Jump to content

Rundkjøringer osv


LuckyDuck

Recommended Posts

Alt var bedre før i tiden, i galne dager -Ja mildt sagt, ta en titt på opptaket til NRK  fra 80-tallet.

Hva har skjedd her siden 1980? Overhode ingenting med kjørestilen ihvertfall. Det har kommet masse mye mer biler og en ny rundkjøring, men måtehold og kjørestil er akkurat lik den man finner i dette opptaket.

(ja temaet er rundkjøringer)

 

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/rogaland/nord-jaeren/1.7956543

Link to comment
Share on other sites

Damen med de søte brillene har et godt poeng, som står minst like godt i dag, og det er å ta hensyn til hverandre, og huske at mange andre kjører feil.

 

Et annet poeng, som totalt overses, er når trafikken går jevnt i en retning, og andre blir stående. Kjører de stående da litt inn i rundkjøringen, så har faktisk alle som kommer inn etter dem vikeplikt, og skal slippe dem frem, men det har jeg ennå til gode å se at skjer.

 

Rundkjøringer kunne vært så mye triveligere om alle var litt flinkere til å vise hvor de skal, både med plassering og å bruke blinklyset. Blink til venstre, så slipper de som kommer fra din høyre og skal til din rett frem og stå og vente for å finne ut at de bare kunne kjørt, siden du skulle en annen vei. Det er jo ikke så vanskelig å tenke seg.

 

 

 

Jeg likte godt sitatet med at det er innført en engelsk modell, der man skal vise skjønn, høflighet og trafikkultur. Det kunne vi trenge mer av.

Link to comment
Share on other sites

Det er da også utrolig hvor mange forskjellige rundkjøringer dem klarer å lage av en enkel running?

Hvorfor klarer dem ikke lage en standard?

 

I en rundkjøring, så er det jo omvendt rekkefølge av hva man ellers følger av regler. I trafikken stopper

vi fra dem fra høyre, mens i rundkjøringer stopper vi som regel for den som kommer fra venstre.

 

Og hvor mange av dere er like flinke til å blinke dere inn som ut?

Link to comment
Share on other sites

Er ikke enig med at reglene er anderledes i rundkjøring Syver. Det er vikeplikt inn i en rundkjøring, dermed så skal man stoppe for trafikk både fra høyre og venstre som i alle andre kryss hvor man har vikeplikt. Dette med vikeplikten i rundkjøringer ble forøvrig slått fast av høyesterett for noen år tilbake også.

 

Ellers er blinking og det å ligge riktig i rundkjøringen det som de fleste har problemer med ut i fra mine svært lite vitenskapelig iaktagelser. ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal ikke late som at jeg er wikipedia eller noe sånt. Ikkepedia for den saks skyld, men en kjørelærer jeg hadde gav meg et bra bilde på hvordan en rundkjøring fungerer. Se på det som en enveiskjørt vei som går i sirkel, med forkjørsrett. Da ble ihvertfall hele konseptet ganske logisk i mitt hode når jeg fikk det forklart på den måten.

Men ja, det er tross alt mye bedre med to planskyss rent driftøkonomisk sett.

Link to comment
Share on other sites

Er ikke enig med at reglene er anderledes i rundkjøring Syver. Det er vikeplikt inn i en rundkjøring, dermed så skal man stoppe for trafikk både fra høyre og venstre som i alle andre kryss hvor man har vikeplikt. Dette med vikeplikten i rundkjøringer ble forøvrig slått fast av høyesterett for noen år tilbake også.

 

Ellers er blinking og det å ligge riktig i rundkjøringen det som de fleste har problemer med ut i fra mine svært lite vitenskapelig iaktagelser. ;)

 

Det begynner å blir MAAANGE år siden, men stemmer ellers ja. De som var i rundkjøringa før måtte vike for de som skulle inn i rundkjøringa...

 

En annen ting folk tror nå om dagen er att den som har høyest hastighet har forkjørsrett  :-)  Selv prøver jeg bare å "gli" inn i rundkjøringa uten å måtte stoppe helt opp.

 

Blinke inn i rundkjøringa gjør jeg vel kun hvis jeg skal ut igjen med en gang, ellers blinker jeg ALLTID ut av dem, samme med kryss og av og påkjøringer på vei osv...  Her er det mange som skulle vært flinkere for dette er en fryktelig irriterende ting att folk ikke gjør..  Du står og venter på å kjøre ut på en vei med greit med trafikk, så kommer det en luring som plutselig svinger inn og hvis han hadde hatt på blinkers så kunne du ha kjørt.  Er ett par ganger jeg da har slengt av en tut og vist fingern...

Link to comment
Share on other sites

Det er like viktig å blinke seg inn som ut. Tenk deg at du kjører imot en rundkjøring. Du skal

til venstre. Du blinker deg da til venstre for å gi tegn til andre som kommer deg i møte. Om

det er du som hadde kommet imot, så hadde du satt pris på om den bilen viste deg hvor han

skulle. Da er det mye lettere for deg å planlegge hastigheten inn i rundkjøringen. Om alle var

like flinke til dette, hadde det glidd mye lettere gjennom for alle.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...