Benjamin Posted January 1, 2012 Posted January 1, 2012 Sitter i bilen på vei hjem fra en hyttetur. Ligger i 70 på hovedveien da en brøytebil kommer mot meg i motsatt kjørefelt og pisker bilen min med salt i det den kjører forbi.. Det er 5 varmegrader ute og regner! på toppen av det hele så er det meldt varmegrader og regn ut uka. Hva i svarte er det de salter veiene for? Quote
vegardxf Posted January 1, 2012 Posted January 1, 2012 de sitter nok på en sentral en plass langt derifra og ser på en dataskjerm at det kansje er frost der. men for en tid tilbake fikk sjåførene lov til og la vær og salte om de mener det er unødvendig, men er ikke sikkert alle bryr seg og bare kjører på med salt... han har sikkert ikke en bil han er redd for Quote
Tor Erik Skaug Posted January 1, 2012 Posted January 1, 2012 fordi om det er varmegrader på dagtid så er det ofte at det blir kalder på kvelden og natta, så da blir det saltet for å ungå at det fryser på og blir glatt, har kjørt brøyting og salting i mange år selv Quote
Benjamin Posted January 1, 2012 Author Posted January 1, 2012 fordi om det er varmegrader på dagtid så er det ofte at det blir kalder på kvelden og natta, så da blir det saltet for å ungå at det fryser på og blir glatt, har kjørt brøyting og salting i mange år selv Joda det forstår selv jeg. Men regnet har fjernet snøen og det er meldt varmegrader selv om natten. Ingen som kan komme her og si at vi ikke salter veiene for mye i Norge. Salter mer for hvert eneste år som går. Quote
FrodeS Posted January 1, 2012 Posted January 1, 2012 Ikke så rart. Hvis det blir en kvart minusgrad, så kjører folk av veien an mass, og gjett hvem som får skylda da? Det blir mye mindre bråk når det saltes for mye enn når det saltes for lite. Quote
Tor Erik Skaug Posted January 1, 2012 Posted January 1, 2012 Ikke så rart. Hvis det blir en kvart minusgrad, så kjører folk av veien an mass, og gjett hvem som får skylda da? Det blir mye mindre bråk når det saltes for mye enn når det saltes for lite. det var godt sagt frode Quote
Hans Kåre Isdal Posted January 1, 2012 Posted January 1, 2012 folk kan ikkje kjøre bil om vinteren. så derfor må me og sørge for at dei heller ikkje lærer det i det heile. salt er det alt for masse av. og folk bør heller lære å kjøre på snø og is..og ha gode dekk. det hadde tjent bilister i det lange løp. og staten. Quote
Guest TAL Posted January 2, 2012 Posted January 2, 2012 "Det er 5 varmegrader ute og regner! på toppen av det hele så er det meldt varmegrader og regn ut uka. Hva i svarte er det de salter veiene for? " Tror du skal være litt mindre "kul", de har nok sikkert en baktanke med jobben de gjør, og det skal du være glad for. (De som jobber på veikontoret er sannsynligvis ikke født i går) Om det er overskyet og det er en liten sjangs for at det klarner opp, da fryser det på bakken selv om det er plussgrader i lufta, grunnet stråling fra jorden.(Litt som drivhus-effekt, kort/langbølget stråling.) Litt på samme måte som om du legger colaén din i ett vått håndkle i sola på stranda, da får du kaldere cola etterhvert som fuktigheten i handkleet fordamper. Quote
repvik Posted January 2, 2012 Posted January 2, 2012 Tror du skal være litt mindre "kul", de har nok sikkert en baktanke med jobben de gjør, og det skal du være glad for. (De som jobber på veikontoret er sannsynligvis ikke født i går) Beklager, men det tror jeg fint lite på. Her i Trondheim har de vært svært flinke til å salte når det har vært 15-20 minus og meldt lavere temperaturer. Den eneste grunnen jeg kan se for å salte i slikt vær, er å lønne sjåførene. For veiene blir verre, ikke bedre, av salting ved slik kulde. Quote
Alexander Posted January 2, 2012 Posted January 2, 2012 Her er en kronikk fra Vegvesenet om salting: http://www.vegvesen.no/Om+Statens+vegvesen/Media/Kronikker/Kronikk:+Hvem+t%C3%B8r+slutte+%C3%A5+salte+vegene%3F.242311.cms Quote
Benjamin Posted January 2, 2012 Author Posted January 2, 2012 Det saltet de la på hovedveien må uansett ha regnet bort. Været forble det samme og det var mer regn når jeg startet dagen min i dag. "TAL" Ordet du leter etter er ikke kul, men irritert. Quote
Benjamin Posted January 2, 2012 Author Posted January 2, 2012 Hehe må nok legge til at jeg var mest irritert når jeg skrev denne posten. Like etter at jeg hadde blitt pisket av salt så traff jeg et hull i veien Quote
RuneT Posted January 3, 2012 Posted January 3, 2012 Det er 5 varmegrader ute og regner! på toppen av det hele så er det meldt varmegrader og regn ut uka. Hva i svarte er det de salter veiene for? Fordi det 1 januar og en av våre aller helligste dager med 200% betaling. Her hjemme brøytes det mest på søndager. Garantert. Og det er ikke fordi det snør mest på søndager. Å salte når det regner hjelper lite. Da skal det jammen slutte å regne kjapt, for saltet blir fort vannet ut. Men vi må jo bare stole på at gutta vet hva de gjør. Jeg har ikke tenkt å ta over verken salting eller brøyting.... Quote
Fredrik B Posted January 5, 2012 Posted January 5, 2012 Lurer på hva som hadde skjedd om vi "dødelige" hadde tatt over ansvaret for vintervedlikehold. HAr det blitt noe bedre? Quote
Vegard B Posted January 6, 2012 Posted January 6, 2012 første jobben jeg hadde etter jeg tok lappen på stor bil var som som brøytebilsjafør.Folk klager jo f... meg uansett,enten når vi var ute eller når ikke vi var ute,aldri fornøyd er folk. I tilleg har du sånne forbanna tullinger som truer seg forbi når du brøyter og aner ikke å mange ganger jeg fikk fingern ut av vinduet når di passerte.Skal innrømme att jeg sikkert ikke var noe bedre sjøl,men jeg kommer ikke til å klage igjen på brøytebilen,di er der for folks sikkerhet å ikke noe anna.så prøv dette sjøl før dere dømmer folk. Quote
FrodeS Posted January 6, 2012 Posted January 6, 2012 Lurer på hva som hadde skjedd om vi "dødelige" hadde tatt over ansvaret for vintervedlikehold. HAr det blitt noe bedre? Er de ikke dødelige de som har ansvaret nå? Quote
Fredrik B Posted January 6, 2012 Posted January 6, 2012 Lurer på hva som hadde skjedd om vi "dødelige" hadde tatt over ansvaret for vintervedlikehold. HAr det blitt noe bedre? Er de ikke dødelige de som har ansvaret nå? Jojo, men du skjønner da hva jeg mener. Er ikke de i brøyteblen som dør om den kjører i fronten på en personbil Quote
Recommended Posts