LuckyDuck Posted January 16, 2012 Share Posted January 16, 2012 Alt var bedre før i tiden, i galne dager -Ja mildt sagt, ta en titt på opptaket til NRK fra 80-tallet. Hva har skjedd her siden 1980? Overhode ingenting med kjørestilen ihvertfall. Det har kommet masse mye mer biler og en ny rundkjøring, men måtehold og kjørestil er akkurat lik den man finner i dette opptaket. (ja temaet er rundkjøringer) http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/rogaland/nord-jaeren/1.7956543 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bska Posted January 16, 2012 Share Posted January 16, 2012 mange fine 80-talls biler det tenker arnfinn vil kosa seg med denne fnutten, det kryr jo av golf'er Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted January 16, 2012 Share Posted January 16, 2012 Damen med de søte brillene har et godt poeng, som står minst like godt i dag, og det er å ta hensyn til hverandre, og huske at mange andre kjører feil. Et annet poeng, som totalt overses, er når trafikken går jevnt i en retning, og andre blir stående. Kjører de stående da litt inn i rundkjøringen, så har faktisk alle som kommer inn etter dem vikeplikt, og skal slippe dem frem, men det har jeg ennå til gode å se at skjer. Rundkjøringer kunne vært så mye triveligere om alle var litt flinkere til å vise hvor de skal, både med plassering og å bruke blinklyset. Blink til venstre, så slipper de som kommer fra din høyre og skal til din rett frem og stå og vente for å finne ut at de bare kunne kjørt, siden du skulle en annen vei. Det er jo ikke så vanskelig å tenke seg. Jeg likte godt sitatet med at det er innført en engelsk modell, der man skal vise skjønn, høflighet og trafikkultur. Det kunne vi trenge mer av. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted January 17, 2012 Share Posted January 17, 2012 Det er da også utrolig hvor mange forskjellige rundkjøringer dem klarer å lage av en enkel running? Hvorfor klarer dem ikke lage en standard? I en rundkjøring, så er det jo omvendt rekkefølge av hva man ellers følger av regler. I trafikken stopper vi fra dem fra høyre, mens i rundkjøringer stopper vi som regel for den som kommer fra venstre. Og hvor mange av dere er like flinke til å blinke dere inn som ut? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alexander Posted January 17, 2012 Share Posted January 17, 2012 Er ikke enig med at reglene er anderledes i rundkjøring Syver. Det er vikeplikt inn i en rundkjøring, dermed så skal man stoppe for trafikk både fra høyre og venstre som i alle andre kryss hvor man har vikeplikt. Dette med vikeplikten i rundkjøringer ble forøvrig slått fast av høyesterett for noen år tilbake også. Ellers er blinking og det å ligge riktig i rundkjøringen det som de fleste har problemer med ut i fra mine svært lite vitenskapelig iaktagelser. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted January 17, 2012 Share Posted January 17, 2012 Selvsakt samme trafikkregler i rundkjøringen, men man stopper jo for dem fra venstre Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LuckyDuck Posted January 17, 2012 Author Share Posted January 17, 2012 Jeg skal ikke late som at jeg er wikipedia eller noe sånt. Ikkepedia for den saks skyld, men en kjørelærer jeg hadde gav meg et bra bilde på hvordan en rundkjøring fungerer. Se på det som en enveiskjørt vei som går i sirkel, med forkjørsrett. Da ble ihvertfall hele konseptet ganske logisk i mitt hode når jeg fikk det forklart på den måten. Men ja, det er tross alt mye bedre med to planskyss rent driftøkonomisk sett. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted January 22, 2012 Share Posted January 22, 2012 Her har vi en artig rundkjøring Flere artige rundkjøringer her. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Madsen Posted January 22, 2012 Share Posted January 22, 2012 Er ikke enig med at reglene er anderledes i rundkjøring Syver. Det er vikeplikt inn i en rundkjøring, dermed så skal man stoppe for trafikk både fra høyre og venstre som i alle andre kryss hvor man har vikeplikt. Dette med vikeplikten i rundkjøringer ble forøvrig slått fast av høyesterett for noen år tilbake også. Ellers er blinking og det å ligge riktig i rundkjøringen det som de fleste har problemer med ut i fra mine svært lite vitenskapelig iaktagelser. Det begynner å blir MAAANGE år siden, men stemmer ellers ja. De som var i rundkjøringa før måtte vike for de som skulle inn i rundkjøringa... En annen ting folk tror nå om dagen er att den som har høyest hastighet har forkjørsrett Selv prøver jeg bare å "gli" inn i rundkjøringa uten å måtte stoppe helt opp. Blinke inn i rundkjøringa gjør jeg vel kun hvis jeg skal ut igjen med en gang, ellers blinker jeg ALLTID ut av dem, samme med kryss og av og påkjøringer på vei osv... Her er det mange som skulle vært flinkere for dette er en fryktelig irriterende ting att folk ikke gjør.. Du står og venter på å kjøre ut på en vei med greit med trafikk, så kommer det en luring som plutselig svinger inn og hvis han hadde hatt på blinkers så kunne du ha kjørt. Er ett par ganger jeg da har slengt av en tut og vist fingern... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted January 23, 2012 Share Posted January 23, 2012 Det er like viktig å blinke seg inn som ut. Tenk deg at du kjører imot en rundkjøring. Du skal til venstre. Du blinker deg da til venstre for å gi tegn til andre som kommer deg i møte. Om det er du som hadde kommet imot, så hadde du satt pris på om den bilen viste deg hvor han skulle. Da er det mye lettere for deg å planlegge hastigheten inn i rundkjøringen. Om alle var like flinke til dette, hadde det glidd mye lettere gjennom for alle. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.