Sverre Posted January 13, 2012 Share Posted January 13, 2012 Frontruta på min w124 300 TDT sprekker mer og mer for vær dag som går... Har sett dette på flere like biler, så regner med at noen har erfaring... Har noen et tips på hvordan dette kan fikses billigst mulig? Jeg har delebil med hel rute, men er det vits å bytte? Eller bare kjøpe ny? hjelp... Tenkte på å oppgradere forsikring, men de krever dokumentasjon på at vindu ikke er skadet, og jeg vil helst ikke ta noen spanske med forsikringsselskapet.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
E_S Posted January 13, 2012 Share Posted January 13, 2012 Det er nesten umulig å få ut en slik rute uten at den sprekker, spesielt uten alt spesialverktøyet. Ruten er limt, sitter ikke i pakning som på gamle biler, så man får ikke byttet den uten å ha både peiling på hva man gjør og spesialverktøy. Aldri hørt om noe forsikringsselskap som krever noe sånt, men om de virkelig er så firkantet hadde jeg prøvd en annen kundebehandler. Det er jo bare å oppgradere fra ansvar til delkasko, og selve delkaskoen koster sjelden mer enn noen hundre kroner i året.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sverre Posted January 14, 2012 Author Share Posted January 14, 2012 okei... De ville rett og slett ha garanti på at det ikke var brudd på ruten før forsikringen ble oppgradert... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted January 14, 2012 Share Posted January 14, 2012 Mye koster en frontrute da? Drar du innom en glass-butikk, så kan det jo hende dem har en stående du kan få rimlig også? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted January 14, 2012 Share Posted January 14, 2012 Forsikringssvindel, altså? Dette blir vel ikke noe bedre om jeg planter bilen i et tre, tauer den hjem, oppgraderer til fullkasko, og så skriver en skademelding for å få bilen dekket. Delkasko koster nesten ingen ting, og dekker f.eks. rute, brann, tyveri osv. Har man vært kjip nok til å ikke forsikre seg mot det, så får man være mann nok til å ta utgiften. Selskapet komme nok til å bli mistenksomme hvis du oppgraderer til delkasko, og så like etter har sprukket frontrute som bør skiftes. EDIT : Dette innlegget og flere av de under ble skrevet før trådstarter forandret sitt innlegg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frode Sørensen Posted January 14, 2012 Share Posted January 14, 2012 Veldig enig med Frode her. Har man "bare" ansvarsforsikring så får man være mann til å ta tapet og betale for ruta. Man nå jo også tenke på at det faktisk kan hende at en representant for nettopp ditt forsikringsselskap kan være medlem her og når man da poster med fullt navn så er vel også veien til politianmeldelse fra forsikringsselskapets side ganske så kort. Forsikringssvindel, eller forsøk på det, er noe de ikke tar lett på. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ØHN Posted January 14, 2012 Share Posted January 14, 2012 Håper virkelig ikke du har til hensikt å svindle til deg dekning for en skade. Konsekvensene kan bli politianmeldelse og at forsikringsselskapene ikke vil ha noe med deg å gjøre. Dessuten provoserende at jeg, og mange andre, indirekte må betale for din ruteskade. Det har jeg ingen interesse av. Bytt ruta og betal det det koster. Ta det som en lærepenge. "Å spare seg til fant" er sjelden et mer dekkende uttrykk, enn i tilfeller som dette. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SigurdB Posted January 15, 2012 Share Posted January 15, 2012 Vi husker vel alle "sexy tore" saken som fikk riksmedia til å rette søkelyset mot et lite Norsk Mercedes forum, pga forsikrings svindel. Mener brodern betalte rundt 4000 for sin rute inkludert montering til sin 202. så prisen er ikke så værst. Koster nesten det samme som å "oppgradere" til delkasko ink egenandel. Tror det var rundt 2000 ekstra for delkasko på min. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ØHN Posted January 15, 2012 Share Posted January 15, 2012 Vi husker vel alle "sexy tore" saken som fikk riksmedia til å rette søkelyset mot et lite Norsk Mercedes forum, pga forsikrings svindel. "Those were the days" på 'freaken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sverre Posted January 15, 2012 Author Share Posted January 15, 2012 Jeg har ikke tenkt å svindle Det er jo derfor jeg spør om tips om hvordan jeg kan gjøre dette billigst mulig! Takk for tips og tilsnakk! Jeg visste ikke det var så alvorlig... :S Jeg får vel bare betale, siden jeg i utgangspunktet var så kjip å kjøpe billigst forsikrig;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Davor Posted January 17, 2012 Share Posted January 17, 2012 Jeg vet at en ny frontrute for W124 koster 7500kr.Hvorfor ikke kjøpe en fra en delebil,blir sikkert mye billigere. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sverre Posted January 18, 2012 Author Share Posted January 18, 2012 Jeg har delebil, men de sier det er så vanskelig å få den ut hel, men jeg kan høre hva de sier hos den lokale sjappa som fikser sånne ting.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted January 18, 2012 Share Posted January 18, 2012 HVIS ting er gjort helt riktig, skal det være en "varmetråd" rundt ruta, som man kan sette strøm på. Den vil smelte limet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sverre Posted January 19, 2012 Author Share Posted January 19, 2012 Okei! det skal jeg sjekke ut! takk! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tor Håkon Posted January 19, 2012 Share Posted January 19, 2012 Hvis man har rette utstyret går det fint an å få ut ruta på delebilen, solgte både frem- og bakruta på en w124 delebil jeg hadde stående en gang. Det du da må gjøre er å 'skjære' limet med en slags ståltråd som er lagd for sånt. Må helst være 2 stykker, så er det ganske fort gjort! Gjelder selvfølgelig å være litt forsiktig så ikke ruta knuser, men er fullt mulig å gjøre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Mercedes eier Posted January 25, 2012 Share Posted January 25, 2012 hei, hvordan virker den varme tråden rundt frontruta, ser det er en ledning på toppen av ruta innvendig i bilen. skulle hatt ut ruta hel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lorns Stavrum Posted February 12, 2012 Share Posted February 12, 2012 Går å " skjære" den løs med en tynn wire ca 1,5-2 mm, + et par trepinner og knyte fast wiren i, og man er en inne i bilen og en utenfor som drar wiren frem og tilbake, men mener de som driver med dette har et vinklet tynn blad som de skjærer inn i limet og løsner den med Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Bjørn Posted February 12, 2012 Share Posted February 12, 2012 Det går fint å "skjære" ut ruta med fesks. en Fein :fein-multimaster(her skulle det vært en link til en slik maskin,men det fikk jeg ikke lov til. har gjort det selv riktig nok på en Opel men det er nå mye det samme. Forøvrig fikk jeg satt i en ny rute i en S124 for ca 3 år siden betalte 4000 ferdig montert.var tilogmed grønt solfelt i den Bjørn Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts