Jump to content

nødmodus e220cdi

Recommended Posts

Posted

har et problem med 220cdi. den går stort sett bare i nødmodus .har vært på 4 verkstedbesøk og byttet snart alt av følere på motoren+partikkelfilter. kan denne el motoren under innsugsmanifoil som styrer spjelda der innvirke på dette så motoren dør. det hender av og til når motoren er varm at den går bra ei stund etter at man stopper motoren og starter på nytt,men etter en stund går den i nød igjen(TIDEN KAN VARIERE) .noen som kan ha noe peiling på dette?

Posted

glemte å skrive at den elmotoren og spjelda under manifoilen ikke rører på seg på hverken høyt eller lavt turtall

Posted

Er flere som har hatt problemer med at disse spjeldene setter seg ja.

hva slags tull det forårsaker er jeg usikker på.

Nå skriver du ikke hvilken årsmodell det er, men antar vi snakker om motor med kode OM611. (Fram til 03/04)

mest vanlige elektroniske feil som jeg vet om og som kan forårsake nødmodus på disse motorene er LMM, railtrykksensor og nevnte spjeld.

Posted

det er en 2001 modell. hae skifta hele rail med sensor og alt. lmm er skiftet+ de fleste andre følere/ sensorer.har også sjekket at vacumslanger er tette og har ikke funnet noe lekkasje.

Posted

takk for tipset jørn.må nok prøve å rense innsug og eventuelt bytte spjeld jeg å. må kanskje bytte motoren so driver spjelda og for å få slutt på at den går i nødprogram.

Posted

Rense innsuget og fjerne disse spjeldene.

Dens oppgave er og få jevnere gange på tomgangen bare....

Hvis noen lurer på om det blir effekt tap... Nei  8)

Har gjort det på flere biler og man merker knapt forskjellen med tomgangen.

Også slipper man problemer med dette senere....

Kontrollere om disse magnetventilene til EGR og evt til turboen hvis du har variabel-turbo...

Hvis en av disse er defekt vil motoren også gå på nødmodus...

Posted

Kan man fjerne de små plastikk spjelene i plastikk innsuget uten at det skaper trøbbel?

Måtte skifte innsug på min 270 pga løse spjel og fare for at de dro ned i motoren, og det begynner å bli noen km siden.... Varer sikkert rundt 200K km de spjelda....  Kanskje fjerne dem istedet for å bytte innsug :-). Billigere ihvertfall LOL

Guest Gjesten
Posted

Spjeldene er til for å få en bedre forbrenning og er viktige for å få bra moment ved bestemte belastninger.

Når de struper øker hastigheten på luften og forbedrer fyllingen.

Jeg har prøvd en gang å fjerne spjeldene på en,men det gikk ikke. Fikk bare feilmelding i motsetning til Bjørn.

Det gjøres en elektrisk test av motoren som styrer spjeldet samt en sjekk at de er der ved å lese av luftmassemåler når de strupes.

Kjent feil ved feil på elektrisk spjeld er en sikring som går pga kortsluttet oljedampvarmer.

Posted

Gjesten.

Hvilken Mercedes modell hvar dette???

Og årsmodell???

Pga jeg har kun gjort dette på opp til 2003 modeller.

Ikke noe problemer på di værtfall.

Jeg lar den elektriske motoren være i fred. Dvs hvis man tar ut kontaketen.

Ja, da får man feilmelding osv.

Kjenner en som jobber for Lorinser og han fortalte meg at disse spjeldene

er kun for tomgangen sin skyld.

Men det du nevner om luftmassemåleren lesere om spjeldene er der når den strupes

osv sa han ingen ting om.

For dens funksjon er:

To metallfilmsmotstander, montert på en glassmembran, lokalisert i luftstrømmen.

Den første motstanden (RT) er en temperatursensor som måler lufttemperatur.

Den andre motstanden (RS) måler luftstrømmen.

Avhengig av mengden luft som trekkes inn i motstanden, kjøles RS ned.

For å kompensere for den konstante temperaturforskjellen mellom RT og RS,

må gjennomstrømningen gjennom RS reguleres.

Varmestrømmen er den målte variabelen på luftstrømmen inn i motoren.

Denne målingen kreves av ECU for å assistere i kalkuleringen av drivstoffinnsprøytingen.

Posted

Følere og slikt som har blitt bytta, har du da handlet OE/OEM deler eller billigste/beste leverandør?

har hatt problemer med uoriginal LMM fra ukjent fabrikat der 2 stk fabrikknye LMM på rad gjorde at bilen gikk hakkete og endte i nødmodus i tide og utide.

Kjøpte OEM-del og problemene ble borte. Brukte mye tid og penger på å finne ut av feilen da verdiene fra LMM tilsynelatende lå innenfor grenseverdier.

Posted

alle deler som er byttet er orginaldeler kjøpt på mercdesforhandler. skal prøve å bytte innsugsmanifoild til helga