Jump to content

Recommended Posts

Posted

Har "problemer" med at passasjer siden får kald luft og førersiden er ok.

Det er derimot kun på maks varme, mens mellom innstillingene mellom kaldt og varmt er litt diffuse -tror ikke reguleringen her fungerer optimalt.

Men det har jeg lest meg frem til at kan skyldes en tempsensor under dasjbordet...

Det som jeg lurer mest på nå er hvordan flow og funksjon på dette anlegget i varmemodus er.

Går varmvann fra bakkant på toppen, igjennom to register også videre igjennom duo ventilene også tilbake til vannpumpen?

Duo ventilene har jeg sjekket, de slår og jeg har rengjort de. Men de er vel ikke det eneste som regulerer varmvann flowen igjennom registrene i cupèn.....eller?

Posted

Det som jeg lurer mest på nå er hvordan flow og funksjon på dette anlegget i varmemodus er.

Går varmvann fra bakkant på toppen, igjennom to register også videre igjennom duo ventilene også tilbake til vannpumpen?

Stemmer godt, det.

Det er "ett" register med én inn og to ut.

Disse tok jeg for lenge siden, da jeg sleit med noe av det samme:

vapp1.jpg

vapp2.jpg

vapp3.jpg

vapp4.jpg

Det første du skal sjekke er allikevel vifta til høyre for hanskerommet. Den trekker luft gjennom en slange som ender ved en sensor ved siden av bryteren til soltaket. Den skal gå når tenninga er på, og sjekkes greit ved å holde et tynt papir (sigarettpapir?) oppunder gitteret og se om det blir sittende.

Når vifta står (noe den gjør etter noen hundre tusen km), blir reguleringen treg, og du opplever gjerne at temperaturen svinger en del opp og ned. Det er er denne ene sensoren i kupéen, samt de to som du ser på bildene jeg tok som forteller elektronikken hvor varmt det er, og om det skal åpnes eller lukkes for flow gjennom høyre og venstre del av registeret.

Det er ganske enkle saker, og det er begrenset hvor stor forskjell du får mellom høyre og venstre side. Jeg tror det er max 7C forskjell, og hvis ett av hjulene "klikkes" til max varme, vil det overstyre. Hvis det "klikkes" ulikt på begge sider, mener jeg førersiden har førstepri.

Posted

Viften har jeg sjekket, den er død. Ligger langt under airbag, men en test ved å ta av slangen på føleren i taket røpte at den ikke går.

Jeg har som sagt full varme på fører siden uansett innstilling på temphjul, og dette er nok grunnen til det. Kjører jeg den helt ned til over "klikket" så kommer det kald luft.

MEN på passasjersiden er det ikke likt. Her kommer det bare såvidt varme og veldig lite luft i forhold på på førersiden.

Så både flow og temp er lavere her.

Jeg har ikke sjekket de følernene du har bilde av, kanskje de ikke virker, men skal disse få bestemme noe som helst så lenge temphjulet er vridd helt over på maks?

Posted

Det høres nok ut som det kan være kontrolleren, slik Bengt sier.

Den vil regulere selv om vifta står, men det vil gå litt mer opp og ned før den får regulert seg ordentlig inn. Jeg har en sånn kontrolldings hvis du trenger.