Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hallo. Fikk lille julaften et problem med viskeren på min 1993 250D. Har tidligere lagt merke til at mekanismen går lett og fint uten hakk eller ulyder, så vi kan trolig se bort fra den som mulig årsak.

Symptomer: Pusseren ble skrudd på på intervallfunksjon i regnvær. Gikk 20 cm opp på ruta og stoppet (rett foran trynet mitt, selvsagt). Ikke mulig å hjelpe videre med håndmakt. Multihendel varm. Hørbart tikk fra relé hver gang viskeren skulle gått. Skrudde av viskeren på multihendel, men hørte likevel tikkingen fra releet så lenge bilen gikk. Ved stopp av motor hakket viskeren seg litt videre, ved gjentatt tenning av og på hakket den seg tilbake til 5 cm over vanlig utgangsposisjon, og stoppet der.

Ved gjentatt oppstart uten å skru på viskeren høres ingen lyder fra releet, og multihendelen er ikke varm. Skrus viskeren på og av igjen stopper den igjen rett foran trynet mitt, og klikkingen i releet fortsetter helt til motoren stoppes (uavhengig av at viskeren er skrudd av). Greit i oppholdsvær, men jeg skulle nå gjerne ha hatt fungerende visker, da. Skal jeg gå ut fra at det er releet (har skiftet et slikt kjemperelé på en E220 en gang før), må jeg ta høyde for at det (også) er multihendelen, eller er det UFOer som har vært på ferde?

MVH Tore

Posted

Såfremt det ikke er tregheter i teleskopdelen på pusserarmen,kan det virke som det er noe som har skjedd med sleperingen i pussermotoren.

dette kan du sjekke ved å demontere pussermekanismen og sjekke motoren.

Posted

Om det hadde vært sleperingen, så hadde vel ikke multihendel blitt skikkelig varm, samt vært umulig å rikke på visker med håndmakt.

Mitt beste tips er å bytte selve viskermekanismen og motor. I værste fall kan multihendel også ha gått med. Har opplevd det ved anledning tidligere.

Posted

Skulle tro sikringen vil ryke, men som sagt så har jeg svidd multihendel pga gåen viskermekanisme. Hører dog til sjeldenhetene at multihendel ryker.

Som nevnt ville jeg oppsøkt en Hoggern og skaffet ny viskermekanisme og motor.