Guest Bue Posted January 25, 2012 Share Posted January 25, 2012 Hei En kamerat har klart å miste nøkkelen til sin 2001 Mercedes Vito 110 CDI for andre gang, og har nå ikke nøkkel til å få startet bilen. Ferdigslipt nøkkel som passer dørene og tenningen får han tak i for 5 - 600 fra Bertel O. Steen, men skal han kode opp en nøkkel så den funker mot startsperren koster det rundt 4500. Er derfor ute etter om det finnes noen andre måter å få start på bilen igjen? Er diverse andre feil på bilen sammen med ellers lav verdi på bilen, så vil ikke koste på den for mye. Som jeg kan se det finnes det to alternativer utenom koding hos Mercedes. 1. Få deaktivert startsperren. Noen som har vært bort dette på Mercedes? Ser det er en på ebay som gjør dette på Vito, noen som vet om andre som kan, gjerne i Norge? 2. Få kjøpt komplett sett med nøkkel, startsperre boks og motorstyring fra en hugger bil. Noen som vet om motorstyringen fra hvilken som helst Vito 110 CDI med manuell girkasse kan brukes, eller er motorstyringen kodet opp mot noe annet i bilen eller motoren? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tor Olav Posted January 26, 2012 Share Posted January 26, 2012 trur du kan slite litt med å få svar på dette her, etter som slik informasjon er god informasjon for kriminelle som driver i bilbrasjen (les stjeling) trur nok det beste er å bestille opp ny nøkkel på chassinr. via BOS Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Bue Posted January 26, 2012 Share Posted January 26, 2012 Regnet ikke med det var så lett å få svar på, men tenkte det var verdt ett forsøk. Det enkleste er helt klart ny nøkkel hos BOS men prisen er også den dobbelte og litt til i forhold til de to andre alternativene. Begrenset hva man kan koste på en bil med den verdien som Vitoen har.. Men noen som vet om motorstyringen er kodet opp mot noe annet på motoren eller i bilen? Leste noe om at motorstyringen var kodet opp mot injectorene, men synes det hørtes merkelig ut. Regner med man kan bytte motor i en Vito uten å bytte motorstyring så lenge det byttes til lik motor? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
E_S Posted January 26, 2012 Share Posted January 26, 2012 Da tror jeg man bare må si "synd, trist, leit" og at han burde tenkt på det litt før når han bare hadde en nøkkel som passet. Å kjøpe alt det der fra en hugger og få det til å funke blir garantert ikke noe billigere, så det er bare å bite i det sure eplet og punge ut, tenker jeg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tor Anton Posted January 27, 2012 Share Posted January 27, 2012 jeg har prøvd å løse dette i ett par år nå uten at noen vet noe som helst konkret. jeg har fått filt en nøkkel som passer i dører og tenningslås(kostet 60,-),men transponder er det værre å løse. Jeg har ett par nøkkler fra huggerbiler,men etter det jeg har blitt forklart så går det ikke annå reprogramere disse nøkklene. Så jeg fikk beskjed om kjøpe ny nøkkel til ca 2600 + programering av den. MEN ett spm: Er startsperra kun til innslaget eller går det til hjernen??? På min 110cdi så har jeg flere ganger startet bilen med den filte nøkkelen. Holder da transponderen til den andre inntil rattstammen, men trenger den ikke lengere etter at den har startet. Så da lurer jeg på om det går ann å trille den i gang(har faktisk ikke prøvd selv). For hvis det er kun til innslaget så kan du jo montere en startknapp som går med strøn rett til innslaget. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
T-boy Posted January 27, 2012 Share Posted January 27, 2012 Dere har en sånn nødnøkkel så dere får vridd om tenning? I så fall prøv å tjuvkoble starteren så ser du fort om det er en løsning Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tor Anton Posted January 27, 2012 Share Posted January 27, 2012 filer du nøkkel så må du antagelig slipe hjørnene så du får den helt inn i tenningslåsen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Bue Posted January 27, 2012 Share Posted January 27, 2012 Nå har jeg lite peiling på startsperre på Mercedes, men slik det fungerer på flere andre merker fra samme tiden er at startsperren kutter bensin/tenning mens starteren går for fult. På endel er det også slik at bilen starter og sviver noen sekunder før den stopper om startsperren er aktiv. Startsperren brukes kun i det du skal starte bilen. Jeg har også forstått det slik at gamle nøkler til en annen Mercedes kan ikke programmeres opp til en ny bil, man må ha helt ny nøkkel for å å kunne programmere den. Skal du ta nøkkel fra en bil på huggeren må du ha nøkkel med transponder, styreenheten til startsperra og motorstyring fra samme bilen, det er i hvertfall slik det fungerer på endel andre merker fra samme tiden, men spørsmålet mitt var igrunnen om det er likt på Mercedes Vito (antar det er det). Prisen han har fått på ny nøkkel fra Mercedes er 3800,- + programmering, så endel dyrere enn det Tor Anton har fått pris på. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tor Anton Posted January 28, 2012 Share Posted January 28, 2012 ja det er ofte at startperra kutter ALT. grunnen til at jeg tenkta hen kunne prøve å trille den i gang er det at da jeg vrir på nøkkelen med nøkkel uten transponder så går ikke starteren heller. At det er så enkelt som å trille den i gang tviler jeg på. MEN kan de slette/bypasse denne via diagnosekontakta tro??? Vet en kjøpte ALT han trenger for å slette feilkoder OG forandre på div i programmet med deler han kjøpte på e-bay for 400,- Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts