MB560 Posted January 10, 2012 Share Posted January 10, 2012 Har ørlite hjullagerslakk foran på 211. Merker det ved oppjekket bil ved å ta tak i hjulet. Er man da harhendt får ein fram ein liten klunkelyd. Men OK på Eu-kontroll og ingen rumling. Har liten klunkelyd i forstillingen på samme side ved små ujevnheter. Kan hjullager lage slike lyder under kjøring? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gujoni Posted January 11, 2012 Share Posted January 11, 2012 Tviler på at det er dette som lager lyden, men lageret bør strammes til slakken er borte uansett. Får du ikke bort slakken ved stramming, bør det skiftes. På de kjære 211`ene våre er det plenty andre ting som kan lage ulyd foran på ujevn vei, dessverre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MB560 Posted January 11, 2012 Author Share Posted January 11, 2012 Har nettopp byttet bærekule som var slakk i. Fortsatt lyd. På ruglete snøføre blir det konstant små klakkelyder, men svært svakt. Den minste liten sprekk i asfalten får det til å bli ein liten klunk. Merker ingenting i høgare hastigheit. Ellers er den tight og fin. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gunsen Posted January 11, 2012 Share Posted January 11, 2012 Camberstag er vel et kjent problem, blant mange andre deler i forstilling Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sven Håkon Posted January 11, 2012 Share Posted January 11, 2012 Merk at dersom lagrene strammes til slakken er helt eliminert så kan det bli uhyrlig varmt inni der ved kjøring i høyere hastighet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gujoni Posted January 12, 2012 Share Posted January 12, 2012 Helt enig med Sven Håkan, men med nye lager skal det ikke være slakk. Med gamle kan det være ørlite grann. Man skal dog ikke høre et klunk ved bevegelse av hjulet. En generell pekepinn på om lagrene har riktig stramming er å bevege skiven mellom lager og mutter med en skrutrekker. Kan man dytte den sidelengs uten mye kraft, er strammingen ok. Alle koniske rullelagre skal ha litt forspenn siden klaringen da blir omtrent null når de blir varme. Pinjonglagrene i en differensial er et annet eksempel på dette. Der måles forspennet ved å rotere akselen med et verktøy som måler kraften som trengs for å rotere den. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.