Guest MbTore Posted December 13, 2005 Posted December 13, 2005 Lager en ny tråd mine problemer med motorfusk, siden symptomene har endret seg en del siden jeg laget den forrige tråden. Lettere å få oversikt på denne måten... Ok, saken er i alle fall den at motoren går helt fint, i utgangspunktet. Fra den er kald til den blir god og driftsvarm går motoren fint på alle turtall både med lite, mye og full gass. Etter en stund (1 mil +/-), særlig i fuktig vær, begynner den med tullet sitt. Den går fint med egg-under-foten-kjøring, altså veldig lite gass, på alle turtall, men med en gang man gir på så begynner den å fuske og blir omtrent kraftløs. Slippes gassen ut igjen, så går den fint igjen. Hvis jeg stopper og starter bilen igjen, så går den fint noen hundre meter, før den begynner igjen. Jeg begynner å bli rimelig lei av dette, så nå håper jeg noen har en god løsning Selv har jeg en følelse av at det er bensinpumpens feil, at den ikke lager høyt nok arbeidstrykk til innsprøytningen, men jeg har veldig lite erfaring med innsprøytning... Årsaken til at jeg lurer på bensinpumpa er fordi den kan surre og gå pent i perioder, men plutselig lager den lyder jeg ikke synes er passende for en bensinpumpe. Høres nesten ut som en hårføner. Stopper man bilen og starter den på nytt igjen, så låter pumpa normalt igjen også. Men hva med akkumulatoren (den lille klumpen som sitter sammen med bensinpumpa og -filteret), kan den ha noe med dette å gjøre? For ordens skyld, dette har blitt byttet til nye deler de siste par månedene:Bensinpumperelé, luftfilter, bensinfilter, aktivt kullfilter, tennplugger, tennpluggkabelsett, fordelerlokk og rotor.
Guest Eivind Soltvedt Posted December 13, 2005 Posted December 13, 2005 Om den går rent og pent i fint vær og fusker i fuktig vær ville jeg ha sett etter falskluft. Er en gummibelg under spjeldhuset som visstnok pleier å bli litt morkne etter noen år.Koster par hundrelapper hos lokale deledealer. (ikke hos MB, for der koster den mellom 3 og 4 hundre) Akkumulatoren som sitter ved pumpa er en trykkutjevner som skal sørge for at bensinstrømmen er jevn istedenfor i puls som pumpa gir. (iallefall sånn jeg forsto det på mekanikeren som tettet alle bensinlekkasjene på 300en da jeg fikk den)
Guest runet Posted December 13, 2005 Posted December 13, 2005 Om den går rent og pent i fint vær og fusker i fuktig vær ville jeg ha sett etter falskluft. Er en gummibelg under spjeldhuset som visstnok pleier å bli litt morkne etter noen år.Koster par hundrelapper hos lokale deledealer. (ikke hos MB' date=' for der koster den mellom 3 og 4 hundre)[/quote'] Renset tomgangsregulatoren på min, og fjuskinga er bedre tror jeg. Likevel ikke bra nok. Tipset ditt om gummibelgen er ikke dumt. Er det noen som vet om dette er komplisert å skifte ?
Guest MbTore Posted December 13, 2005 Posted December 13, 2005 Om den går rent og pent i fint vær og fusker i fuktig vær ville jeg ha sett etter falskluft. Er en gummibelg under spjeldhuset som visstnok pleier å bli litt morkne etter noen år.Koster par hundrelapper hos lokale deledealer. (ikke hos MB' date=' for der koster den mellom 3 og 4 hundre)[/quote'] Renset tomgangsregulatoren på min, og fjuskinga er bedre tror jeg. Likevel ikke bra nok. Tipset ditt om gummibelgen er ikke dumt. Er det noen som vet om dette er komplisert å skifte ? Er det noen som har mulighet til å slenge opp et bilde av hvor denne sitter? Og eventuelt et delenr?
Guest 300TDT Posted December 13, 2005 Posted December 13, 2005 Om den går rent og pent i fint vær og fusker i fuktig vær ville jeg ha sett etter falskluft. Er en gummibelg under spjeldhuset som visstnok pleier å bli litt morkne etter noen år.Koster par hundrelapper hos lokale deledealer. (ikke hos MB' date=' for der koster den mellom 3 og 4 hundre)[/quote']Renset tomgangsregulatoren på min, og fjuskinga er bedre tror jeg. Likevel ikke bra nok. Tipset ditt om gummibelgen er ikke dumt. Er det noen som vet om dette er komplisert å skifte ?Er det noen som har mulighet til å slenge opp et bilde av hvor denne sitter? Og eventuelt et delenr? Den sitter/ER undersiden av hele luftmengdemåler/fordelerhuset her. (På M102, vet ikke hvor lik M103 er her.)Ingen vanskelig jobb men du må av med luftmengdemåleren for å komme til.http://www.autoimport.dk/reservedele/soeg/?soegefelt=varenummer&find=1021410990
Guest MbTore Posted December 13, 2005 Posted December 13, 2005 Om den går rent og pent i fint vær og fusker i fuktig vær ville jeg ha sett etter falskluft. Er en gummibelg under spjeldhuset som visstnok pleier å bli litt morkne etter noen år.Koster par hundrelapper hos lokale deledealer. (ikke hos MB' date=' for der koster den mellom 3 og 4 hundre)[/quote']Renset tomgangsregulatoren på min, og fjuskinga er bedre tror jeg. Likevel ikke bra nok. Tipset ditt om gummibelgen er ikke dumt. Er det noen som vet om dette er komplisert å skifte ?Er det noen som har mulighet til å slenge opp et bilde av hvor denne sitter? Og eventuelt et delenr? Den sitter/ER undersiden av hele luftmengdemåler/fordelerhuset her. (På M102, vet ikke hvor lik M103 er her.)Ingen vanskelig jobb men du må av med luftmengdemåleren for å komme til.http://www.autoimport.dk/reservedele/soeg/?soegefelt=varenummer&find=1021410990 Thanks Men hvis det er falsk luft; ville den ikke da sliti på tomgang også?
Frode Posted December 14, 2005 Posted December 14, 2005 Men hvis det er falsk luft; ville den ikke da sliti på tomgang også? Meget sannsynlig Tore.... at den også ville vært litt ujevn på tomgang også hvis, det ble trukket inn falsk luft etter luftmengdemåleren... Hvis du skal måle trykket så er det en utgang på bensinfordeleren som du kan koble til et manometer eller lignende og lese trykket til fordeler direkte, da får du sjekket om det er bensintrykket eller ei som er problemet.Hvis ingen vil låne deg et slikt instrument så kan det sikkert kjøpes på biltema og bare gå på jernvaren for å få tilkoblingsstuss som passer med gjengene på fordeleren..... Du trenger et manometer som måler fra 0 - 8bar, arbeidstrykket på k-jetronik er 5bar, dysene åpner ikke før 3 bar så trykket er avgjørende for bensinmengden...... Har du sjekket elektronikken, jeg fikk slike symptomer etter motorvask, ble i orden igjen etter litt tørking og stell.... Sjekk plugger til tempsensorer og følg ledningene inn slik at det ikke er jordingsfeil, ta også å mål ut tempsensorene dine, kan være at de gir styringen signal om at motoren er "kald" og pøser på med bensin....da blir det som å kjøre med choke..... Akkumulatoren er der for å holde trykk slik at bensinen ikke "renner tilbake i tanken og at en har trykk til start etter at bilen har stått litt, den gjør ingenting under kjøring...
Guest MbTore Posted December 14, 2005 Posted December 14, 2005 Men hvis det er falsk luft; ville den ikke da sliti på tomgang også? Meget sannsynlig Tore.... at den også ville vært litt ujevn på tomgang også hvis' date=' det ble trukket inn falsk luft etter luftmengdemåleren... Hvis du skal måle trykket så er det en utgang på bensinfordeleren som du kan koble til et manometer eller lignende og lese trykket til fordeler direkte, da får du sjekket om det er bensintrykket eller ei som er problemet.Hvis ingen vil låne deg et slikt instrument så kan det sikkert kjøpes på biltema og bare gå på jernvaren for å få tilkoblingsstuss som passer med gjengene på fordeleren..... Du trenger et manometer som måler fra 0 - 8bar, arbeidstrykket på k-jetronik er 5bar, dysene åpner ikke før 3 bar så trykket er avgjørende for bensinmengden...... Har du sjekket elektronikken, jeg fikk slike symptomer etter motorvask, ble i orden igjen etter litt tørking og stell.... Sjekk plugger til tempsensorer og følg ledningene inn slik at det ikke er jordingsfeil, ta også å mål ut tempsensorene dine, kan være at de gir styringen signal om at motoren er "kald" og pøser på med bensin....da blir det som å kjøre med choke..... Akkumulatoren er der for å holde trykk slik at bensinen ikke "renner tilbake i tanken og at en har trykk til start etter at bilen har stått litt, den gjør ingenting under kjøring...[/quote'] Takk for gode tips Hvilke verdier skal måles gjennom tempsensorene?
Frode Posted December 14, 2005 Posted December 14, 2005 Har det ikke for hånden, men det er vel flere her som har, eller kan få tak i Ohm verdiene som sensorene skal gi ved forskjellig temperaturer, det er veldig enkelt å måle slik at du får sjekket det ut ihvertfall... Du trenger bare et helt standard ohmmeter så måler du motstanden over polene på sensoren.....Hvis du ikke får noen respons her på forumet så skal jeg se hjemme i kveld.....
Guest MbTore Posted December 19, 2005 Posted December 19, 2005 Da var all fusking borte! Ny bensinpumpe gjorde susen. Og til andre som skulle trenge å bytte denne; Mekonomen tar ca 1800kr for original Bosch-pumpe, B.O.S. tar 3100kr for Bosch-pumpe med stjerne på!!
Guest Tore Bjørndalen Posted December 19, 2005 Posted December 19, 2005 Det var hyggelig at du fant ut av det. Har gort det samme selv (på en Audi vel og merke) med samme symptomer. Bare en ting, midt i gleden, har du sjekket at du ikke har "dritt" / rust på tanken? Det tok nemlig drepen på den nye pumpa mi etter 6 mnd. Bare en tanke.....Sorry!
Guest MbTore Posted December 19, 2005 Posted December 19, 2005 Det var hyggelig at du fant ut av det. Har gort det samme selv (på en Audi vel og merke) med samme symptomer. Bare en ting' date=' midt i gleden, har du sjekket at du ikke har "dritt" / rust på tanken? Det tok nemlig drepen på den nye pumpa mi etter 6 mnd. Bare en tanke.....Sorry![/quote'] Alltid en eller annen gledesdreper her Hehe... Tror tanken skal være fin. Da vi bytte bensinfilteret knakk den he@#!£es Biltema-slangetanga da jeg skulle stramme igjen tankslangen, så det flommet bensin ned i grava... Den så blank og fin ut.
Recommended Posts
Please sign in to comment
You will be able to leave a comment after signing in
Sign In Now