Jump to content

E300 Diesel hoster og ryker på kald motor


Guest Torkil Hagen

Recommended Posts

Guest Torkil Hagen

Dårlig med respons på bilforumet så nå prøver jeg her.

Har kjøpt meg en Mercedes E300 Dieselbil stasjonsvogn som jeg er generelt veldig fornøyd med tross en km på 690 000km.

Bilen har før min tid gått som drosje og deretter stått urørt i ca 2 år. Bilen var overraskende bra med tanke på rust og slitasje selv om den har gått langt over en halv million. mye utstyr og URØRT ! grått stoffinteriør viste seg når jeg fikk skåret av de påsydde skinntaxi trekkene.

Har selv nå skifta alle oljer, skifta 5 av 6 glødeplugger da den siste satt bom fast. Har også blåst rent innsuget for sot samtidig som jeg skifta alle 6 dysespissene.

Selv om jeg har tatt service på alle dysene og skifta nesten alle glødepluggene sliter jeg med at den hoster fælt og ryker mye om morningen viss jeg ikke bruker motorvarmer på bilen. Går bare på noen sylindere når jeg starter opp.

Jeg har også sjekka tidspunktet på dieselpumpa og det stemmer med det som er angitt for denne motoren.

Så fort motoren begynner å nå 40-50 grader så slutter hosting å røyken og bilen går som den skal med en kjempefin gange og oljeforbruk er ikke et tema i det hele tatt.

 

Kan det være dårlig kompresjon? eller er det andre ting jeg har oversett her?

Link to comment
Share on other sites

jeg har hatt klatt med at "den store sorte boksen som glødeledningene går inn til" har tulla litt. den ga ut 12v på 3 av 5 cylindere hos meg, de 2 sisste fikk bare 2v.  og dette var på helt nye glødeplugger.

 

 

Sier ikke at dette er et fasit svar, MEN er vert å prøve med en ny slik "boks" som jeg ikke vet hva heter!

 

 

 

Eller bare måle om pluggene får 12volt hver:)

 

men ville absoult prøvd å fått bytta den sisste pluggen og!

Link to comment
Share on other sites

den hoster fælt og ryker mye om morningen viss jeg ikke bruker motorvarmer på bilen

 

690 000 er jo en del km. Det virker som om motoren din kan være utslitt... Kan det være på tide med en kikk på toppen? Justere/slipe ventiler, ventil tetninger utslitte sylindrer.

Visst den siste glødepluggen viser seg å være ok da...

Link to comment
Share on other sites

jeg vil også anbefale at du bytter den siste glødepluggen, tips: kjør motoren varm, demonter det du skal,løstne pluggen med en god 12mm lang kopp.. 8)

 

 

tror den vil løstne da, vis du kjører den varm først, det er liksom det jeg har gjort i vertfall..og mine har løstnet uten problem..lykke til.. 8)

 

 

mvh Geir

Link to comment
Share on other sites

Hvis glødingen er dårlig, så blir den tung å starte, og vil fuske litt noen sekunder etter start, men når den først er ordentlig i gang, bør den gå ordentlig.

 

At denne fusker helt opp til 40-50C motortemperatur høres ikke helt bra ut. Jeg tror nok, som andre har nevnt, at det er noe mer alvorlig som er slitent. Bunndelen BØR tåle 690.000 km, dette er tross alt noe av det mest slitesterke som er laget noen gang, og 136 spreke hester ut av 3 liter volum er jo ikke akkurat voldsomt.

 

Jeg ville begynt med en kompresjonstest, men da må glødepluggene ut igjen.

Link to comment
Share on other sites

Guest Torkil Hagen

Spørs om jeg må få tatt en kompresjons test. Er det mye jobb å bytte stempelringer på en slik motor om det må gjøres?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
Guest Torkil

Men om det er slitte stempelringer skulle ikke motoren da bruke olje? for nå er det ikke antydning til oljeforbruk

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...