Jump to content

Bygge inn bassere

Recommended Posts

Posted

Er det noen som har prøvd, eller sett andre som har bygget inn bassere i sideveggene bakerst i 124 t-modell? Det hadde vært deilig å kaste ut basskassa, men vil det funke med høyttalere baki der? Jeg tenker da på 8"erne jeg har liggende, evnt. kjøpe noen 10" hvis jeg tar helt av.

Guest george__
Posted

går fint d.. bygge me glassfiber så får du utnytta all plass.. ha refleksrør i så får du go dybde i bassen.. er lett for dere med T modeller som slipper bensintanken i seteryggen.. så da blir d ett fett om kassa står bak seteryggen eller i sidene.. for lyden får fri flyt gjennom hele bilen uansett..

Posted
går fint d.. bygge me glassfiber så får du utnytta all plass.. ha refleksrør i så får du go dybde i bassen.. er lett for dere med T modeller som slipper bensintanken i seteryggen.. så da blir d ett fett om kassa står bak seteryggen eller i sidene.. for lyden får fri flyt gjennom hele bilen uansett..

Kasse? Glassfiber?

Jeg kan ikke bare skjære to hull og døtte inn høyttalerene, altså ?

Posted

Det må være tett, stivt og kraftig ellers så blir det bare blafring.... :?

Bassrefleksrøret må være optimalisert for den bassen som brukes, det er beregnet fra produsent.

Kassen må ha et spesifikt mål(volum), dette er avhengig av elementet Q-verdi som angir beste volum i lukket eller åpent kabinett.....

Alt annet blir bare tull, og det høres helt rævva ut.

Det må gjøres en skikkelig jobb, og da spiller det derretter... :P

Posted
Det må være tett' date=' stivt og kraftig ellers så blir det bare blafring.... :?

Bassrefleksrøret må være optimalisert for den bassen som brukes, det er beregnet fra produsent.

Kassen må ha et spesifikt mål(volum), dette er avhengig av elementet Q-verdi som angir beste volum i lukket eller åpent kabinett.....

Alt annet blir bare tull, og det høres helt rævva ut.

Det må gjøres en skikkelig jobb, og da spiller det derretter... :P[/quote']

hrm.. Høres vanskelig ut. Jeg kan (som noen sikkert skjønte) ikke en pøkk om bilstereo utover det å koble det opp og få lyd i det.

Hvordan kan jeg bygge kasse på innsiden av platene ? Det er da ikke plass til noe sånt der? MÅ man ha bassrefleks?

Posted

Jeg har kjørt med 2 x 10" subber i kasse baki, det går helt greit, og du som har "varevogn" har ikke problemer med å ha en kasse baki.

Det du gjør er når du kjøper 1 eller 2 x 10" basser så spør du i butikken hvor stor kassen skal være ved trykkammer eller bassrefleks.

Trykkammer gir "fastere" bass, men ikke så "mye" som bassereflex.

Trykkammer er "lettere" for forsterkeren og holde kontroll på, bassreflex stiller store krav til strømstyrken som ligger i forsterkeren for da er det bare den som "styrer" elementet.

Når du har fått oppgitt volumet, så drar du ned på "byggeren" og kjøper enten gulvspon(baderom) eller MDF, i 20mm eller tykkere, lim, skruer og ei plate tung isolasjon.

Når du kjøper elementet så kjøper du også delefilter, "teppe" samt koblingsboks og høyttaler kabel med litt tverrsnitt.

Så er det bare å dra hjem å snekre... :wink:

Det som er ganske vanlig er å bygge en kasse som er like "brei" som bagasjerommet, og så lager en to "små" kasser til feks 6 x 9 på hver side og subben i midten.

Når kassen er ferdig snekret og alt er klart, så limer du på teppet(grått/koksgrått eller sort), fester delefilter inni kassen, kobler alle ledninger og hiver inni litt isolasjon(kle bakvegg og sidevegger) isolasjonen må kiles inn så den sitter...!!

Til slutt monteres elementene og du er klar til å rocke.... :wink:

Posted
Jeg har kjørt med 2 x 10" subber i kasse baki' date=' det går helt greit, og du som har "varevogn" har ikke problemer med å ha en kasse baki.

[/quote']

Nja.. Syns den tar mye plass jeg. En annen ting er at det er helt feil å ha den så langt framme som jeg har nå. Trond Eric hadde vel også litt erfaring med det??

Hiver jeg inn 4 hjul, en dass (ja, har prøvd) elns, så kommer en god del mer bass fram til meg. Med tanke på at den etterhvert blir personbil, så hadde det vært deilig å kvitte meg med den jævla kassa. Utrolig at noe så smått kan ødelegge bagasjeplassen så mye

Det du gjør er når du kjøper 1 eller 2 x 10" basser så spør du i butikken hvor stor kassen skal være ved trykkammer eller bassrefleks.

Jeg har allerede 2x8" i kassa. Den er ikke så fryktelig stor' date=' men det er bassrefleks under. Jeg kjøpte dem sammen med kassa. Var visst bygget til dem. Jeg hadde samme kassa i patrolen :

[img']http://www.ascona.no/bil/merpatrol/P8190046.jpg[/img]

P8190038.jpg

(ikke helt ryddig der)

Trykkammer gir "fastere" bass' date=' men ikke så "mye" som bassereflex.

[/quote']

Større element :twisted:

Når du har fått oppgitt volumet' date=' så drar du ned på "byggeren" og kjøper enten gulvspon(baderom) eller MDF, i 20mm eller tykkere, lim, skruer og ei plate tung isolasjon.

Når du kjøper elementet så kjøper du også delefilter, "teppe" samt koblingsboks og høyttaler kabel med litt tverrsnitt.

Så er det bare å dra hjem å snekre... :wink:

[/quote']

Alt dette har man jo liggende :-)

Men.. jeg har jo ikke plass til sånt baki de rommene der? Det er jo både hjul og annet ræl der.. :?:

Det som er ganske vanlig er å bygge en kasse som er like "brei" som bagasjerommet' date=' og så lager en to "små" kasser til feks 6 x 9 på hver side og subben i midten.

Når kassen er ferdig snekret og alt er klart, så limer du på teppet(grått/koksgrått eller sort), fester delefilter inni kassen, kobler alle ledninger og hiver inni litt isolasjon(kle bakvegg og sidevegger) isolasjonen må kiles inn så den sitter...!!

Til slutt monteres elementene og du er klar til å rocke.... :wink:[/quote']

Jammen .. eh.. uh ?? :?: :?:

Nå skjønner jeg bare mindre og mindre her. Åssen skal jeg få plass til detta inni de rommene bak?

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
  • Create New...