Guest Gjest Posted January 19, 2012 Share Posted January 19, 2012 Godtfolk. Jeg har nylig gått til anskaffelse av en '01 MB E280T 4matic med webasto (tror den er original). Webasto fungerte fint og jeg hørte tikkelyden fra pumpa bak i bilen når den startet opp. Nå starter brenneren, men eksosen er kald og det tikker ikke lenger. Etter to tre minutter stopper den. Regner med at det er drivstoffpumpa som må sjekkes, men hvor sitter denne? Jeg rakk aldri å lokalisere pumpa før den ble stille. Er det evt noe å gjøre med denne eller er det bare å kjøpe ny? ...og i såfall er det noen gode tips om hvor? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted January 19, 2012 Share Posted January 19, 2012 Alt av deler til webasto får du greit på ebay.de . Pumpa er nok ganske grei å lokalisere, da den skal hente bensin fra tanken. Prøv å følge bensinslangene. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Gjest Posted January 19, 2012 Share Posted January 19, 2012 Ok. Da får jeg grave litt bak der. Sitter mest sannsynlig inne i bilen antar jeg? En ting til; hvorfor får jeg "beklager, men registrering er for øyeblikket deaktivert"? Fikk det for en stund tilbake også. Er det ikke mulig å registrere seg som bruker lenger? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted January 19, 2012 Share Posted January 19, 2012 http://www.mbentusiastklubb.com/smf/index.php?topic=52277.0 Tipper den sitter oppunder bilen, men beskyttet av et deksel. VET ikke, men vil tro det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
T-boy Posted January 20, 2012 Share Posted January 20, 2012 Jeg tippe den har gått i error modus. Den gjør det etter 3 feilede forsøk på å starte opp. Sjekk side 602 her: http://techwebasto.com/heater_main/907512.pdf Jeg tror ikke det er pumpa, men heller oppstartsproblemer som f.eks glødingen. Du kan sjekke alt som skjer med diagnose, hvis du er i nærheten av Drammen kan jeg hjelpe deg med det. Hvis det skulle være pumpa så mener jeg at det er forskjellig til bensin/diesel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Gjest Posted January 20, 2012 Share Posted January 20, 2012 Jeg bor i nærheten av Drammen ja. Hadde vært gull å fått sjekket den med diagnose. Dette er mine første erfaringer med Webasto, så jeg er litt på gyngende grunn her. Ta kontakt med meg på nordpe(at)frisurf.no er du snill. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Gjest Posted January 21, 2012 Share Posted January 21, 2012 Alt du sier var helt korrekt. Jeg gjorde som du sa og hørte da det begynte å tikke i pumpa igjen. Eksosen på webastoen ble også varm igjen. Strålende! Skjer dette ofte? At webasto henger seg mener jeg? Er det noen årsak? Noen deler i den som bør byttes? Soter den ned pga mye småkjøring? Jeg må innrømme at jeg har kjørt den ca 15 min i snitt når jeg har brukt den. Er det for lite? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted January 21, 2012 Share Posted January 21, 2012 Godt det ble varme igjen. Webasto er herlig så lenge den fungerer. At noe har stoppet opp kan være så enkelt som at den ikke har fått bensin pga. for lite på tanken, men det KAN også bety at noe er på vei til å ryke, og f.eks. fungerer greit så lenge det ikke er alt for kaldt eller noe sånt. Det greieste er å bare kjøre på, nyte varmen, og se på det igjen hvis den begynner å trøble. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Gjest Posted January 21, 2012 Share Posted January 21, 2012 Ja, den må jo brukes. Men, jeg skjønner ikke helt at webasto startet opp hvifta, turbin eller hva den nå er vi hører når hjernen aldri ba pumpa om å kjøre. Hvis den først har låst seg og ikke vil starte pumpa, så behøver den da ikke starte webasto heller. Noe snål oppførsel det der... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
T-boy Posted January 22, 2012 Share Posted January 22, 2012 Ja, den må jo brukes. Men, jeg skjønner ikke helt at webasto startet opp hvifta, turbin eller hva den nå er vi hører når hjernen aldri ba pumpa om å kjøre. Hvis den først har låst seg og ikke vil starte pumpa, så behøver den da ikke starte webasto heller. Noe snål oppførsel det der... Jepp, sikkert en logikk i det. Bra det løste seg etter en reset. 15 min er litt kort, kjør den helst 30 og ihvertfall en full time i blandt. Kjør den også et par ganger om sommeren. Det er mulig å justere blandingen i diagnosen så den ikke skal sote for mye, men da må man ha et CO instrument. En annen kul funksjon er kupeventilering. Du skal ha en liten bryter som setter den i sommermodus, da starter ikke brenneren men bare kupevifta og bytter ut lufta i den den glovarme kupeen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.