Jump to content

Recommended Posts

Posted

Da har jeg anskaffet meg en stjerne til :D

Og den blir da den fjerde vogna i samlinga av syv stk MB`r, som jeg har tenkt å ha skilt på... Bilen er en 300-24v, som har gått ca 240 000 (hvis jeg husker riktig). Eid av en eldre herremann som tok vare på vogna, men nå har bilen stått ute i 2 års tid pga eiers bortgang. Første forsøk så starta bilen, men i de siste forsøkene så har den ikke villi startet. Mistenker plugger/OVP-relèt, så skal prøve å byttet dette.

Ettersom bilen har stått ute i 2 år, så har den fått sine skavanker... Noen forbi passerende folk har feks gjort diverse herverk... Men har ett håp om å få en nogenlunde bil ut av den for det. Fikk den meget billig pga dette, så er mye bil igjen når en får motoren til å gå ordentlig igjen :)

Ett dårlig bilde av bilen, ned snødd...

004.jpg

Blir spennende å få den opp på løftebukk, og se under den :)

• Replies 63
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Etter dagens lille innsats, så startern motoren. Byttet rotor, fordelerlokk, tennplugger og tennkabler...  :)

Så da var neste prosjekt å få flytta den, hadde håpa på litt mildvær. Ettersom bilen står på sommerdekk, men skal vel gå` ann å løse dette problemet :P

Posted

Gratulerer med ny bil! Dette kan bli kult, har selv lyst på en 300-24v   :D

Takker Martin :) Ja, det er bare å få handla seg en 300 ;)

Men da er bilen flytta bort til jobben, så da får en se over understellet på denna vogna iløpet av morgen dagens ettermiddag :)

Posted

Da fikk jeg sett over bilen litt, etter jobben igår... :)

Det som må byttes er:

- Begge bærekuler foran

- Ytre stabstagforinger foran

- Bremserør VSF

- Bremseskiver og klosser foran og bak

- Parkbremswire, begge sider

- ``Gummistrikk``/eksosoppheng på bakre eksos + tette skjøten mellom bakre og midtre eksos

- Bytter da også motorolje + filter, automatolje+filter, diff. olje og luftfilter

- Og til slutt så må jo panserstjernen byttes, da denna har blitt knekt.

Mistenker også at jeg må bytte sikringsbrett, da det har vært litt varmt på sikring nr 12 (kupevifte).

Håper ikke at det er noe galt med kupevifta, da det er ettermontert AC. Må da ha ut hele dashbordet, for å bytte vifta.

Staka også opp litt drenneringsrør i kanalar/gulv, og da kom det litt vann VSF. Så da tok jeg ut gulv teppe begge sider foran + baksetet.... Og der var det da mye vann VSF, så nå ligger teppet til tørk og bilen står til lufting/tørk. Vurderer å skru ut framsetene og ta ut hele gulvteppe, for å få det tørket skikkeli....

Tok også fram industristøvsugeren, og støvsugde bort mye barnåler/løv o.l i motorrom og bagasjerom åpningen + varmeisolasjonsteppe på innsiden av panseret. Ettersom denne drev å smuldret opp.

Satte også sammen motoren/motorrom for deksler, etter å ha stått ute å skrudd. For å få igang bilen der den stod :)

Får litt dårlig samvittighet over stv`a jeg har ståenes og venter på å bli skrudd sammen igjen, når jeg driver med denne. :P men blir vel en ordning ;)

Posted

Da har en fått gjort noe i dag også, har tatt ut gulvteppe + bagasjelokk trekket og lagt dette til tørk ;)

Feilsøkte også litt ang strøm tap på batteriet. Ser ut som det kan være noe i sentral lås kretsen som kommer og går... Får se åssen det går etterhvert som bilen blir tørr igjen.

Støvsugde også bilen innvendig for sand o.l, har trua på at dette kan bli en fint eksemplar igjen. :)

Bilder kommer etterhvert ;)

Posted

Noen dårlig bilder av bilen, som viser hvordan den har stått i siste dagene til tørk :)

005.jpg

017.jpg

014.jpg

015.jpg

012.jpg

018.jpg

Har fått drevet litt med den idag også...

Gjort rent taktrekk A-,B- og c-stolpene + dashbord og bagasjerom, godt å se fukt dannelsene i intriøret blir borte etter litt tålmodighet :) Tenker å ta dette en gang til, så en er sikker på at alt blir borte

Lagt opp + kabel og phonokabel til stereo har jeg også fått gjort i dag

Prøve å vaske gulvet en runde før jeg setter i tepper og deksler igjen. I håp om vannlukta skal bli borte. :)

• 2 weeks later...
Posted

Har blitt gjort litt mer på denne i de siste dagene...

- Intriøret er på plass igjen

Har byttet :

- Bremseskiver + klosser foran og bak + Smurt opp bevegelige deler

- Parksko + håndbremswire + Smurt opp bevegelige deler

- Indre + ytre stabstagforinger foran Og braketten som holder stabstaget HSF ved indre foring. Da den gamle var knekt av (ett kjent problem)

- Motorolje + filter

- Luftfilter

- Alle sikringer i sikringsboksener blitt byttet, da det var dårlig kontakt i noen sikringer.... Gjorde rent alle sikringsholderene og gikk over med kontakt spray og silikonspray. Så nå funker alle forbrukere som de skal.

- Deksel bak batteriet, som beskytter styreenhetene. Ble byttet pga den gamle bare var filler

Har også smurt opp soltaket og nakkestøtten VSB (nakkestøtten ville ikke låse seg til å begynne med)

Kupèviftene satt bom fast, så har demontert deksler og smurt igang viftene igjen. Så nå går de like fint igjen. Smurte likeså greit viskergiret samtidig ;)

Imorgen har jeg ett håp om å få bytta automat olje + filter og differensial oljen

Er morsomt å se at det begynner å bli bil igjen :)

Har blitt dårlig med bilder enda, men en dag kommer nok de også :)

Posted

Byttet automatolje + filter (og pakning), differensialolje og kjølevæske i dag. ;)

Tok noen bilder i dag også :)

028.jpg

030.jpg

029.jpg

Pleiet bunnpanna til automatkassa, slipte ned synlig rust, sprayet på litt grunning og tectylerte den tilslutt.. Så får håpe den ikke ruster ifiller ;)

050.jpg

052.jpg

Bedre bilde av tushinga på c-stolpen

053.jpg

Prøvde å ta noen bilder av lakken, for å vise hvor uren den er etter at den ble parkert i 2 års tid

054.jpg

055.jpg

056.jpg

058.jpg

Bilde av motorrom

043.jpg

044.jpg

Bilde av sikringsboksen som har blitt rengjort

041.jpg

Bilde av intriør

038.jpg

037.jpg

039.jpg

Posted

Konge dette :) bare fått bont bilen så er det mesta vekke

Rekne eg nok me ;) såg fint får rust og ser det ut som :P

Ja, bilen er egentlig veldig bra for rust... Ser det begynner å boble litt i lakken i hjulbuer, men bilen er brukt og ikke ny ;)

Gjorde en liten innsats idag også

Fikset bakre eksospotte, gummistrikkene bakpå potta ble bytta og tettet lekkasjen mellom midtre og bakre eksospotte...

Byttet bensinfilter og ene glide-/låsepinnen på kalipper VSF, da den gamle ikke låste seg lenger i kalipter....

• 3 weeks later...
Posted

Ett steg nærmere veien for denne bilen i dag, fikk bytta innmaten i grillen og polert grillramma i dag :)

Ett bilde med gamle grill innmaten

051.jpg

Og ett bilde med den nye innmaten, bilen fikk også tilbake stjerna si idag. Ettersom den gamle var knekt av...

025.jpg

Plasserte i tillegg panseråpneren, slik at den ikke er synlig... Blir så mye penere med engang :)

Lakkerte også panseråpneren i samme slengen, da denne var grå og stygg + at den var delvis lakkert over med sølv...

024.jpg

Senkesett er bestillt, skulle komme til begynnelsen av neste uke. Blir bare 40/40 senk. ;)

Posted

Prøvde i dag å montere disse monoblock felgene som jeg kjøpte av en innpå forumet her for 1/2 år siden

DSC00239.jpg

Men ble like skuffa idag, som da jeg prøvde de på 320`n. (Som jeg egentlig kjøpte disse felgene til) Hadde mistanke om at det var like kaliptre på disse to bilene og det stemte, men måtte jo prøve i tilfelle det skal gå ;)

Syns det blir for mye og space 8 mm, med tanke på framskjermer og hjullagrene

Så er relativt skuffa over felgene, men hvis det går etter planen/drømmen. Så blir det en W201 2,3/2,5 16v i bilsamlinga, en vakker dag. Og da bør de felga passe, ellerså kaster jeg de langt til .... (resten kan dere utfylle selv :P ) Og som dere forstår så er jeg nokså skuffa, men ikke noe vondt ment iforhold til selger. ;)

Posted
:D WOW,må bare bøye me i beundring for påangsmot og tempo du viser for dagen her.Ser jo nesten ut som bilen blir som en perle å regne  :D Virkelig gøy å se på hvor fort ting blir gjort her,ett forbilde for noen av oss som heller tenker :"Manjana,manjana,for kaldt å gjør noe nå,venter på varmere vær"hehe,men ikke du ser jeg
Posted

:D WOW,må bare bøye me i beundring for påangsmot og tempo du viser for dagen her.Ser jo nesten ut som bilen blir som en perle å regne  :D Virkelig gøy å se på hvor fort ting blir gjort her,ett forbilde for noen av oss som heller tenker :"Manjana,manjana,for kaldt å gjør noe nå,venter på varmere vær"hehe,men ikke du ser jeg

Jo takk for det :) Er vel kanskje litt sånn ``litt for kaldt ute`` person selv :P men er så heldig å drive med bil hver dag, så har drevet litt etter arbeidstid når det har vært tilgang til løftebukk ;)

Og igår ble det byttet bremserør VSF + bremsevæske, flushet tanken for gammel bremsevæske

011.jpg

Så nå er det ikke lenge til det blir skilter ;)

• 2 weeks later...
Posted

Litt sen oppdatering ifra min side nå, men lørdag den 25 Feb. Så vasket jeg bruksvogna og denne samtidig ute i en sol fylt dag :) Noen bilder

Bilene koser seg med avfetting og 300`n har også fått felgrens i tillegg

002.jpg

Etter vask

005-1.jpg

004-1.jpg

Fikk bort mye grønt mose/alge lignede rester på lakken samt rusk ifra busker

Torsdag den 1 mars, så kom senkefjørene på. Vurderer kanskje å bytte 1`r putene foran til 2`r. Sitter 2`r puter bak nå. Ble litt lavt, syns bilen ser ut som at den kollapser foran. Når det blir så lavt, men har ikke helt bestemt meg enda...

Tok en liten prøvetur den Fredag den 2.mars, godt å få luftet den litt. Ettersom den bare har blitt kjørt inn og ut av verksted, de siste 2 mnd hver dag... Var en voldsom tikkelyd i en av ventil løfterene, så sjekket oljenivået før jeg tok meg en luftetur. Og (heldigvis) borte ble lyden etter par minutter etter landeveien + at dekka/ørkenplaten skrapet ikke under kjøreturen... Er mye telèhiv bortover her nå...

007.jpg

008.jpg

Høyden synes ikke så godt foran på disse dårlige mobil bildene, men etter kjøreturen sjekket jeg CO`n og bremsene på bremserulla. Og der la ørkenplata under motoren, seg fint på midtre delen av bremserulla... Hørte ørkenplata, drev å skrapet litt under bremsetesten. Men var ingenting å utsette på CO og bremsene ;) Så blir nok ingen problem med dette, under EU kontroll for å få ut skiltene...

Og i dag så ble røret mellom luftfilteret og inntaket i grillen skiftet da denne var defekt. + At jeg byttet lista som sitter over skiltplaten på koffertlokket. Ettersom denne var knekt/sprukket opp på venstre halvdel.

011-1.jpg

Gjorde rent skiltlys glassene samtidig, så nå lyser de bra ifrohold til før ;)

• 4 weeks later...
Posted

Da har jeg fått drevet litt med denne her igjen, etter jobben i dag. Den har bare stått på jobben og støvet ned siden sist jeg postet her. Så idag kjørte jeg den hjem og vasket den + klargjort den for polering. Tok også en motorvask på den. Var også morsomt å se den ved siden av 500`n :)

164.jpg

165.jpg

166.jpg

167.jpg

169.jpg

171.jpg

172.jpg

174.jpg

175.jpg

Litt dårlige mobil bilder men, det får heller gå...

Posted

Har brukt noen timer i garagen nå, med poleringsprodukter og slik ble resultatet :)

095.jpg

096.jpg

097.jpg

098.jpg

105.jpg

102.jpg

100.jpg

111.jpg

084.jpg

085.jpg

087.jpg

117.jpg

Har også gått over diverse kanter og kriker og kroker :)

114.jpg

112.jpg

110.jpg

109.jpg

108.jpg

Motorrommet

093.jpg

092.jpg

Iforhold til hva jeg kjøpte bilen for, så er jeg ganske så fornøyd med bilen sålangt :)