Mr. Nygård Posted January 26, 2012 Share Posted January 26, 2012 Det er for tiden permafrost i området rundt heimen og fruens B-klasse (245) har stått et par dager i ro. Når hun skulle rygge ut av garasjen var ene bakhjulet låst. Håndbrekket har ikke vært brukt, da bilen har automat og har stått i P. Tilfeldigvis kom redningsbilen forbi, og han anbefalte å helle på vann (!). Minner om at utetemperaturen er på tosifret antall minusgrader. Etter litt kjøring, så løsnet hjulet og hun tok seg en lengre kjøretur for å varme opp hjulet. Mitt spørsmål er - er dette lurt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted January 26, 2012 Share Posted January 26, 2012 Kan da ikke skjønne noe annet. Jeg ser for meg at det kan ha vært en del snø og sånt, som har tint og så frosset igjen når bilen har blitt parkert, og det har vært en viss lunk her og der. Det varme vannet vil jo ikke trenge inn noe sted, med mindre det er noe veldig galt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr. Nygård Posted January 26, 2012 Author Share Posted January 26, 2012 Tanken var om man kanskje kunne skade mer, da selv varmt vann fryser og flere komponenter blir fastfrosset Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted January 26, 2012 Share Posted January 26, 2012 Greiene er jo laget for å tåle vann, snø, is, frost, salt, alt mulig rart, så bare du fikk det til å snurre, og så kjørte en tur, burde det gå helt fint. Ville ikke bekymret meg en halvmeter en gang. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SigurdB Posted January 26, 2012 Share Posted January 26, 2012 Vasker da bilen ute i -20 med steamer uten problemer. Ei bøtte med varmt vann burde vel ikke gjøre den store skaden. Bare pass på og kjør allting varmt før du parkerer igjen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted January 26, 2012 Share Posted January 26, 2012 Vasker da bilen ute i -20 med steamer uten problemer. Ei bøtte med varmt vann burde vel ikke gjøre den store skaden. Bare pass på og kjør allting varmt før du parkerer igjen. BAre å gjøre som man vil det, jeg gjør det ikke Men hvorfor ikke? Bilen blir jo utsatt for alt mulig av søle, slaps, snø, vann, stein, grus, salt osv når man kjører. Ting spruter ikke noe mindre da enn om man slår en bøtte varmt vann over. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted January 26, 2012 Share Posted January 26, 2012 Fordi jeg gjør det bare ikke, så om dere vil fylle bilene deres med varmtvannn...værsågod for meg Takk. Hvis du anbefaler noen å gjøre/ikke gjøre noe, så er det jo greit å kunne gi en begrunnelse. I hvert fall når vedkommende kommer her og spør om hjelp. Greit nok at du av en eller annen grunn ikke liker det, men hvorfor? Hvilken skade er det en bøtte vann kan gjøre, som ikke alt annet bilen vasser i gjør? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted January 26, 2012 Share Posted January 26, 2012 Om du gidder å lese det jeg skrev, så står det en begrunnelse der....... Slapp helt av, jeg leste det du skrev. Jeg er bare nysgjerrig på hvorfor du mener litt varmt vann kan gjøre så mye skade. Forutsatt, selvfølgelig, at man kjører litt etterpå, så det kan varmes opp litt og tørke. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ØHN Posted January 26, 2012 Share Posted January 26, 2012 Ha ha :lol: 10 timers furten diskusjon om man bør helle ei bøtte varmt vann på et fastfrosset hjul. Gleder meg til våren og stell av stjernebil Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frode Posted January 27, 2012 Share Posted January 27, 2012 Har dere aldri kjørt i regn/slaps eller lignende som har frosset på natten.....??... .. hvis det hadde vært så farlig med en bøtte vann så hade vi hatt sykt med feil på biler når frosten setter inn....spesielt her på vestlandet der annenhver dag er regn/frost..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts