Egil Posted December 30, 2011 Posted December 30, 2011 Gode nyheter for de av oss som bruker egen bil til jobbkjøring, beskjeden økning, men alle monner drar. Nåværende sats har vel stått stille siden Diesel og Bensin kosta 5 kr/L. Se link for nye satser.: http://www.sph.dep.no/Personalmeldinger/2011-PMer/PM-2011-13-Saravtale-for-reiser-innenlands-for-statens-regning/ Quote
FrodeS Posted December 30, 2011 Posted December 30, 2011 Det er jo faktisk snakk om 7% økning. Denne satsen har økt jevnt og trutt, og har absolutt ikke stått stille siden drivstoffet kostet kr. 5,- pr. liter. Det jeg syns er litt småsykt, er at det beregnes 1,- ekstra pr. km pr. person man har med i bilen, men bare 0,7- hvis man må drasse med seg henger. Når jeg leverer graveren til noen, så koster det mye mer enn 70 øre kilometeren bare i ekstra drivstoff, men når jeg kjører til jobb og har en kollega med meg, kan jeg ikke helt se at det koster 1,- ekstra. Quote
RuneT Posted December 30, 2011 Posted December 30, 2011 Det jeg syns er litt småsykt, er at det beregnes 1,- ekstra pr. km pr. person man har med i bilen, men bare 0,7- hvis man må drasse med seg henger. Når jeg leverer graveren til noen, så koster det mye mer enn 70 øre kilometeren bare i ekstra drivstoff, men når jeg kjører til jobb og har en kollega med meg, kan jeg ikke helt se at det koster 1,- ekstra. Men hvorfor skal vi andre skattebetalere betalere for at du drasser på en henger med graver på? (forutsatt at vi er enige om at skatten er en totalsum som må kreves inn på ene eller endre måten, eller provenynøytral som de på tinget sier så fint). Hvorfor skulle ikke din (eller min) arbeidsgiver betale alt?? Hvorfor skal alle med grønne skilt slippe det meste av avgifter? Kan man ikke frislippe dritten og likestille person med varetransport? Quote
FrodeS Posted December 31, 2011 Posted December 31, 2011 Men hvorfor skal vi andre skattebetalere betalere for at du drasser på en henger med graver på? Nja, dette har jo med hva bedrifter må betale sine ansatte som kompensasjon for at ansatte bruker sin egen bil. Skattebetalerne belastes ikke for at jeg drasser rundt på graveren. Tvert i mot, faktisk. Quote
Egil Posted December 31, 2011 Author Posted December 31, 2011 [Hvorfor skal alle med grønne skilt slippe det meste av avgifter? Kan man ikke frislippe dritten og likestille person med varetransport? Hvilke avgifter er det du sikter til her ? Mva ? Jeg betaler samme avgifter og bom/bro/tunnellpasseringer på min privateide varebil på grønne skilt som jeg gjør på bilene med hvite skilter. Ser heller ikke helt koblingen mellom kilometergodtgjørelsen og grønne skilter, var kanskje bare en avsporing, men hvis det er slik at jeg kunne unngått avgifter vil jeg gjerne vite hvilke. Quote
ØHN Posted December 31, 2011 Posted December 31, 2011 Men hvorfor skal vi andre skattebetalere betalere for at du drasser på en henger med graver på? Nja, dette har jo med hva bedrifter må betale sine ansatte som kompensasjon for at ansatte bruker sin egen bil. Skattebetalerne belastes ikke for at jeg drasser rundt på graveren. Tvert i mot, faktisk. Jeg sparer skatt på å kjøre med henger i hvert fall, det er nok det RuneT tenker på. Skattefradrag vi får, er det jo egentlig andre som betaler... At jeg sparer mer på å drasse rundt på folk enn på en henger, er politikk. De vil at vi skal kjøre sammen Quote
Glenn Sørvik Posted January 2, 2012 Posted January 2, 2012 Heldigvis fått en grei avtale med jobben kjører på 5,85 kr på km inntil 9000 km,skatter deretter overskyttende iflg statens takster. Har også fast oppmøte hver mnd på 2580,-. Blir noen kroner når man kjører ca.17000-19000 km inn på bil. Blir jo en del km på bilen også da,godt man kjører driftsikker w202... Har forøvrig akkurat passert 140000km nå.Bilen var gått 52000km mars 2009. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.