Jump to content

motor problem 87 300ce (c124)

Recommended Posts

Guest Stian Leivestad
Posted

hei ! :)

eg har nylig kjøpt meg ein 87 modell 300ce, når eg kjøpte bilen fjuska den noe sinnsykt og gjikk ikkje reint når den var verken varm eller kald.

så eg fikk bilen heim og bytta, luftfilter, bensin filter, olje, plugger,div rele og peiste på med kondens fjerner.

og no går bilen heilt reint, heilt til den kommer på 85-90 grader, då stopper den momentant, og eg må vente til motor har kjølt seg ner en god del før den starter igjen...:S

noen som har vert borti lignende eller veit ka som kan vere feilen ? =)

Guest Stian Leivestad
Posted

takk for svar ! =) dete r releet med 2 sikringer oppå ?

Guest Stian Leivestad
Posted

no har eg prøvd 2 andre releer eg hadde liggenede her, samme problem.. med det eine ruste motor seg opp på tomgang osv med det andre stoppa den når den kom til 90 grader. men eg har ein 124 ambulanse stående, der såg eg det var likt relee, men dette er ein 230 motor. men er det mulig og bruke OVP releet fra 230e også =) ?

Guest Stian Leivestad
Posted

fordelerlokk hadde forige eiger bytta sa han =) men kan jo alltid ta det av og sjå  :)

Guest Stian Leivestad
Posted

ja okei  :) då ska eg prøve det =)

Guest Stian Leivestad
Posted

no har eg tatt OVP releet fra ambulansen, for dette veit eg funker 100% satte det i og fyrte opp, men etter vert som motor fikk temperatur så ruste motor seg.

så eg nappet av ledningen til kaldstart dysa, og den roet seg ned igjen =)

men har ikkje hatt anledning til og få kjørt motor varm endå, men har en liten følelse av at den kald start dysa kan ha vert med påp og lage trøbbel =)

Posted

Sjekk ledningene rundt og ved motor og se til at de ikke har mistet isolasjonen slik at du får kortslutning..... åpne hovedstrømpe også....kjøp en gjeng med krympestømpe på clas og isoler de kablene som er uten isolasjon på ny.... :P

Guest Stian Leivestad
Posted

samme problem etter bytte av OVP releet også.. "/ bare at no når eg prøvde og starte mens motor forsatt var varm, så tente den litt men puttra og smalt i luftfilter boks. og så var den helt død til den ble kald igjen.. :S dette du sier om lednngene som kan ha mistet isolasjonen, er dette noe som gjør at det bare er trøbell når motor er varm =) ?

Guest Gjesten
Posted

Til dere som har en 100% fungerende bil med KE-jetronic . Kjør motoren varm og vipp av OVP releet og kjør. Tror noen av dere blir forundret hva som skjer.

Posted

Til dere som har en 100% fungerende bil med KE-jetronic . Kjør motoren varm og vipp av OVP releet og kjør. Tror noen av dere blir forundret hva som skjer.

Det kommer jo an på hvordan den mekaniske grunninnstillingen er. På en av 300E'ene mine så var det nesten så motoren døde og den slukte bensin. På den siste 300E'n så gikk den som en klokke (og hadde et fantastisk lavt forbruk på langkjøring!)

Guest Gjesten
Posted

Det kommer jo an på hvordan den mekaniske grunninnstillingen er. På en av 300E'ene mine så var det nesten så motoren døde og den slukte bensin. På den siste 300E'n så gikk den som en klokke (og hadde et fantastisk lavt forbruk på langkjøring!)

Hva får deg til å tro at vi ikke vet hva som skjer? Det har vært skrevet om her mange ganger.

Det gjalt jo selvfølgelig som nevnt 100% fungerende bil og ikke en helt feiljustert.

Dette vet jo du repvik selv om du la på litt slik du la det frem.

Grunnen til jeg skrev det er fordi releet blir nevnt i så mange tilfeller når folk har problemer.

Derfor tenkte jeg kansje mange av de som IKKE vet hvordan KE-Jetronic fungerer hadde synes det hadde vært artig og kjent hvordan den gikk uten slik at de vet litt mer når de får et problem.

@ Aleksander , stopper de momentant hvis releet kutter?

Sp

Posted

@ Aleksander , stopper de momentant hvis releet kutter?

Nei, men så tok jeg ikke utgangspunkt i at dette var en 100% fungerende bil heller.

Kan du ikke heller komme med forslag til hva personen skal sjekke i stedenfor?

Guest Gjesten
Posted

Det som er viktig å vite er hva som kan skape problem.

Fungerer bilen opp til la oss si 70 grader i dette tilfellet så er det bedre å ta av releet for å teste.

Da fjerner man mange feilkilder som f.eks styreboks feil som kan sende ut bensinkutt signal,tempsensor feil,trykkregulator på mengdefordeler mm.

Er problemene like kan man se nermere på tennmodul,svinghjuls sensor,coil hvis en har tenningsfeil eller hva nå problemet er med hver enkelt bil.

Det er det jeg mener. Når folk vet at bilen dems fungerer like godt uten releet så kan de bare vippe av releet for å eleminere feil når de event får det.

Guest Stian Leivestad
Posted

har no testa bilen uten releet også, tok ut releet og kjørte et par turer fram og tilbake i veien her heima, så lot eg den stå og gå på tomgang utafor, no stoppa den når den blei 90 grader ca, men no trengte eg ikkje vente så lenge før den starta igjen.. så då kan det muligens vere nokke tennings feil ?  tenkte og la den stå og gå til den stopper også sjekke om det ikkje er gnist på den etterpå.

då må det vel kanskje vere tennmodul eller coil som du nevner ? =)

Guest Stian Leivestad
Posted

men ka tempratur skal motor ideelt sett ligge på ? :)

• 3 weeks later...
Guest Stian Leivestad
Posted

nåken andre som har tips =)? googla litt i ste og fant ein link til ein som hadde samme problemet, men det var ikkj mercedes, men ein eller annen bil, der var det  TDC-sensoren som var gåen.. kan det vere det samme her =)?