Guest øyvind rønning Posted January 1, 2012 Posted January 1, 2012 Hei, noen som vet om en automatkasse fra en 74mod 280 S 116 uten videre passer i en 68mod 250 SE 108? 250 SE har tidliger hatt manuell kasse..... Svar her, på mail monsterepost@gmail.com eller tlf 932 15737 Mvh Øyvind Quote
Jan Rune Posted January 2, 2012 Posted January 2, 2012 Her er det flere ting som spiller inn Kassa vil nok fysisk passe på motoren, men siden din motor har hatt manuell kasse må du bytte svinghjul. På disse motorene er svinghjulet montert på veiva når de ble balansert på fabrikk, det vil si at du ikke uten videre kan montere på et annet svinghjul. Svinghjul fra en motor med automat må derfor avstemmes mot ditt svinghjul slik at det ikke blir ubalanse. Det finnes et gammelt verktøy fra MB for å gjøre denne jobben. Oldtimerservice i Oslo tar på seg slike jobber. Det er skille i 69 på biler med smal og bred kardangtunnel, tidlige biler som har GA4 kasse (automat) har altså en smalere tunnel. Her må det i tilfelle moddes litt for å få inn den nyere kassa. Quote
Guest øyvind rønning Posted January 2, 2012 Posted January 2, 2012 Hei, takk for raskt og utfyllende svar. Kanskje bedre å forsøke å få tak i kasse av rett type da. Ser jo at det med svinghjulet må gjøres uansett men slipper jo modding av tunnel. Noen som vet om kasse til salgs? Mvh Øyvind Quote
Jan Rune Posted January 2, 2012 Posted January 2, 2012 En delebil med riktig girkasse er nok det beste da får du også med ledningsnettet, magnetventilen og bryteren på spjellhuset. Har gjort en sånn ombygging fra manuell på en bil med den tidlige girkassa og det er en del jobb og mye deler som skal til i forhold til de nyere. Et annet alternativ hvis du ikke er så pirkete på originalitet er jo og massere tunnellen og få tak i en M130 280SE med automat fra en nyere 108 bil. Eller så går det jo an å selge bilen og kjøpe en med automat, det er nok det enkleste Quote
Guest øyvind rønning Posted January 7, 2012 Posted January 7, 2012 Hei Jan Rune, må mase litt på deg igjen siden det virker som du har god kontroll på 108 biler Har nå tilgang på en komplett 71mod 280 SE med et ganske så stort rustproblem. Men motor / gir er i veldig bra forfatning. Forstår jeg deg riktig når jeg går ut fra at denne "pakken" er forholdsvis kurant å montere i min bil? Har fått med meg det med "massage" av kardangtunell Tenker i så tilfelle å bruke både motor og gir i forhold til svinghjul etc. Mvh Øyvind Quote
Jan Rune Posted January 7, 2012 Posted January 7, 2012 Ja det skal være ganske kurant da plukker du følgende av delebilen: Radiator (pga oljekjøler til automaten) Mellomaksel Pedalstell kickdownbryter under gasspedal (ta også med gassoverføringsstaget for sikkerhetsskyld) Ledningsnett til startsperre funksjon, kickdown og ryggelys. Girspak Usikker på hvor mye du må modde tunnellen så du kan jo også skjære ut tunnellen fra delebilen hvis du trenger noen biter for å få det til. Jeg ville også sjekket utveksling på bakaksel, har du 3.92 og det er 3.69 på delebilen ville jeg vurdert å bytte så får du ned turtallet litt. Sjekk også om det er ventilerte skiver foran, det bør du ta vare på i såfall. Ta bensinpumpa også, de er dyre så det er greit å ha en på hylla. Er på jakt etter trepanelet under instrumenthuset til en 71-72mod så hvis du handler den delebilen kan jeg være interessert i den biten. Lykke til! Quote
Stian Posted January 9, 2012 Posted January 9, 2012 Eller så gis det bort en manuell kasse i Stavanger. https://ssl.mb-lounge.com/nor/kleinanzeigen_ausgabe.php Quote
Recommended Posts