Jump to content

"Akselbredde"

Recommended Posts

Posted

Snakket med en kar vedr en 230 TE 1992. Han fortalte (blant annet) at bilen hans var veldig bred. Altså, på den måten at hjulene kom litt utenfor skjermbuene. Han hadde standard dekkdim så det skulle ikke ha noe med det å gjøre. Han hadde sett på flere andre 124 og merket seg at hans hadde større akselbredde (sporvidde). Jeg synes dette høres litt snodig ut, eller..? Tenkte det kunne ha noe med alufelgene han hadde, men det samme gjaldt på vinterhjulene der han hadde stålfelger. Kommentarer?

Guest Eivind Soltvedt
Posted

spørs om ikke innpresset på felgene han har er litt annerledes enn standard ja.

Er vel såvidt meg bekjent bare 500E/E500 som har annen sporvidde. (correct me if I'm wrong)

Posted

Be han lese inni felgen om hvilket ET(innpress) som står der og kom tilbake med info, det er nok som Eivind sier at innpresset er feil for alle W/S/C124 har tilnærmet lik sporvidde utenom 500`en såvidt meg bekjent...... :P

Guest Tom Bringsvor
Posted

Standard er vel ET49 med standard bredde på felg, er usikker på om standardbredde er 7 eller 7,5".

Om du øker bredden på felgen, bør ET senkes, tror det er ca. 4 mm. pr. 1/2" økning

Står i instruksjonsboka hva ET skal være ved å øke bredden på felgen.

Posted

På en 230 så er det riktig som Tom sier at origninal ET=49, det er da 6,5" bredde felg standard med 195/65-15 dekk, Michelin for å være presis... :wink:

Sportline har 7" felg hvis jeg husker riktig, og ET42, med 205/60-15, også det Michelin.

Alt opp til ET35 går glimrende så lenge en holder seg under 225 i dekkbredde og 8"bredde på felg, går en utenfor dette så vil det subbe hvis en ikke modifiserer hjulbuene litt..... 8)

Guest kodvaag
Posted

Felger fra en 300TE-24V subber på en "vanlig" W124 i hvert fall...

Posted

umulig..!! det er 1mm i forskjell på slike hjul, 300TE-24 har 48 og 41mm i motsetning til 49 og 42 som de fleste andre har, 500 har vel 20 i inpress, samt noen AMG modeller, sikker på det ikke er slike hjul du har prøvd.....

Dekk dimmen på 300TE-24 er lik alle andre 124 modeller, dvs 195/65-15 og 205/60-15, det er kun den ene mm som er forskjellig pga at de lagde nye felger pga størrelsen på bremsene på 300-24 og større..... :roll:

Guest kodvaag
Posted

På slutten av 90 tallet hadde jeg en 230E, kjempefin bil med skinn, automat, airbag, 4 el vinduer, osv, gammel direktørbil fra Ringøen kjøtt her i byen.

En kollega av min far solgte sin 300TE-24V og beholdt felgene.

Disse fikk jeg kjøpe billig.

Når jeg hadde de bak så kom dekkene merkbart lengre ut i hjulhusene, og foran så subbet den for et godt ord. (edit: I hjulbuene)

Desverre så husker jeg ikke dekkdimmensjon som stod på de, det kan ha vært det som gjorde det, og at de faktisk subbet foran på 300TE-24V'en også.

Men jeg mener bestemt å huske at det så ut som felgen kom betydelig lengre ut enn mine originale stålfelger.

300TE-24V Felgene var stål de også.

En ting til! Jeg har et sett 124 felger med dårlige vinterdekk liggende i garasjen, og de er merket med T-modell, og så er det et lite bilde av ei 124 stasjonsvogn på klistermerket.

Kanskje det er noen forskjell der? ET stv kontra sedan?

Posted

Høres merkelig ut Kodvaag, men jeg skal ikke hardnakket benekte det du sier for 280, 300 og større modeller har valsede hjulhus fremme originalt fra MB, du ser det på at de "mindre" modellene av 124 har helt flat kant i hulbuen mens E280 eller større har "lagt" denne inn fra fabrikk......

Kan være forskjell på de mindre modellene av 124 om de er sportline eller ikke, da er jo dekkbredden økt fra 195 til 205, det kan jo i mange tilfeller være nok, men jeg har kjørt med 225/40-18 og ET35 i mange å år der er det kun den kjente subbingen i bakkant i plasten ved kraftige humper/oppbremsing, det er pga at foringene fremme "gir" seg litt ved oppbremsing og det er akkurat nok til at dekket subber borti plasten i bakkant.

Jeg har ingen subbing i resten av hjulbuen...... derfor kan det være at han har kjørt med feil ET(innpress) på 300TE-24 og dette har gått greit pga valsinga fra fabrikk, men det gikk ikke på din.....bare en teori.... :wink:

Posted
Ser ut til at hjulene stikker lengre utenfor skjermbuene enn vanlig.

Jeg klarer ikke se hvordan felger det her er, men problemet her er garantert for lavt innpress og for brei felg.

Posted

Er det lovlig, eller "teknisk forsvarlig" på denne måten?

Posted
de er merket med T-modell' date=' og så er det et lite bilde av ei 124 stasjonsvogn på klistermerket.

Kanskje det er noen forskjell der? ET stv kontra sedan?[/quote']Tror heller det er belastningen dekkene (og felgene?) skal tåle. Stasjonsvogn har høyere vekt og nyttelast.

Posted
Er det lovlig, eller "teknisk forsvarlig" på denne måten?

Nei, men det er ikke ofte noen bryr seg annet enn på EU kontroll.

Det vil subbe i skjermen og en vil få mye sporing så det blir ubehagelig å kjøre med i forhold til dekk/felger med riktig innpress.....

Guest kodvaag
Posted
de er merket med T-modell' date=' og så er det et lite bilde av ei 124 stasjonsvogn på klistermerket.

Kanskje det er noen forskjell der? ET stv kontra sedan?[/quote']Tror heller det er belastningen dekkene (og felgene?) skal tåle. Stasjonsvogn har høyere vekt og nyttelast.

Hørtes fornuftig ut.

Posted

Bredere sporvidde fører til økt belastning på hjullager.

Posted

Jeg var og prøvekjørte/kikket på denne (først nevnte) bilen like før jul. Fikk et generelt positivt inntrykk av bilen. Jeg stusset imidlertid på dødgang i rattet. Med bilen parkert og motoren igang kunne rattet dreies 2 - 3 cm helt uten motstand. Jeg synes likevel ikke å merke noe slakk/dødgang når jeg tok en prøvetur..?

Guest Robert.84
Posted

Jeg kan ikke bruke dekk med mer enn 105 i bredden jeg 8-[

DJ7117728NovHyreSkjerm.jpg

Guest Robert.84
Posted
Jeg var og prøvekjørte/kikket på denne (først nevnte) bilen like før jul. Fikk et generelt positivt inntrykk av bilen. Jeg stusset imidlertid på dødgang i rattet. Med bilen parkert og motoren igang kunne rattet dreies 2 - 3 cm helt uten motstand. Jeg synes likevel ikke å merke noe slakk/dødgang når jeg tok en prøvetur..?

Dødgang på rattet er vanlig på 124 etter hva jeg har hørt...

Sitroengen min har 10-15 cm dødgang :tongue3: Men den er jo livsfarlig da :oops:

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
  • Create New...