Jump to content

Hva er dette for en dings?

Recommended Posts

Guest kaareeriksen
Posted

Kan noen fortelle meg funksjonen til den lille metallboksen som sitter på spjeldhuset mot torpedovegg, med kretskort i?Motor M111. Styrer den noe med gasspådrag? Min 220 vil ikke akselerere av og til, den henger og kommer etterhvert i flere små rykk, litt sånn kontakt ikke kontakt. Det skjer kun ved driftsvarm motor. Får kun feilkode på O2 sensor og har derfor bytta den uten hell.

Har denne motoren noen flere sensorer enn lambda, O2 og kjølesenor?

Begynner å bli litt :evil:

Posted

Gasspjeldet har 3 funksjoner.

1: styrer tomgang avhengig av kjølevæske temperatur

2: Har en innebyggd tomgangskontakt som gir signal til motorstyreenheten om motor har tomgang eller ikke

3: Gir signal til motorstyreenheten om hvilken vinkel (åpning) gasspjeldet har..

Nå vet jeg ikke hvilken biltype du har, men har du w124 (hfm), har du luftmassemåler som ofte er en feilkilde. Har du w202 (pms), så blir innsprøytinga styrt av vakumet i innsuget..

Guest kaareeriksen
Posted

Jeg har HMF innsprøytning. Jeg har prøvekjørt med ny luftmassemåler uten noen bedring, så jeg er ganske mistenksom overfor dette gasspjeldet.

Feilen inntreffer kun ved varm motor, spesielt i oppoverbakker er det standard så det er vel dårlig kontakt inne i spjeldet.

Jeg har tre forskjellige tomgangsmodus, 1)1300 omdr. 2)750-400, jager

3)700, den veksler mellom disse.

Takk for svar :P

Posted

Det er sikkert ei koblingsmuffe på ledningen. Bruk ohm-meter og mål motstanden mellom pinnene mens en sitter i førersetet og gasser. Tror du ganske raskt vil se om det er kontaktproblemer.

Guest kaareeriksen
Posted

Problemet er bare at dette intreffer innimellom, dvs ikke alltid.

Posted

Gasspjeld feil på disse bilene er jo eller ikke uvanlig. har byttet noen av disse. (de er dyre :( )

Guest kaareeriksen
Posted

Er det noe man kan skifte/vaske/rengjøre av smådeler inni gasspjeldet? Eller bare bestille nytt? Høgger?

Noen erfaringer her? :roll:

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
  • Create New...