Guest runet Posted December 13, 2005 Share Posted December 13, 2005 Hei dere!Vet ikke hvor mange av dere som er på mercefreaken, så legger en peker dit på denne. http://www.mercefreaken.com/forum/viewtopic.php?t=1385 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Johan Stub Posted December 13, 2005 Share Posted December 13, 2005 Høres ut som en fin tur med flott bil i fint landskap. Hvor lang tid brukte du på selve kjøringen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest runet Posted December 13, 2005 Share Posted December 13, 2005 litt over 7 timer ned og det samme hjem igjen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frode Posted December 14, 2005 Share Posted December 14, 2005 Er av omtrent samme oppfatning som deg "runet"..!!.. fin bil vi har.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alexander Posted December 14, 2005 Share Posted December 14, 2005 300TE-24 er enormt bra bil å kjøre langtur med. Jeg har hatt min nede på 0,92 til stavanger, og den ligger stort sett på under literen på langtur. Noe dyrere på korte turer til og fra butikken men... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frode Posted December 14, 2005 Share Posted December 14, 2005 Har hørt om noen som har klart å kjøre 300TE-24 på 1,6 på langkjøring, da har jeg sagt at noe er alvorlig galt, når vi kjørte til Gatebil for to år siden så målte jeg min til 1,02l/mil og da var snittfarten over fjellet type veldig høy.......... når jeg har vært på "cruising" til feks sørlandet så går min på 0,93-0,94, da med full last og jevnt 90km/t omtrent hele turen. Kjørte en hel tank på bykjøring(fram/tilbake på jobb samt butikken) da gikk min på 1,33l/mil...... såpass fortjener den.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alexander Posted December 14, 2005 Share Posted December 14, 2005 Kjørte en hel tank på bykjøring(fram/tilbake på jobb samt butikken) da gikk min på 1' date='33l/mil...... såpass fortjener den.... [/quote'] 1,33 på småkjøring er jo ganske bra på disse bilene. Jeg har liggi på 1,4 til 1,5 på småkjøring. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frode Posted December 14, 2005 Share Posted December 14, 2005 1,33 på småkjøring er jo ganske bra på disse bilene. Jeg har liggi på 1,4 til 1,5 på småkjøring. Når en kjører inne i byen er jeg knapt over 2500rpm....blir liggende å putre rundt.....hvis jeg gir klampen i bånn i hvert kryss så skulle jeg fint klart å dra den opp i 1,5 -1,6l/mil men det går ikke an å kjøre slikt lenge.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alexander Posted December 14, 2005 Share Posted December 14, 2005 Når en kjører inne i byen er jeg knapt over 2500rpm....blir liggende å putre rundt.....hvis jeg gir klampen i bånn i hvert kryss så skulle jeg fint klart å dra den opp i 1' date='5 -1,6l/mil men det går ikke an å kjøre slikt lenge.... [/quote'] Det er jo ikke så mye bykjøring jeg driver med egentlig. Blir mest småturer til sørumsand og aurskog, ikke de mest traffikerte veiene i norge akkurat. Men med kald motor så blir forbruket deretter... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest runet Posted December 14, 2005 Share Posted December 14, 2005 Noen som vet om den drikker mer eller mindre med tempomatbruk på normale veier (type E6) i forhold til ikke tempomatbruk ?Hadde G20 Chevyvan med 350EFI-motor, og den streva noe inn i granskauen med gassen (jojo)for å holde nøyaktig hastighet.Merker ikke det så mye på MB-en Er det bensinkutt når vi slipper gassen på disse (103?) motorene? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alexander Posted December 14, 2005 Share Posted December 14, 2005 Er det bensinkutt når vi slipper gassen på disse (103?) motorene? Ja. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frode Posted December 14, 2005 Share Posted December 14, 2005 Hadde G20 Chevyvan med 350EFI-motor, og den streva noe inn i granskauen med gassen (jojo)for å holde nøyaktig hastighet. Merker ikke det så mye på MB-en Kvalitet Runet, kvalitet..!!.. Til opplysning så har vi M104 motor... har ikke testet forbruket selv med eller uten cruise på, men det går rykter om at den bruker litt mer, er det flat og fin vei så vil jeg anta at det er minimale forskjeller...... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alexander Posted December 14, 2005 Share Posted December 14, 2005 Forresten, hvis du har 300-24 er det en M104 motor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Eivind Soltvedt Posted December 14, 2005 Share Posted December 14, 2005 Gassen justeres ikke med bensinkutt på 103/104 med ASR, men ved regulering av gasspjeld! (vaieren fra gasspedalen går ikke inn på spjeldet, men via noen følere som sender signal til hjernen som styrer motor som styrer gasspjeld!) Uansett vil jeg påstå at bilen min ikke bruker noe mer ved bruk av tempomat på normale veier. Og den er ekstrem stabil på hastigheten når tempomat er innkoblet. er maks 1-2 km opp/ned. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest runet Posted December 14, 2005 Share Posted December 14, 2005 Begynner du å bli klar for juletur nåda Soltvedt?I morgen kommer det snø her, og det skal visst vare en stund.Synes snø er ok på denne tida Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alexander Posted December 14, 2005 Share Posted December 14, 2005 Gassen justeres ikke med bensinkutt på 103/104 med ASR' date=' men ved regulering av gasspjeld! (vaieren fra gasspedalen går ikke inn på spjeldet, men via noen følere som sender signal til hjernen som styrer motor som styrer gasspjeld!)[/quote'] EHAen kutter bensinen når gassen slippes helt opp. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Eivind Soltvedt Posted December 14, 2005 Share Posted December 14, 2005 @alexander: Hehe, gikk litt fort for meg da jeg leste gjennom. Bilene med ASR har dog ei den tomgangsbryteren som 102 og 103 (muligens også 104?) motorene har. Men regner med 0-punkt på sensoren gjør samme jobb. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Eivind Soltvedt Posted December 14, 2005 Share Posted December 14, 2005 Begynner du å bli klar for juletur nåda Soltvedt?I morgen kommer det snø her' date=' og det skal visst vare en stund.Synes snø er ok på denne tida [/quote'] Begynner å bli klar? Har vært klar leeeenge. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Eivind Soltvedt Posted December 17, 2005 Share Posted December 17, 2005 Da var turen vestover unnagjort. Forbruk fra kongsvinger til stårheim: 0.96. Pen kjøring, halvtime-time tomgang pga sulten baby. Svært lite problemer med glatt føre med maxi-ice og godt mønster foran og minimalt lovlig igjen bak. Skikkelig snøvær må man til indre deler av vestlandet for å finne! Mellom stryn og nordfjordeid gikk det i 40-50km/t pga tett snødrev. På nordfjordeid måtte vi leke brøytebil ut av rundkjøringene og på hydrotexaco på stårheim lagde vi ett spor på 1,7m bredde fra veien til pumpene. (tok bilder av spor med mobilen, vil komme straks jeg finner igjen kabelen til telefonen! ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest runet Posted December 18, 2005 Share Posted December 18, 2005 Velkommen til vest Soltvedt!Jeg reiste til Molde med V-klassa og Hakkapelitta fredag morgen (stod i time i kø på Ørskogfjellet pga et fantastisk snøvær og optimistisk vogntogsjåfør) og kom tilbake til Nordfjordeid (via Brattvåg) nå i kveld. 7 ferjer med bil, 1 heil og 5 halve (betyr 1 voksen og 5 barn for de som ikke vet hva ferje er for noe ). det blir ca 1200 kr i ferjer og bom på 30 mil !Her borte driter jeg i om drivstoffet koster 30 kr pr liter ! Skjønner dere Drivstoffutgifter er småpenger for oss likevel !!!Sukk!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Johan Stub Posted December 18, 2005 Share Posted December 18, 2005 det blir ca 1200 kr i ferjer og bom på 30 mil ! Her borte driter jeg i om drivstoffet koster 30 kr pr liter ! Skjønner dere Drivstoffutgifter er småpenger for oss likevel !!!Sukk!! Det er vel i slike øyeblikk en del av oss bare holder kjeft! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Eivind Soltvedt Posted December 21, 2005 Share Posted December 21, 2005 Ut på tur. Brøytekanten vi måtte forsere for å fylle bensin på stårheim klokka 6 lørdag morgen Hjulspor inn mot pumpene Hjulsporene leder hit Beklager halvstore bilder for dere med små skjermer! Nok ett bilde tatt idag.. Det er til dere som klager over smale veier på østlandet! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alexander Posted December 22, 2005 Share Posted December 22, 2005 Du Eivind, denne tråden er om 300-24 på tur, ikke en kjedelig gammel 12 ventiler... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Eivind Soltvedt Posted December 22, 2005 Share Posted December 22, 2005 Turen skjer i umiddelbar nærhet av der trådstarter bor! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts