Jump to content

AGM vs GEL vs Std bly Batteri

SigurdB

Recommended Posts

Hadde problemer med å få start på bilen i dag tidlig. Har i lengere tid kjørt med en halvdårlig bly batteri der i allefall 1 av cellene er gående. Fant derfor ut at i skal ha nytt batteri. Fikk god pris på Banner AGM 80ah batteri, det har 700A i kaldstarts strøm. Men litt lavere kapasitet en bly batteriet 95ah jeg har plass til.

Noen som har erfaring med AGM batteri i bil?

Hvordan er det med lading på disse?

Hadde problemer med å få start på bilen i dag tidlig. Har i lengere tid kjørt med en halvdårlig bly batteri der i allefall 1 av cellene er gående. Fant derfor ut at i skal ha nytt batteri. Fikk god pris på Banner AGM 80ah batteri, det har 700A i kaldstarts strøm. Men litt lavere kapasitet en bly batteriet 95ah jeg har plass til.

Noen som har erfaring med AGM batteri i bil?

Hvordan er det med lading på disse?

GEL (og agm?) tar mindre skade av notorisk lav ladespenning og dårlig opplading, slik regelen helst er her i Norge. Bilen min gikk mange år med 13,3(!!)V ladespenning og et rødt optima 54Ah. Fungerte visstnok greit i følge forrige eier, og jeg brukte det også noen år, men byttet til 100Ah siden bruk av webasto krever en del strøm.

Det kreves egentlig veldig få Ah for å starte bilen, men mange A. 700 er absolutt nok, og mer enn det. 80 Ah burde også være nok i massevis så lenge det ikke er noe som tar masse strøm mens bilen ikke går (f.eks. webasto), og ladingen er dårlig.