Jump to content

Kjøp av w124/w210 prisklasse 36-40K


Guest John R

Recommended Posts

Heisann,

 

Jeg var inntil nylig en lykkelig eier av en 300E w124. Men pga ulykke så ble bilen min kondemnert. Veldig trist da det var en veldig god bil å kjøre. Litt tørst men noe fikk jeg forsake for kjørekomforten og gleden av å ha en slik flott bil.

 

Tidligere har jeg eid en W124 200, som også var en svært god bil selv om den bare var utstyrt med en 109hk gasser motor.

 

Som dere sikkert skjønner er jeg svært fornøyd med MB og vil gjerne anskaffe meg en ny bruktbil av samme merke. Da fortrinnsvis E klassen. Jeg har tenkt litt over å mulig prøve diesel også, helst da en 220CDI... gjerne touring mtp plass. Kikket litt på touring w210 220cdi og så en som virket ok i Drammen  med fin kjørelengde 270k 99modell for 39k. Men den ble dessverre solgt.

 

Har også kikket på en w124 E320 1995 modell med kjørelengde 269k for 35k men er litt usikker på M104 motoren og holdbarhet. Samt om det kan være et ok kjøp. Hadde M103 motor i min forrige 300E.

 

Jeg vet det ikke er mye penger jeg skal kjøpe for, så utvalget blir dertil svært begrenset. Men sånn er nå ståa.  Jeg har heller ikke mulighet til å gjøre så mye med bilen selv, så ser helst etter en som er godkjent for en tid fremover.

 

Hva ville dere som har svært gode kunnskaper om disse bilene råde meg til å gå for i det prisleie? Kanskje dere kjenner noen som skal selge bil? Eller har noen tips via noen linker...  Jeg vil jo gjerne unngå å kjøpe katta i sekken, med å bli lurt på kilometer og slikt. Men det virker litt vanskelig å finne ut av, foruten å kikke på hvordan bilen er slitt innvendig. Dog noen ganger kan jo hele interiøret være skiftet ut på innsiden.

 

Blir svært takknemlig for alle råd og mulig hjelp jeg kan få.

 

Vennlig hilsen John R

 

 

Link to comment
Share on other sites

Er det noe spesielt som gjør at du vil ha diesel?

 

Jeg er glad i diesel selv, men i din prisklasse, får du nok bedre bil for pengene hvis du velger en bensinbil, både fordi det er mange som vil ha diesel (enn så lenge), og fordi dieslene gjerne er gått langt.

Link to comment
Share on other sites

Nei egentlig ikke annet enn at jeg leser at motorene er pålitelige og går langt. Vel litt pga diesellyden også som jeg finner god å høre på må jeg innrømme.  Lavere forbruk kanskje,  i forhold til styrke/kraft på motoren? Jeg trenger også en litt "sterk" motor mtp å trekke henger, kjøre litt last osv...

 

Men jeg er helt klart åpen for forslag med bensinmotorer. Bare ikke de minste motorene. Er klar over at mange dieselmotorer har gått langt, men de bilene jeg har sett hittil, bla i eksemplet jeg nevnte ovenfor har ikke vært ikke så veldig avskrekkende synes jeg. 280k på tellern på en W210 220cdi T synes jeg ikke var så galt. Bilen så også veldig pen ut og var godkjent for 2 år. Så jeg tenkte det ikke var så rart den ble solgt så fort  :)

 

Om jeg skulle se på bensinbiler, hva bør jeg da se etter? Ønsker meg gjerne 210 nå, men finner jeg en velholdt 124 er det også et godt alternativ. Dog da helst med en seksermotor.

 

 

Link to comment
Share on other sites

280.000 km på en CDI høres lite ut. Sjekk historikk. Jeg er alltid skeptisk til typiske drosjer som ikke har gått noe særlig, men problemet er kanskje mindre på 210 enn 124.

 

Jeg har kjørt 124 med 220-motor, og syns den går overraskende godt uten å bruke allverden. På mange måter det beste valget i en 124. Selv er jeg jo (selvsagt) glad i turbodieselen, men det er ikke mange til salgs til en fornuftig sum.

 

 

I 210 syns jeg 230-motoren gjør en god jobb.

 

 

 

Når det gjelder M104 280/320, så er ledningsnett en gjenganger. Ellers er de ganske slitesterke. De går godt, og bruker ikke avskrekkende mye bensin.

Link to comment
Share on other sites

Ja jeg skal sjekke historikken grundig. Og kommer styre unna straks jeg aner uro. Heldigvis er det slik at jeg ikke trenger bilen sånn på dagen. Så jeg kan bruke litt tid på å finne en til rett pris.

 

Jeg har aldri kjørt 220 motor på w124, men den burde jo hanskes fint med 150hk til den bilen. Et motorvalg jeg vil vurdere om jeg finner en fin bil.

 

Når du nevner 230 på 210... jeg var inne på salgsseksjonen på forumet her og så en 97 E230 med 265k på telleren til 39 tusen. Den så veldig pen ut og godt behandlet. Akkurat noe som skulle passe for meg  :) Bare synd jeg er 3 måneder for sent ute. Men et slikt eksemplar kunne jeg altså uten problemer ha kjøpt selv om jeg ønsker diesel nå.

 

Du nevner problemer med ledningsnett på m104 motoren til w124. Er det en veldig dyr affære hvis man skulle oppleve et slikt problem i frremtiden? Eller snakker vi repkostnader rundt 4-5k.

 

Jeg har jo som sagt lyst på diesel. Og lurer litt rundt på dette når de har gått langt. Feks en halv million.  Om bilen er godt oppfulgt med servicer og vedlikehold, lite med rust, er det da likevel å fraråde å kjøpe en motor som har ruslet så lenge? Er det noe man må være ekstra påpasselig med er skiftet på slike motorer?

 

 

Link to comment
Share on other sites

Ledningsnett er vel fort 10.000 + jobb hvis du skal kjøpe det helt nytt, men det finnes rimeligere alternativer.

 

Husk at det er ikke bare motoren som går langt, det er hele bilen. En dieselmotor i 124 går fint 500k med litt vedlikehold, men fortsatt blir hele resten av bilen slitt. Drivverk slites, interiøret slites, styresnekka blir løen osv osv. På min turbodiesel røyk toppen ved 400.000 km. Jeg fikk tak i en brukt for 5000 og byttet selv. Ved 380.000 røyk vakuumpumpa. En slipper vel ikke unna under 3000 for en ny sånn heller.

 

Både 124 og 210 tåler km bra, men selv om de i stor grad bare går og går, så blir de jo slitt de også.

Link to comment
Share on other sites

Jo jeg så litt på den. Veldig pen bil det. Men det var også litt å gjøre på den, og i mitt tilfelle må jeg da sette den bort på verksted for å fikse feilene. Ringte selger og hadde en hyggelig samtale. Var noen andre som hadde ringt på denne også, og han skulle sjekke med verksted dette med lekkasjen i simring med automatkassa imorgen. Jeg må jo kjøre den et stykke hjem, så det kan mulig bli problemer om den lekker olje.  Ellers var det noe med eksosen som kanskje måtte sveises, og det kan fort koste noe ekstra. Men er jo ikke krise med å fikse med en gang.  Skal vurdere det litt, og jeg takker for fint tips  :)

 

Takk også ellers for gode svar og hyggelig hjelp  :)

 

 

Link to comment
Share on other sites

Det skal mye til at det ikke blir "litt ekstra" med bil i denne prisklassen. Simringen på automaten kjenner jeg ikke til, men resten så jo relativt overkommelig ut for et bakgårdsverksted å fikse uten at det koster for mye.

 

Tror ikke du får så veldig mye bedre 124 for omtrentlig sånn sum. M104 er nydelige motorer å kjøre.

Link to comment
Share on other sites

Da ble det en w210 E220 CDI på meg. 99 modell. Den har rusla litt, men mye er byttet i det siste og den er godkjent en stund fremover. Toppakning er nylig byttet. Motoren rusler meget pent og jeg kjørte endel mil i går uten noe å utsette på den.  Fin i lakken med kun noen få antydninger til startende rust som jeg skal ta til våren. Pen innvendig bortsett fra et løst lokk på et oppbevaringsrom rett ovenfor automatspaken. Men det skal jeg fikse.

 

Deilig å ha endelig fått seg ny dame  :lol:

 

Litt dødgang er det på den. Ikke noe kjempealvorlig, men jeg skulle gjerne likt å vite hvordan det kan utbedres. Får stille spørsmålet i teknisk avdeling.

 

Må også melde meg inn i klubben så jeg får meg et brukernavn her inne  :D

 

Avslutter tråden med å takke pent for all assistanse jeg fikk av hygglige forumbrukere  :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...