Rolf Åge Posted January 25, 2012 Share Posted January 25, 2012 Leker litt med tanken om å kjøpe en bakskada 220cdi å putte motoren i en 124.. Er dette gjennomførbart? Selfølgeli myyye jobb, men arti prosjekt.. Leste om noen i england som gjorde det med en 190.. det var med en 250cd.. Hoved spm er:er det muligt å få godkjent dette i strikse Norge? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SigurdB Posted January 25, 2012 Share Posted January 25, 2012 Tja, får jo lavere utslipp med cdi noe som biltilsynet burde bite på. Så er det motoreffekt og forakselvekt som må stemme med den nye motoren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rolf Åge Posted January 25, 2012 Author Share Posted January 25, 2012 Effekt messig er det ingen problem, (300tdt) men motoren er mye lettere.. Er ikkje sikkert at det er muligt, men hadde vert arti å gjort det Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted January 25, 2012 Share Posted January 25, 2012 Mekanikken er vel det minste problemet. En CDI er jo full av elektronikk, som kan bli interessant. Finnes det datasprut for diesel, tro? Det er jo en rail med høyt trykk, og elektrisk styrte dyser. Burde la seg gjøre? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bjørn Vedø Posted January 25, 2012 Share Posted January 25, 2012 Når det gjelder med bytte av motor i en W124 vil la seg gjøre pga disse er jo godkjent med langt større effekt en hva en orginal cdi motor produserer... Ikke noe problem egentlig med å sette inn en 320 cdi heller vil jeg tru... Det er en i Litauen som har klæska ned en 320 cdi i en W124. Så lenge motor og girkasse med komplett ledning monter så skal det ikke være noe problem og programere bort startsperren og evt programmere hjernen med tune den opp Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted January 25, 2012 Share Posted January 25, 2012 Min 300 TDT er ikke godkjent med samme effekt som man finner i 320 cdi. Min er bare godkjent med 147 hk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kenneth Sivertsen Posted January 25, 2012 Share Posted January 25, 2012 Nå har vel Litauen noen andre regler enn sære Norge sikkert. Men skal en jo ha nedi en 320 cdi, så bør en vel bygge på 320E/E320 da? Med tanke på volum og effekt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bjørn Vedø Posted January 26, 2012 Share Posted January 26, 2012 Ja di har andre lover og regler... Di må ikke bygge på en W124 med 320 motor. Så lenge di er godkjent med større motor osv. Da vil jeg tru at det holder med og oppgradere bremser og understell fra som feks 320->500... For jeg trur ikke det er så mye forskjell på 230 og 320 karossen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted January 26, 2012 Share Posted January 26, 2012 Ja di har andre lover og regler... Di må ikke bygge på en W124 med 320 motor. Så lenge di er godkjent med større motor osv. Da vil jeg tru at det holder med og oppgradere bremser og understell fra som feks 320->500... For jeg trur ikke det er så mye forskjell på 230 og 320 karossen Dessverre kan vi sitte her og tro hva vi vil, men det hjelper lite når gutta på 'tilsynet skal ha dokumentasjon på at karosseriet i 230 og 320 er likt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kenneth Sivertsen Posted January 26, 2012 Share Posted January 26, 2012 Ja di har andre lover og regler... Di må ikke bygge på en W124 med 320 motor. Så lenge di er godkjent med større motor osv. Da vil jeg tru at det holder med og oppgradere bremser og understell fra som feks 320->500... For jeg trur ikke det er så mye forskjell på 230 og 320 karossen Dessverre kan vi sitte her og tro hva vi vil, men det hjelper lite når gutta på 'tilsynet skal ha dokumentasjon på at karosseriet i 230 og 320 er likt. Men det er vel mye enklere å bare starte med en 320, da den allere har større framakselvekt osv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted January 26, 2012 Share Posted January 26, 2012 Men det er vel mye enklere å bare starte med en 320, da den allere har større framakselvekt osv. Akkurat. De som tror at alt er greit, og de lett får godkjent 200 hk i en 200D fordi "samme" karosseri er levert med over 200 hk, vil nok få en overraskelse. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rolf Åge Posted January 26, 2012 Author Share Posted January 26, 2012 no er det ikkje snakk om å byggen en 320 cdi.. men en 220cdi.. med tanke på hvor mye diesel effekt 124 ble levert med.. 220en kan ved senere annledning chippes Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted January 26, 2012 Share Posted January 26, 2012 Googla litt på datasprut for dieselmotor. Tror det skal være mulig, og antakelig lettere enn å prøve å ta med hele ledningsnettet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rolf Åge Posted January 26, 2012 Author Share Posted January 26, 2012 derfor jeg vil ha en hel bil.. da går de an å plukke det som trengs Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted January 26, 2012 Share Posted January 26, 2012 derfor jeg vil ha en hel bil.. da går de an å plukke det som trengs Mjo, men det blir fort mye. Fritt for ikke å feilsøke når noe sånt går i nødmodus. Husk å få inn elektronisk styrt girkasse også. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rolf Åge Posted January 26, 2012 Author Share Posted January 26, 2012 alt elekronisk må vere med.. motor å gir må vere fra samme bil.. hvordan det er med bakstilling og eventuelt asr/asd er verre.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bjørn Vedø Posted January 27, 2012 Share Posted January 27, 2012 Chassi nr ditt er Rolf? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rolf Åge Posted January 29, 2012 Author Share Posted January 29, 2012 Bilen står på jobben.. (vakt uke) men skal finne det i morgen.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vegardxf Posted January 29, 2012 Share Posted January 29, 2012 om du trenger hjelp til noe så kan jeg, kaffien min, jægeren min og Redbullen min ta en tur og hjelpe deg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kenneth Sivertsen Posted January 29, 2012 Share Posted January 29, 2012 Bilen står på jobben.. (vakt uke) men skal finne det i morgen.. Chassinr finner du jo så lenge du husker regnr ditt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sven Håkon Posted January 29, 2012 Share Posted January 29, 2012 Kult prosjekt, håper du gjennomfører det! Har selv lekt med tanken om å konvertere Surf Blau til CDI en gang.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rolf Åge Posted January 29, 2012 Author Share Posted January 29, 2012 Bilen står på jobben.. (vakt uke) men skal finne det i morgen.. Chassinr finner du jo så lenge du husker regnr ditt stemmer ST 22870 hadde vert arti, selv om det er mye jobb, mye papirer... Men ingenting er umuligt for en entusiast Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bjørn Vedø Posted January 29, 2012 Share Posted January 29, 2012 WDB1241901F049501 = 300 TD = ca 109 hk Etter 1989 ca 113 hk WBD124191 = E300 Diesel = ca 136 hk (93-95) WBD124192 = 3OO Turbo diesel / E300 Turbo Diesel = ca 143 hk etter 189 ca 147 hk W210 serien: 220 cdi 98-99 = 125 hk 220 cdi 99-02 = 143 hk Tar med disse også... 270 cdi 99-02 = 170 hk 320 cdi 99-02 = 197 hk W140 serien: 350 turbo 91-96 = 150 hk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rolf Åge Posted January 29, 2012 Author Share Posted January 29, 2012 skal ta en tlf til tilsynet en dag, bare for å sjekke.. er det noen vits i å ha dialog med BOS? i og med at de aldri har bygd slike biler? Kan selfølgeli vere ok å "bevise at de har laget diesel med 147hk i 124 serien... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bjørn Vedø Posted January 29, 2012 Share Posted January 29, 2012 Og trur sånn det er lov og "trimme" disse 10% uten noe som helst avgift hvis ikke jeg tar feil... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.