Bjørn Vedø Posted December 28, 2011 Posted December 28, 2011 Skal skifte svingjul på en Mercedes ML 99 mod 2.3L bensin manuell-kasse. Noen som vet hvilket momentet det skal brukes??? Takk på forhånd Quote
Arne Henriksen Posted December 28, 2011 Posted December 28, 2011 Jeg har ikke noe dokumentasjon på disse motorene, men her er det jeg fant på diverse eldre ting.. M104: 45nm + 90 grader M103: 30nm + 90 grader M102: 30nm + 90 grader, med two-mass svinghjul 50nm + 90 grader M119: 30-40nm + 90-100 grader Du bør vel ha det korrekte tallet her, og målene på strekkboltene så du kan sjekke om de kan brukes om igjen.. Quote
Kenneth Sivertsen Posted December 29, 2011 Posted December 29, 2011 Aldri brukt noe moment jeg. Tatt det på feelingen Quote
Stein Erik S. Mangerøy Posted December 29, 2011 Posted December 29, 2011 greit å ta det med moment. 45nm+90grader er nok fint. Quote
Bjørn Vedø Posted December 29, 2011 Author Posted December 29, 2011 Takker og bokker for hjelpen Da er det bare og montere den sammen no og ta hælg Hehe Quote
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted December 29, 2011 Posted December 29, 2011 Hvorfor måtte du bytte svingjulet? Quote
Stein Erik S. Mangerøy Posted December 29, 2011 Posted December 29, 2011 Hvorfor måtte du bytte svingjulet? Var nok et defekt dobbelmasse sv.hjul tenker jeg. Quote
Bjørn Vedø Posted December 30, 2011 Author Posted December 30, 2011 Hvorfor måtte du bytte svingjulet? Var nok et defekt dobbelmasse sv.hjul tenker jeg. Jepp. Stemmer det Stein Erik.... Quote
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted December 30, 2011 Posted December 30, 2011 Kan du forklare meg kort hva det er? Quote
Bjørn Vedø Posted December 30, 2011 Author Posted December 30, 2011 Kan du forklare meg kort hva det er? Det er slik at svinghjulet har en sånn "demping" inni "navet" på svinhjulet. Det skal gi mykere clutching. Og når det er defekt blir det ikke noe myk giring. Det vil "rykke" når man clutcher.... Google e fin ting vettu Quote
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted December 30, 2011 Posted December 30, 2011 Kan du forklare meg kort hva det er? Det er slik at svinghjulet har en sånn "demping" inni "navet" på svinhjulet. Det skal gi mykere clutching. Og når det er defekt blir det ikke noe myk giring. Det vil "rykke" når man clutcher.... Google e fin ting vettu Tusen takk for svar Bjørn. Da lærte jeg noe nytt i dag også Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.