Jump to content

Spørsmål ang. årsavgift.

Recommended Posts

Guest Sondre B. Bjelland
Posted

Heisann.

De fleste her inne vet at jeg har en Fård tilsalgs. Hvis jeg ikke får solgt den før over nyttår, noe jeg ikke får gjort da enda en kjøper har trekt seg FØR han i det heletatt kom å kikket på bilen :evil:

Nå kommer 2815 kronersspørsmålet:

Hvis bilen står i mitt navn over nyttår. Får jeg krav om årsavgift da? Hvis jeg selger den rett over nyttår og sier til kjøper at årsavgiften ikke er inkludert. Kommer regningen allikevel til meg? Kan jeg skrive i kontrakten at kjøper skal betale den og at jeg da bare kan videresende regningen til han?

Fysj og fy! Årsavgift er no' dritt!

Posted

Det heter seg at "Eier av kjøretøyet, registrert enten ved salgsmelding eller omregistrering pr. 1. januar, er ansvarlig for at avgiften blir betalt det gjeldende året. "

Du kan gjerne skrive kontrakt på at ny eier skal få ettersendt regningen, men betaler ikke han er det deg Staten går etter, samme om du har kontrakt på at ny selger skal betale. Forekommer det kontraktsbrudd er det noe du i din tur må ta med kjøper evnt rettsvesen o.l.

Guest Ekern_24
Posted

Er vel ikke værre enn at du leverer inn skiltene på biltilsynet (før 1.1.06), så kan neste eier hente skiltene på biltilsynet når årsavgiften er betalt... :roll:

Guest Ekern_24
Posted
Kult at vi er to!

Fra bærum mener du? :lol:

Posted
Mmm.

regnes skøyen som ett bra sted? :oops:

Posted

Hvis bilen står i mitt navn over nyttår. Får jeg krav om årsavgift da? Hvis jeg selger den rett over nyttår og sier til kjøper at årsavgiften ikke er inkludert. Kommer regningen allikevel til meg? Kan jeg skrive i kontrakten at kjøper skal betale den og at jeg da bare kan videresende regningen til han?

Fysj og fy! Årsavgift er no' dritt!

Det er ditt ansvar å få årsavgiften betalt. Ikke stol på at selger gjør det. Hvis du selger den for 5.000 uten årsavgift, så ta inn årsavgiften i tillegg når du selger den, og sørg for å betale avgiften. Hvis du skulle finne på å ikke betale allikevel, er det ditt problem, og ikke kjøpers.

EDIT : å avskilte bilen er jo heller ikke så lurt, for hvis noen kommer for å se på den, vil de nok gjerne prøvekjøre, og da har du masse styr med prøveskilter og i det hele tatt. Dessuten virker det ikke spesielt tillitsvekkende at bilen står uten skilter.

En bil jeg kjøpte for å selge igjen en gang fikk jeg uten skilter (det sto kun på omregavgiften). Der skrudde vi på andre skilter, tok bilder, og sladdet skiltet på bildene.. Tok seg litt bedre ut i salgsannonsen.

Guest Johan Stub
Posted
regnes skøyen som ett bra sted? :oops:

Skøyen er beste vestkant - Oslo 2 og greier! Blir ikke stort bedre enn det. :wink:

Posted

Som jeg skrev tidligere i en annen topic: Dersom du selger bilen mellom den 01.01. og den 15.03 (altså den dato da årsavgiften forfaller) vil kjøperen av bilen din måtte betale årsavgiften før han får registreret bilen i sitt navn. Dette får han beskjed om når han henvender seg til biltilsynet for omregistrering!!

Imidlertid; dersom du ikke får solgt bilen før 15.03 så blir du naturlig nok krevd for årsavgiften på forfallsdato!

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
  • Create New...