Jump to content

Sprukket frontrute, hvordan fikse dette billigst mulig?

Sverre

Recommended Posts

Frontruta på min w124 300 TDT sprekker mer og mer for vær dag som går... Har sett dette på flere like biler, så regner med at noen har erfaring... Har noen et tips på hvordan dette kan fikses billigst mulig? Jeg har delebil med hel rute, men er det vits å bytte? Eller bare kjøpe ny? hjelp... Tenkte på å oppgradere forsikring, men de krever dokumentasjon på at vindu ikke er skadet, og jeg vil helst ikke ta noen spanske med forsikringsselskapet..

Det er nesten umulig å få ut en slik rute uten at den sprekker, spesielt uten alt spesialverktøyet. Ruten er limt, sitter ikke i pakning som på gamle biler, så man får ikke byttet den uten å ha både peiling på hva man gjør og spesialverktøy. Aldri hørt om noe forsikringsselskap som krever noe sånt, men om de virkelig er så firkantet hadde jeg prøvd en annen kundebehandler. Det er jo bare å oppgradere fra ansvar til delkasko, og selve delkaskoen koster sjelden mer enn noen hundre kroner i året..

Forsikringssvindel, altså?

Dette blir vel ikke noe bedre om jeg planter bilen i et tre, tauer den hjem, oppgraderer til fullkasko, og så skriver en skademelding for å få bilen dekket.

Delkasko koster nesten ingen ting, og dekker f.eks. rute, brann, tyveri osv. Har man vært kjip nok til å ikke forsikre seg mot det, så får man være mann nok til å ta utgiften.

Selskapet komme nok til å bli mistenksomme hvis du oppgraderer til delkasko, og så like etter har sprukket frontrute som bør skiftes.

EDIT : Dette innlegget og flere av de under ble skrevet før trådstarter forandret sitt innlegg.

Veldig enig med Frode her. Har man "bare" ansvarsforsikring så får man være mann til å ta tapet og betale for ruta. :)

Man nå jo også tenke på at det faktisk kan hende at en representant for nettopp ditt forsikringsselskap kan være medlem her og når man da poster med fullt navn så er vel også veien til politianmeldelse fra forsikringsselskapets side ganske så kort. Forsikringssvindel, eller forsøk på det, er noe de ikke tar lett på.

Håper virkelig ikke du har til hensikt å svindle til deg dekning for en skade. Konsekvensene kan bli politianmeldelse og at forsikringsselskapene ikke vil ha noe med deg å gjøre.

Dessuten provoserende at jeg, og mange andre, indirekte må betale for din ruteskade. Det har jeg ingen interesse av.

Bytt ruta og betal det det koster. Ta det som en lærepenge.

"Å spare seg til fant" er sjelden et mer dekkende uttrykk, enn i tilfeller som dette.

Vi husker vel alle "sexy tore" saken som fikk riksmedia til å rette søkelyset mot et lite Norsk Mercedes forum, pga forsikrings svindel.

Mener brodern betalte rundt 4000 for sin rute inkludert montering til sin 202.  så prisen  er ikke så værst. Koster nesten det samme som å "oppgradere" til delkasko ink egenandel. Tror det var rundt 2000 ekstra for delkasko på min.

Jeg har ikke tenkt å svindle ;)

Det er jo derfor jeg spør om tips om hvordan jeg kan gjøre dette billigst mulig! :)

Takk for tips og tilsnakk! Jeg visste ikke det var så alvorlig... :S

Jeg får vel bare betale, siden jeg i utgangspunktet var så kjip å kjøpe billigst forsikrig;)

Hvis man har rette utstyret går det fint an å få ut ruta på delebilen, solgte både frem- og bakruta på en w124 delebil jeg hadde stående en gang. Det du da må gjøre er å 'skjære' limet med en slags ståltråd som er lagd for sånt. Må helst være 2 stykker, så er det ganske fort gjort! Gjelder selvfølgelig å være litt forsiktig så ikke ruta knuser, men er fullt mulig å gjøre.

Guest Mercedes eier

hei, hvordan virker den varme tråden rundt frontruta, ser det er en ledning på toppen av ruta innvendig i bilen.

skulle hatt ut ruta hel

• 3 weeks later...

Det går fint å "skjære" ut ruta med fesks. en Fein :fein-multimaster(her skulle det vært en link til en slik maskin,men det fikk jeg ikke lov til.

har gjort det selv riktig nok på en Opel men det er nå mye det samme.

Forøvrig fikk jeg satt i en ny rute i en S124 for ca 3 år siden betalte 4000 ferdig montert.var tilogmed grønt solfelt i den :-)

Bjørn