Jump to content

w124 E200 16v sliter med kaldstart, men kun når det er skikkelig kaldt.

Guest ChristianS

Recommended Posts

Guest ChristianS

Som sagt: Bilen starter når det er på plusssiden av gradestokken, men de siste dagene hvor det har ligget på -10 vil den ikke starte med mindre den blir dratt igang. Når den først starter fungerer den helt fint bortsett fra litt ujevn tomgang de første min etter oppstart.

Har sjekket bensinpumpene, filter og ting virker å være i orden. Prøvd å bytta lambda også uten forskjell. Byttet idag det spjeldhuset som sitter på innsuget og håpte denne ville løse problemet, men den gang ei.

Nå står jeg med et merkelig problem hvor alt tilsynelatende er i orden, men fremdeles så oppfører den seg slik som den nå gjør.

Jeg er litt tom for ideer om hva det kan være å håper noen her inne kan hjelpe meg å finne ut av dette så bilen kan begynne å brukes igjen.

:)

Tar imot alle innspill med takk...

ChristianS

Guest ChristianS

Har prøvd å bytte spjeldhuset på innsuget, sikring og rele bak batteriet uten hell... Har en delebil med lik motor stående så deler er ikke noe problem.

Kan ikke skjønne at vanntempføler skal ha noe med kaldstarten på bilen å gjøre ettersom den starter fint om den blir trillet igang.

Antar også at lufttempføler sitter omkring spjeldhuset i den boksen på siden, men dette er ikke noe jeg er sikker på.

Når bilen først har startet går den litt opp og ned på turtall i noen min, men når den blir varm er den helt jevn.

Kanskje det kan ha noe med saken å gjøre?

Håper noen flere kann komme med innspill så jeg får fikset problemet å får bilen opp å gå igjen, også når det er kaldt ute.. :)

Pluggene er nye. Er det sikring nr 10a som styrer kaldstarten?

Tror han mente den sikringen på overspenningsreleet som er 10 amp. Men det er jo rart at

den kan dras i gang hvis dette er feilen.

Ville sjekket tempsensorene. Aner ikke hvilken.

Guest ChristianS

Tror motorledningsnettet er ganske bra da bilen bare har gått 300k ca på bygda for det meste hvor det har vært lite salt.

Har tenkt på om det kanskje kan være noe dårlig kontakt noe sted, men hvor burde jeg evt begynne å feilsøke da ettersom starteren slår inn som den skal og den går greit når den først har startet?

Tro den skal ha greit med strøm ettersom den fint kan trekkes på starteren i flere minutter før den gir seg, ok hastighet på starteren også.

Burde den ikke fusket litt når den først har kommet igang om det hadde vært lekasjer?

Har gått over hele motorommet med startgass uten at dette gjorde noe utslag.

Prøvde også å bytte lambdasonden for å se om det ville gjøre noe utslag, men der heller var det ingen forskjell.

Utrolig kjedelig problem da bilen ellers er utrolig bra og fin til å være en "gammel" 124.. ;)

Alle forslag mottas takk :)

Motorledningsnettet forvitrer etter en tid helt uavhengig av salt eller ikke, det er isolasjonen som har for dårlig kvalitet slik at det blir brudd og kortslutninger inni ledningsnettet uten at man ser det, og det kan gi seg utslag i mye rart. :)

Guest ChristianS

Mener du jeg burde gå så langt som å bytte hele motornettet eller finnes det enklere måter å søke seg frem til problem som dette på ? :)

Guest ChristianS

Har tenkt det samme selv.

Bilen starter jo fint med nøkkelen ellers, kan jeg ikke da gå utifra at den er i orden da?

Ingen som vet hvordan disse kaldstarts systemene på disse bilene fungerer? Konkret? :)

Du kan jo måle tempsensoren på kjølevannet, det er sikkert en tråd her på forumet som forteller antall Ohm ved 20 grader og antall Ohm ved 80 grader, stemmer ikke det så bytter du den.

Tror det er 1800Ohm ved 20 og 300 Ohm ved 80 men er ikke sikker..... :lol:

Hvis denne ikke virker så får du problemer, for motoren skal ha ganske mye mer bensin når det er skikkelig kaldt ute kontra plussgrader.

Hvis tempsensor ikke virker så tror motoren det er 20 grader og gir da denne bensinsmengden, det er derfor du klarer å dra den i gang.

Egentlig skulle den gitt ca 30-40% mer bensin for kaldstarten for at startmotoren skal kunne starte motoren.

Men sjekk ledningsnettet ditt først, åpne opp alt og bytt det som er sprukket(klipp ut og lodd inn nytt, tar litt tid men koster ikke noe) og bruk krympestrømper slik at du er 100% sikker på at du ikke har jordfeil eller brudd i noen ledninger.... :P

Guest ChristianS

Det letteste blir vel mer å måle denne sensoren først da det sikkert er mindre jobb enn å begynne å plukke opp hele ledningsnettet... ;)

Takk for tips, og uansett har jeg blitt en smule klokere mtp hvordan disse motorene fungerer.. :)

Noe nuub, men hvor sitter denne sensoren btw? Termostathuset el deromkring? Spør først som sist ettersom jeg ikke har bilen foran meg akkurat nå.