Guest C-Klasse Posted January 23, 2012 Share Posted January 23, 2012 Hei, På C-klassene W203 og 204 hvilke bensin og dieselversjoner er best å sammenligne med tanke på ytelse? F.eks en C200 CDI med 116 hester, vil denne virke sprekere og ha mer dreiemoment enn f.eks en C180 Kompressor med 143 bensinhester? Hvilke dieselmotorer tilsvarer hvilke bensinmotorer med tanke på ytelse osv? Håper dette var forståelig. På forhånd takk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frode Posted January 24, 2012 Share Posted January 24, 2012 Det er ca 30 Nm mer i Dieselen, men Bensineren har ca 2 sekund raskere fra 0-100. Dieselen har lavere forbruk enn Bensineren, 0,67/0,84 i snitt. Men spørsmålet er hva er det du vil frem til, sammenligner du 2 biler du skal kjøpe..?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C-klasse Posted January 24, 2012 Share Posted January 24, 2012 Takk for svar. Ja, er på utkikk etter en ny C-klasse. Eneste jeg har erfaring med selv er en C200CDI på 116hk. Og jeg er ikke interessert i å gå ned i motorytelse. Er også litt skeptisk, sikkert uten grunn, til bensinmotorene som sitter i litt rimeligere MB-er som C-klasse. De firesylindrede dieselmotorene på 2.1 liter er jo veldig driftsikre. Vil liksom utelukke de motorene som er uaktuelle, slik at jeg slipper å dra rundt å prøvekjøre biler som ikke er aktuelle. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frode Posted January 24, 2012 Share Posted January 24, 2012 Har ikke hørt om noen problemer med 180 og 200 kompressor motorene.... Men går du opp til en C220 Cdi (150hk/340Nm i 203 eller 170hk/400Nm i 204) så får du greit fraspark og lavt forbruk.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted January 25, 2012 Share Posted January 25, 2012 Hester er hester mer eller mindre uansett, men i en motor med turbo/kompressor er de gjerne litt jevnere fordelt enn i en uten. Siden man normalt sammenlikner turbodiesel og sugebensin, må man ha en del flere "bensinhester" enn "dieselhester" for at det skal føles omtrentlig like mye ved normal kjøring. En turbodiesel med litt færre hk og litt flere nm vil nok føles mer uanstrengt når du tusler rundt, men trår du på litt skikkelig, og lar motoren jobbe det den er god for, vil bensinmotoren virkelig våkne til liv der dieselmotoren gir seg og blir tungpustet. En bensinmotor med kompressor blir litt annerledes, mer som en turbodiesel, men den gir seg ikke like fort. Jeg har kjørt litt 203 180kompressor (sedan), og opplevde den som ganske hyggelig å kjøre, men litt på samme måte som en diesel, er det ikke så mye å hente på å dra den langt ut på turtallet. Kjøper man brukbtil, så må man ta det man får. Jeg tror ikke du blir skuffet over 180 kompressor. Jeg ville nok sett mer på resten av bilen enn om den har 180 kompressor eller 200 cdi under panseret. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tor Anton Posted January 27, 2012 Share Posted January 27, 2012 backflash nå husker de snakket om bensinhester og dieselhester i "gammledager". Grunnen til det var vel uviten om dreiemoment(NM). En hk er en hk,men en bensinbil med 180hk og 210nm går jo ikke så bra som en dieselbil med 140hk og 300nm. Men som frode sier så bringer en kompressor en bensinmotor nærmere enn cdi. Å sammenligne en motor uten overlading med en som har går dårlig så kompressor v.s. cdi er ikke så dumt. MEN 271-motoren(hvis det er denne du snakker om) har den en register-svakhet. Så en kan prøve veie det problemet opp mot CDI sine termostat og kokse problemer. Selv kjører jeg 110cdi daglig, å det er veldig behagelig å kjøre cdi.Liker det faktum frode skriver, at det innbyr til å kjøre på lavt turtall. Husker ikke sist jeg drog den over 3500omdr. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.