Jump to content

Instrumentpanel 1991 230te s124


Guest FrodeF

Recommended Posts

Når jeg vrir om tenninga lyser ikke batterilampe, oljelampe, vindusspyler, o.l.

 

Det er kun ABS lampa som lyser litt når jeg jeg vrir om tenninga!

 

Hva kan dette være for noe tull?

 

- I tillegg lades ikke batteriet, lurer på om dette kan ha en sammenheng?   Jeg tror dynamoen er gåen (dette er en type uten børster så de får jeg ikke byttet) men for og være sikker og før jeg bestiller evnt ny dynamo så trenger jeg litt hjelp!

 

Hilsen Frode

(venter på medlemsskap, bilder av bilen og teknisk data vil komme)

Link to comment
Share on other sites

viss dynamoen er gåen skal batterilampe,nivå for kjøleveske og brems varsel lyse lyse,pluss abs eventuelt asr,asd.. når du starter bilen å de kommer bort må det være noe annet en dynamoen,kansje sikkringen til innstrumentpanel er røket eler irr på sikkring, ville ha sjekket der først jeg..kan være dårlig kontakt i sikringsboxn.. 8)

 

fint om du sier hva du gjør så vi kan ji deg tilbakemelding..

 

mvh Geir

Link to comment
Share on other sites

Men som nevnt over så er det ingenting av disse som lyser når jeg vrir om tenningen: batterilampe,nivå for kjøleveske og bremse varsel...  Og dette fant jeg ut nå siden ikke dynamoen lader (?) siden batteriet går flatt etter litt kjøring..

 

Saken er at jeg ikke vet om dynamoen lader eller ikke..

 

Hvor sitter sikringene til instrumentpanelet?  (er det det releet som sitter på venstre siden i motorrommet?)

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

hei igjenn, vis du har fulladet batteri å kjører til det tappes så skal battrrilampen lyse etter en tid med kjøring,vis denn ikke gjør det å batteriet tappes enda mere,må du sjekke sikkringen, elr dvs,2 stk sikkring nr 3 og 5,sixringsboxn ligger på venstre side i mottorommet, bilde følger,bare å haspe opp haspen så skal sikkringne være under det lokket..

 

 

mvh Geir

19012012916.thumb.jpg.aff74f80cf41e626a5365fdb53d98e49.jpg

Link to comment
Share on other sites

 

Høres veldig ut som en sikring eller defekt kontakt, ja.

Hvis det bare hadde vært dynamoen som var defekt så skulle alle lampene tennes når du skrur på

tenning. Når motoren starter vil ladelampen fortsatt lyse. Vanligvis er dynamoen avhengig av en

formagnetiseringsstrøm for å begynne å lade, noe den får gjennom ladelampen. Lyser ikke ladelampen

så får den heller ikke denne strømmen. Ergo: Få lys i alle lampene før dynamobytte.

Jeg trodde forøvrig ikke at dynamoene var børsteløse i `91.

Link to comment
Share on other sites

Sjekket dynamoen forøvrig! og den lader ikke, sjekket med en batteri checker, og om dynamoen virket skulle det lyst på 3av3 lys men det viste bare tegn til flimring i 1/3 lys, så den lader naturligvis IKKE! Og jeg er så heldig som har fått den dynamoen før 1991 med børster som sitter inni hele selve dynamoen i motsetning til den andre typen hvor børstene sitter på baksiden med to skruer! 

 

I den sammenheng lurer jeg på hvor jeg kan få tak i børster til denne dynamoen? det er en 70A Bosch 0120485022 kc -> 14v 40-70.  Eller evnt en brukt en.      Koster 3400,- ny  :shock:

 

-FF-

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...