Jump to content

Vibrasjoner

Guest espenmal09

Recommended Posts

Guest espenmal09

Hei!

jeg har vibrasjoner under kjøring, jeg tror ikke det skyldes dekk/felg. Ved svinging, kjenner jeg hakkete motstand, altså hakket selvoppretting.

Kan noen hjelpe med med en liten liste over hva som kan være galt?

Det gjelder en 93modell w124 250d.

Jeg har lurt på om det kan være kast i bremseskiver, noen andre forslag?

Dårlig selvoppretting pleier å være bærekuler. Hvordan arter vibrasjonen seg? Vibrerere det mer ved pådrag en ved nøytral gass? Vibrerer det på tomgang?

Kan være masse rart som forrårsaker virbreringen. Hardykoblinger og opphengslager pleier å være standard vibrasjons kilder.

Guest espenmal09

Det vibrerer ikke mer ved pådrag nei. Ganske sikker på at det er forhjulene. Tviler litt på bærekuler siden selvopprettingen er grei, men den går "rytmisk" tilbake. Slipper jeg rattet, roterer det rytmisk tilbake til start, ikke mykt...

Når byttet du styredemperen eller hjelpesnekkeforing sist, eller sjekket foringer og styreledd der foran.?

Har du fått sjekket at det ikke er ubalanse eller "flat spot" på dekkene, eller bare håper du at det er i orden..?

Guest espenmal09

Tusen takk for svar!

Tror ikke det er dekkene fordi bilen oppførte seg veldig likt med sommerdekkene på.

Styresnekka er i allefall sliten, har endel dødgang på rattet. Men kan det gi vibrasjoner da..?

Du kan ikke dra den slutningen fordi at sommerdekkene dine er like dårlige.... :lol: 8)

Er det mer vibrasjoner rett etter at du begynner å kjøre..??

Sjekk først dekk, spør for all del dekkbutikken om når de kalibrerte maskinene sine sist... :P

Gå en annen plass hvis de svarer med "hhhmmmm.?"  ..... :lol:

Når du har fått sjekket dekk, så kan du ta å sjekke at det ikke er noe drit i mellom felg og skive.

Det kan være kast i skive, med da skal du som regel kjenne noe mer vibrasjon akkurat idet du trykker på bremsen...... :P

Guest espenmal09

Det er ikke mer vibrasjoner rett etter at jeg begynner å kjøre nei. Kan jeg utelukke noe da?

Jeg monterte for noen måneder siden "holder for stabilisatorstag" (dette lille fjærstålet), siden det hadde brukket. Lurer nesten på om vibrasjonene ble verre da...?? Eller er det bare tull

Guest espenmal09

Nå i går kveld kom det faktisk knirkende ”gummilyder” så jeg tipper at bærekula er moden for utskifting i alle fall. Men kommer det vibrasjoner i bilen pga utslitt kule, eller tror dere utslitt kule mer er et resultat av vibrasjoner? Jeg tror dessverre på det siste 

Skal i hvert fall få skiftet kula 

Guest espenmal09

Kunne noen hjulpet meg med delenummer til styreledd? Indre og ytre?

Bytter man hele styrestaget?

Chassisnr er WDB1241251J013488

Knirkelyder er i 90% av tilfellene stabstagforingene, koster et par hundre på BOS og er letter å bytte selv, husk å smør godt med fett ved montering.... :lol:

dårlig hjuloppheng pleier ikke å lage vibrasjoner direkte, men på ugjevn vei kan det videreføre vibrasjoner når feks dempere og foringer er dårlige.....men sjekk nå dekk og bremseskiver at de er i balanse før du går videre..!!.. :?

Guest espenmal09

Meget takknemlig for all hjelp!

Det viste seg å være dekket (det er i hvertfall hovedproblemet).

Jekket opp bilen og snurret på hjulet. Jeg oppdaget da at dekket bulte ut på ett sted.

:shock:

Jeg har et par andre hjul med litt skjevslitte dekk (fra en annen bil). Tar forstilling noe skade av å montere et par dekk som er litt skjevslitte? Det er piggfrie vinterdekk.