearkassa har jeg hørt. Jeg lurer litt på om en 300 Turbodiesel passer også. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest 040573bl Posted March 22, 2005 Share Posted March 22, 2005 Jeg fikk godkjent min i Trondheim etter og ha bygd om fra 230 til 300! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Palmo123 Posted March 22, 2005 Share Posted March 22, 2005 Hva måtte du forandre på bilen for å få den godkjent fra 230 til 300? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest 040573bl Posted March 22, 2005 Share Posted March 22, 2005 Vet egentlig ikke hva som måtte skiftes,så jeg skiftet muligens mere enn jeg måtte!Bremser (komplett) fjærer,dempere,fjærbein,stabstag,styredemper etc.han på biltilsynet sjekket bare at det var ventilerte skivebremser,så det var faktisk det som han syntes var viktig så det ut til,hele sjekken hans tok 5 min,så var det i orden.men han var utrolig grei da! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Palmo123 Posted March 22, 2005 Share Posted March 22, 2005 Dette er hva Bertel O. Steen sier om saken i et standard brev: Ola NordmannLiksomsvingen 1 9999 HVORSOMHELST Dato: Arkivref: Dir. tel: +47 67 92 60 00 Ombygging av Mercedes-Benz personbilerVi får mange forespørsler om dokumentasjon for skifte av motor i Mercedes-Benz personbiler. De fleste dreier seg om montering av dieselmotor i biler med bensinmotor, men montering av større bensinmotorer enn det som opprinnelig var montert, er det også forespørsler om. De fleste som kontakter oss, har allerede vært i kontakt med en trafikkstasjon og har fått beskjed om at motorbytte blir godkjent hvis det foreligger en godkjenning fra oss som importør. Som importør av Mercedes-Benz i Norge, er vi forpliktet til å følge de instrukser som DaimlerChrysler AG har for dette. Fabrikken godtar ingen form for slik ombygging av personbiler, da dette endrer bilens karakteristikk. Et motorbytte endrer bilens vekt, og ved montering av større motor endres også bilens kjøreegenskaper. I tillegg vil ikke lenger bilens godkjenningspapirer være korrekte. Av ovennevnte grunner vil vi dessverre ikke kunne gi den godkjenning De spør etter. Med vennlig hilsen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest 040573bl Posted March 23, 2005 Share Posted March 23, 2005 dette spiller jo ingen rolle,så lenge de på biltilsynet synes ombyggingen ser grei ut!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Eivind Soltvedt Posted March 23, 2005 Share Posted March 23, 2005 Og dersom du bytter fra M102 2 liter til M102 med 2,3 l så endres ikke vekta på bil nevneverdig. Blir bare litt mer krefter tilgjengelig Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Palmo123 Posted March 25, 2005 Share Posted March 25, 2005 Ok, takk for alle svarene. Det blir muligens en 300TDT i bilen etter hvert. Jeg skal undesøke med tilsynet hva som skal til. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tor Anton Posted March 27, 2005 Share Posted March 27, 2005 Det som står i det skrivet er bare piss,men det er dems måte så si "sånnt gidder vi ikke"BMW begynte for ca 10 årsiden å være vanskelig,men dem har har blitt litt lettere nå. Alt kommer ann på åssen du går frem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Palmo123 Posted July 15, 2005 Share Posted July 15, 2005 Nå er det nært forestående et motorbytte i min 200T W 123. Det blir en 300TDT motor m/Automat. Har hatt kontakt med trafikkstasjonen i Bodø, de mener dette burde gå greit, men siden de har ferieavvikling kunne de ikke gi et konkret svar ennå. Er det noen i det hele tatt som har en eller annen form for dokumentasjon på dette? Gammel eller ny, spiller ingen rolle. De på tilsynet sa at de er klar over at MB er vanskelige på dette området men at selv gamle dokumenter og spesifikasjoner kan være til god hjelp for å avgjøre hva som må modifiseres på bilen ved et slikt motorbytte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Palmo123 Posted August 30, 2005 Share Posted August 30, 2005 Nå har motoren kommet i bilen, alt jeg har igjen er å montere sterkere fjærer og annen differensial. Har prøvekjørt bilen og *JEG ER KJEMPEFORNØYD :lol: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest MixaloT Posted August 30, 2005 Share Posted August 30, 2005 Heyy, kult å høre at du har fått den i nå & at operasjonen var vellykket!?! =) Gratulerer med "ny" bil, hilsen 'nabon'. .Mix. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Palmo123 Posted September 10, 2005 Share Posted September 10, 2005 Heyy' date=' kult å høre at du har fått den i nå & at operasjonen var vellykket!?! =) Gratulerer med "ny" bil, hilsen 'nabon'. .Mix.[/quote']Takk, skal bestille time på Mandag, såkalt myndighetskontroll. Har vært på reise, har ikke hatt tid ennå. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Abdelmajid Posted September 16, 2005 Share Posted September 16, 2005 Hei Jeg har en 123' date=' 200T 85 mod. og har tenkt litt på å få meg en større motor. Har hørt at det går å få godkjent bilen med en motor økning 0,3 L uten å modifisere fjærer og bremser, men at man må ha kraftigere fjærer, bremseskiver og callipre hvis man skal ha større motor enn 230. Stemmer dette Er det noen som har erfaring med dette Hvor får jeg tak i spesifikasjoner på hva som må gjøres Noen som har efaring med tilsynet i Trondheim Jeg vet at mercedes(O.Steen) ikke er behjelpelige.I Bodø er tilsynet litt umedgjørlige, men jeg hører rykter om at tilsynet på Fauske, 6 mil unna, fikser dette. Noen som vet noe om dette Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Geggi Posted September 17, 2005 Share Posted September 17, 2005 ??? Prøv igjen du abdelmajid Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Palmo123 Posted September 17, 2005 Share Posted September 17, 2005 Bilen er nå godkjent, 15 sep, den gikk gjennom kontroll på biltilsynet i Bodø uten en eneste anmerkning Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.