FrodeS Posted January 26, 2012 Share Posted January 26, 2012 Jeg har nå 225/45-17 vinterdekk fra hankook med pigg. Ganske grovt mønster, antakelig ganske hard gummiblanding. Veldig stødige å kjøre i litt hastighet, og føles ikke så svampete som mange vinterdekk kan gjøre. Grepet på bar/våt asfalt er veldig bra, mens det på is virker litt dårlig. Piggene hjelper på, men det føles som om gummien har prioritert andre egenskaper, og piggene har det blitt en del færre av (de er på 4. vinteren nå, og skal byttes ut). (trenger ingen pigg/piggfridiskusjon her). På snø, som det jo av og til er en del av, virker det som om disse tar skikkelig dårlig. Bilen virker å flyte mer oppå snøen i stedet for å pakke den sammen til noe hardt som det faktisk er mulig å få litt grep på. Tidligere har jeg hatt 195/65-15 michelin alpin, som er laget for mellomeuropa, og uten pigg. Disse var, naturlig nok, dårlige på is og gode på asfalt. Jeg syns også de tok vesentlig bedre på snøen, og minnes at jeg kjørte rundt på rally med campingvogn etter. Det var aldri noe problem å ta i gang selv om det var litt snø, og flere steder dyttet vi opp andre biler uten vogn, mens jeg selv kjørte rett opp med vogna etter. Riktignok har vogna økt vesentlig i størrelse, men ikke så mye i vekt. Nå kommer jeg knapt frem noe sted. Jeg liker at disse dekka er så stødige å kjøre på, men det er jo dumt å ikke kunne ta seg ordentlig fram. Følelsen nå, er at bilen begynner å spinne bare det er meldt snø, og jeg forstår godt de som mener at mercedes = møkkabil på vinterføre. I teorien burde ikke bredden ha noe å si, da totalvekten mot underlaget uansett blir den samme. I praksis er det kanskje ikke like enkelt? Noen som vil synse litt? Har jeg kjøpt feil type dekk, eller har jeg feil dimensjon? Vurderer å gå ned til f.eks. 205/55-16 ved neste bytte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frode Sørensen Posted January 26, 2012 Share Posted January 26, 2012 Jeg kjører med 225/50-17 på S211'en min og har ikke noe problem med å ta meg fram. Dekkene er Nokian Hakka R, men det kan nok hende at jeg får greit med hjelp fra 4Matic'en også da, selv om det må sies at selv madammen min påpeker at dekkene er gode. Den forrige bilen min var en S204 C200 uten noe hjelp foran til å dra meg fram. Der satt det 225/40-18 rundt om uten at det var noe problem på noe tidspunkt. Også dette var Nokian Hakka R. Jeg heller til at gummitype/blanding har mer å si i dette tilfellet enn bredde på dekkene. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
E_S Posted January 26, 2012 Share Posted January 26, 2012 Jeg mistenker at bredde ikke har så veldig mye å si. På min 300GD har jeg 265/70-15 og det fungerer utmerket. Har en tilsvarende bil på jobben med 215/85-16, og den er ikke noe bedre i det hele tatt selv om den også har relativt nye og gode dekk. Jeg gjetter på at det er gummiblandingen og mangelen på seiping som må til i piggdekk for at piggene skal sitte fast som gjør at dekkene er dårlige på annet føre enn asfalt og is. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted January 26, 2012 Author Share Posted January 26, 2012 Det kan godt hende det har med gummiblanding og lite seipinger, men det har ikke slått meg at disse har noe vesentlig mindre seipinger enn andre dekk. Jeg kan ikke huske å ha sett i noen tester at piggdekk er noe dårligere på snø enn piggfrie. Egentlig frister det med Michelin Alpin igjen. Jeg hadde to sett med dem, og var godt fornøyd, men vet jo at de dessverre ikke er særlig gode på is. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johnny Posted January 27, 2012 Share Posted January 27, 2012 Kjøp Nokian Hakka 7 pigg, har disse på Vianoen og er meget fornøyd :D Disse er meget stabile, gode både på snø og is, meget stille, manglet ikke pigger etter første vinter (ca 6-7000km). Må ikke på noen måte sammenlignes med Hakka 5! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arne Henriksen Posted January 27, 2012 Share Posted January 27, 2012 Dere som sier det funker godt med brede dekk har 4WD. Kan ikke sammenlignes med Frodes setting i det hele tatt... JEG ville gått ned på bredden, at totalvekten er lik mot underlaget betyr ingenting når du flyter rundt oppå sørpe og løssnø istedet for å komme gjennom og ned der det er noe å få feste mot. Kast ihvertfall de jalladekka du har på nå og kjøp skikkelige dekk, en av testvinnerne Continental/Nokian eller deromkring. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted January 27, 2012 Author Share Posted January 27, 2012 4wd blir litt feil å sammenlikne med, ja. På årets rally blir det nok å kjøre med 155-dekk på 15" når det drar seg til, men der er det også andre egenskaper enn bare bredden som burde ha litt å si. Jeg sliter ikke så mye med at det "planer" i slapsen. Dreneringen er god nok, men det føles litt som om løssnø ikke blir klemt nok sammen til å pakke seg sammen. Det blir definitivt nye vinterdekk til vinteren igjen, må bare finne ut om det er noe poeng å gå ned på dimensjon (da må jeg ha nye felger også), eller om det er dekktypen som er feil. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frode Posted January 27, 2012 Share Posted January 27, 2012 Jeg skulle egentlig hatt 245/45-17 på 211 min, gikk ned til 225/50-17 Continental Piggfritt og det har fungert utmerket. En S124 er noe lettere, og lettere biler bør ha smalere dekk for å få opp marktrykket på snø/is for å få bedre feste. Jeg ville satt på 205/50-17 jeg på en S124 når det gjelder vinterdekk.....litt bedre sidestabilitet enn 205/55-16...men det blir nesten det samme.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted January 27, 2012 Author Share Posted January 27, 2012 Får jeg 205/50-17 på 8" brede felger, eller blir det drøyt? Lite utvalg og drøye priser i den dimensjonen. Hakka 7 til drøyt 2000 pr. dekk og Gislaved Nordfrost til drøyt 1600 pr. dekk er vel de mest aktuelle på dekkonline.com Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frode Posted January 27, 2012 Share Posted January 27, 2012 205/50-17 på 8" bør gå helt greit, husk at du har 50 profil som vil dekke felgsidene ganske godt, på 211`en har jeg som sagt 225/50 på 8" felg og de dekker felgkanten kjempegodt....bobledekk som vi pleier å kalle det.... Det er sikkert en lite brukt dimensjon 205/50-17, så dekkgrossistene bestiller nok inn lite av den dimensjonen og ditto pris........så sjekk litt rundt, og se også om det er mulig å bestille inn til neste år og se om du kan få litt billigere da.? Eventuelt e-bay/eller brukt.....?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SigurdB Posted January 27, 2012 Share Posted January 27, 2012 Hva med varebil dekk eller suv dekk? Har nokian haka 5 C van på transporteren og der er skuldrene på dekket forsterket. Føles mye stødigere/fastere en haka7 dekkene på min 124 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
viper Posted April 15, 2012 Share Posted April 15, 2012 Kjøp Nokian Hakka 7 pigg, har disse på Vianoen og er meget fornøyd :D Disse er meget stabile, gode både på snø og is, meget stille, manglet ikke pigger etter første vinter (ca 6-7000km). Må ikke på noen måte sammenlignes med Hakka 5! Hakka 7 pigg her også. Alle piggene er fremdeles påplass. Meeget gode dekk, beste jeg har kjørt på. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted April 15, 2012 Author Share Posted April 15, 2012 Har du hatt dem lenge? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
viper Posted April 15, 2012 Share Posted April 15, 2012 Har du hatt dem lenge? 2 sesonger. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.