Jump to content

Recommended Posts

Posted

Preventivt vedlikehold kan spare en for mye trøbbel, bare man vet hva man skal se etter.

 

Kanskje er det flere som har gode tips, og vil dele dem her?

 

 

Del 1 : Drivakslinger som knekker:

 

Jeg er ikke den første, og garantert ikke den siste som ryker en drivaksling. På min 124 (og de fleste andre?) sitter den en mansjett som etter beste evne prøver å holde fetet i drivknuten på plass. Sentrifugalkraften vil imidlertid presse fettet utover, og det blir liggende i selve leddet og ut mot mansjetten. Der akslingen går gjennom mansjetten blir det tørt, og da begynner det etter hvert å ruste. Det er her alle de jeg har sett har røket.

Mansjetten kan man ganske enkelt ta av for å hive inn mer fett, men hvis det skal ha noe for seg, må den løsnes innerst, så akslingen kan smøres.

 

Er man litt forsiktig, kan den originale festeringen brukes om igjen, evt. kan man bruke noen kraftige strips.

 

 

Det er gjort på noen få minutter, og kan fort spare en for mye plunder.

Posted

Du kjøper nye stålstrips hos BOS, koster ikke mange kronene, ellers kan du bruke rustfrie elektriker stålstips men da må du ha spesialtang for å montere de....

 

Klipp av de eksisterende, tre opp mansjett og fyll på med nytt fett, smør også godt inn med fett på selve akslingen også så hindrer dette rust.

Tre på mansjett og fest nye strips... :P

 

Har du asklingen løst så demonterer du hele greia å vasker den i diesel før du presser inn mytt fett i kuleleddet..... det har jeg gjort og det er veldig enkelt når akslingen ligger på benken....bare husk at kulene triller langt om de detter ut.... :lol: 8)

Posted

Smør akslingen på vindusviskeren! Vipp av lokket som sitter nederst på viskeren. Start viskeren og stopp tenningen slik at den blir stående i utvidet posisjon. Noen dråper med lett smøreolje sørger for at akslingen ikke går tørr, og du slipper å brenne viskermotoren. En treg visker er ikke det samme som sliten motor, men mest sannsynlig tørr aksling. Overføringsarmene som sitter under vinduet på motoren er ikke like utsatt.

Posted

Smør akslingen på vindusviskeren! Vipp av lokket som sitter nederst på viskeren. Start viskeren og stopp tenningen slik at den blir stående i utvidet posisjon. Noen dråper med lett smøreolje sørger for at akslingen ikke går tørr, og du slipper å brenne viskermotoren. En treg visker er ikke det samme som sliten motor, men mest sannsynlig tørr aksling. Overføringsarmene som sitter under vinduet på motoren er ikke like utsatt.

 

Ingen dum ide å gjøre med den eletriske teleskopantennen med jevne mellomrum også.

Posted

Smør akslingen på vindusviskeren! Vipp av lokket som sitter nederst på viskeren. Start viskeren og stopp tenningen slik at den blir stående i utvidet posisjon. Noen dråper med lett smøreolje sørger for at akslingen ikke går tørr, og du slipper å brenne viskermotoren. En treg visker er ikke det samme som sliten motor, men mest sannsynlig tørr aksling. Overføringsarmene som sitter under vinduet på motoren er ikke like utsatt.

 

Ingen dum ide å gjøre med den eletriske teleskopantennen med jevne mellomrum også.

 

Denne får du kjøpt spesial servietter til. Det skal ikke brukes wd40 eller lignende på disse, men silikon. Min fungerte knirkefritt i hele fjor vinter.  :D

Posted

Jeg fant delenummeret i EPC en eller annen gang, bestilte det bare hos BoS. En eske med 10 servietter kostet en 50lapp tror jeg det var. Skal finne delenr når jeg finner igjen esken :D

Posted

Når det gjelder drivakselleddene av den typiske varianten med 6 kuler som overfører kraften, så

har jeg vært borti flere hvor fettet er nesten som stearin. Tar du det mellom to fingre så knuses det i

biter. Dette kan løses ganske enkelt ved å sprøyte inn litt gearolje ved hjelp av en oljekanne

etter å ha løsnet klemmen ved akseldelen (den minste). En gang opplevde jeg at to av leddene

knirket fordi de var tørre og allerede etter noen meter var de helt stille etter en slik behandling.

Oljen løser opp fettet og gir det riktig konsistens igjen. 2-3 pump er nok i de fleste tilfellene.

De kan også demonteres, rengjøres og settes sammen igjen, men denne operasjonen er litt

tricky å få til, spesielt første gangen. Dette kan være aktuelt etter en ødelagt mansjett som har sluppet inn grus og annen forurensing, noe som ødelegger leddet etter ganske få mil.

Posted

En annen ting som kan være greit å gjøre er å ta av navkoppen på forhjulslagrene og se på

hjullagerfette på det ytterste lageret. Dette blir også stivt og voksaktig etterhvert. Det er veldig enkelt å

ta av dette lageret og erstatte noe av det gamle fettet med nytt. Ryker det et forhjulslager så er det i

de fleste tilfellene det minste, dvs.det ytterste som ryker. Bare husk at navet ikke skal være fullt av

fett ettersom dette kan gi lekkasje ved simmerringen. Dette er noe man kan gjøre uten å røre bremsene.

På 80-tallet var det helt vanlig å skifte fett på forhjulslagrene hver 60 000 km service, men fettet har kanskje

blitt bedre siden dette ikke lenger er nevnt i servicemanualen.

  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...