Niklas Thuen Nilsen Posted January 15, 2012 Share Posted January 15, 2012 hei har plutselig over natten fått et problem med gangen på motoren min. det begynte med at den er veldig vanskelig å starte når kald også når den er varm går den med 2000 omdr. på tomgang. også går den veldig magert virker det som under pådrag. går dårlig også. men visst eg kobler vekk ovp relet når den er varm går den helt fint. både på tomgang og under pådrag. men like vanskelig på kaldstarten. kan det være ovp releet som lager krøllet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frode Posted January 16, 2012 Share Posted January 16, 2012 Ja, det kan være det, men siden den går greit uten det koblet i så kan du utelukke tenning. Problemet ditt ligger i drvstoff forsyningen, bytt OVP releet først, retter ikke problemet seg så bør du sjekke kabler, tempsensorer etc og sørge for at det er 100% før du sjekker EHA ventil, potensiometer på luftmengdemåleren osv, osv.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
repvik Posted January 16, 2012 Share Posted January 16, 2012 men visst eg kobler vekk ovp relet når den er varm går den helt fint. både på tomgang og under pådrag. men like vanskelig på kaldstarten. kan det være ovp releet som lager krøllet? Det kan også være noe som styres av elektronikken som kuker det til. Hvis den hadde vært lett å starte men elendig når den var varm, hadde jeg tippet på kaldstartsdysa eller kickdown-reléet (som styrer kaldstartsdysa). Men det er det neppe, siden den er like elendig hele veien. Lambda-sonden gjør heller lite før motoren oppnår driftstemperatur, så den skulle bare påvirket varm motor, ikke begge deler. Tipper EHA-ventilen og/eller OVP. Om du har mulighet til å få byttelånt de to fra en annen bil og sjekket, så tar det fem minutter å bytte over. Ledningsnett, spesielt til tempsensor, på M103 har litt lett for å bli temmelig "crisp" etter 20-25 år med varme og olje. Med fuktighet så skal det lite til før elektronikken tar fullstendig av. Og det hjelper dessverre ikke bestandig å kjøre motoren varm for å få vannet til å fordampe heller Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Niklas Thuen Nilsen Posted January 17, 2012 Author Share Posted January 17, 2012 fikset! var OVP som var skyld i problemet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.